11th Grade

11th grade

Fourth Term

12 Oct, 2021

Plazo hasta el 7 de noviembre

Hola, muchachos de once que aún se encuentran virtuales. A continuación, les presento las dos únicas actividades que deben presentar este periodo. 
El primero tienen que ver con la forma "used to + verb" usado para referirse a acciones que uno solía hacer antes. 
El segundo es sobre evaluaciones y comparaciones entre elementos; en este caso, casas o apartamentos.

Workshop 1

Used to + verb


Cuando estaba en la universidad, tenía el pelo largo. Ahora estoy calvo. 
When I was at university, I used to have long hair. Now I'm bald.

De niño, no tendía mi cama. Ahora es lo primero que hago en la mañana. 
As a kid, I didn't use to make my bed. Now, it's the first thing I do in the morning. 

Noten que la forma negativa usa el 'didn't' del pasado simple y el verbo ya no va en pasado (didn't use to

Miren los sigueintes ejemplos:


Ahora, miren este cuadro explicativo:


Ahora, a practicar.

Activity 1. 




Activity 2. 

Escribe un párrafo donde hables de tu vida de niño o algo menor. Incluye al menos diez actividades que solías o no solías hacer y ahora no o sí. Puedee guiarte por el ejecrico de arriba.

______________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________


Workshop 2
Comparisons

Las comparaciones entre elementos se basan en descripciones que usan adjetivos ya conocidos por ustedes. Vamos a ver formas más sofisticadas. 

La palabra 'too' + adjetivo indica que algo es demasiado ...  (queriendo decir que es una desventaja). It's too difficult. 

La palabra 'enough' + adjetivo indica eu es suficientemente...
It's high enough = Es suficientemente alto.

La palabra 'enough'  + sustantivo indica que hay suficientes ...
It doesn't have enough closets = No tiene suficientes closets.

La formula "as ..... as... "  indica 'tanto(s) como'. 

Ahora veamos estos ejemplos: 


Ahora miren el siguiente cuafro explicativo:

Y ahora la actividad.

Unique Activity 

Con base en lo anterior, imaginen que están rentado una casa o apartamento. Establezcan seis comparaciones siguiendo la imagen y los datos. Debes utilizar 'as ...  as', 'more', 'enough', 'too', 'as many ... as',  'as (adjective) as..'


Example:  The apartment isn't as modern as the house. 

1. _____________________________________
2. _____________________________________
3. _____________________________________
4. _____________________________________
5. _____________________________________
6. ____________________________________


                                               


Third Term

17 August, 2021

Second workshop

Hey, eleventh graders. How are you? This is the second and last workshop of this third term. On this occasion, we will talk about an interesting expression in English: "I wish..." (Ojalá...). 
En inglés se usa la forma  'I wish...' para indicar algún deseo presente que hasta el momento no es real. Despues de usar la forma 'I wish..." la oración que sigue (el deseo) se expresa en tiempo pasado. Example: Ojalá aprendiera inglés como en la película Matrix. I wish I could learn English like they do in Matrix.   Ojalá no te pensara tanto.  I wish I didn't think so much about you. 

Let's see this conversation. Listen and read. 



Activity 1. 
Listen to part B in the conversation above. 

What changes would Brian like to make in his life?
______________________________________________________

Ahora, miremos este cuadro para comprender mejor el tema:

Activity 2
Sigiendo los ejemplos vistos en la conversacioón y en el cuadro, escribe seis oraciones sobre tu propia vida donde expreses deseos. Pueden ser reales o inventado.

Example: I don't know how to drive .  I wish I knew how to drive. 
1. __________________________________
2. 
__________________________________

3. __________________________________

4. __________________________________

5. __________________________________

6. __________________________________


                                            


Contents


PERIODO

CONTEXTUALIZACIÓN DEL APRENDIZAJE Y MOTIVACIÓN

CONCEPCIONES PREVIAS

PROPÓSITOS DE FORMACIÓN

DESARROLLO Y POTENCIACIÓN DE LOS APRENDIZAJES

EVALUACIÓN DE APRENDIZAJES

3

Responde a las preguntas que se aprende y por qué se debe aprender

Con qué conocimientos debe contar el estudiante para desarrollar el propósito

Que competencias y desempeño a  desarrollar

       Establecer las condiciones metodológicas y didácticas que facilitan el aprendizaje

Criterios e indicadores de evaluación

 

 

 

1.      Indirect questions with yes / no and wh questions

Identificar y practicar los cambios ocurridos entre preguntas directas e indirectas.

 

2.      Evaluations and comparisons (adjectives and nouns)

Describir e identificar descripciones de elementos (personas u objetos) mediante expresiones evaluativas y comparativas.

 

3.      “I wish” + simple past for expressing present wishes.

 

Manejo de la formula “I wish” para indicar deseos presentes que se someten a una condición o circunstancia.

 

4.      Modals for necessity and suggestion

 

Uso de verbos modales que indican necesidad, obligación, sugerencia, prohibición.

 

 

 

Formas lingüísticas interrogativas en diferentes tiempos.

 

 

 

Vocabulario relacionado con la ciudad, la comunidad, el hogar. Uso de formas comparativas.

 

 

 

Manejo de la forma pasado simple.

Un buen inventario de verbos en su forma pasada.

 

 

 

 

Uso del tiempo presente simple y un buen inventario de vocabulario en general.

 

 

Expresa preguntas de manera directa; es decir, preguntas contenidas en oraciones mayores.

 

 

Describe elementos dentro de su ámbito más próximo y los compara con otros semejantes de forma más sofisticada.

 

 

Manifiesta deseos presentes que no se pueden llevar a cabo por alguna circunstancia.

 

 

 

 

Expresa ideas que conllevan una sugerencia, necesidad, obligación o consejo, especialmente cuando se encuentran en otro contexto cultural.

 

Presentación del tema mediante ambientación visual, conversaciones y audios.

Presentación del aspecto lingüístico objetivo del tema de manera visual, presentación en pantalla.

Práctica en tiempo real de manera oral o mediante el chat de la plataforma usada.

Asignación de ejercicios para practicar en casa y retroalimentar la siguiente clase.

Sugerencia de canales o páginas de YouTube o de otros sitios de Internet donde pueden reforzar los temas.

Desarrollo y entrega de talleres subidos al blog del colegio.

 

*En todos los casos, los temas tratados en las clases virtuales serán subidos al blog institucional para conocimiento general. Después de la presentación, el estudiantes encontrará el taller a resolver y entregar.

 

La mayor parte del contenido del plan de estudios se basa en la serie Interchange, third editions, de Cambridge University Press.

 

 

 

La evaluación es constante.

 

Se sugiere que el estudiante mantenga una actitud positiva hacia la clase que se manifiesta en su asistencia a las clases virtuales, participación, atención, seguimiento de notas en el cuaderno y práctica de los temas. Sin embargo, la calificación de los temas se basa casi exclusivamente en el resultado de los talleres del blog institucional y enviados a mi correo.



28th July, 2021
First workshop


Hey, eleventh graders. What's up! Welcome to the third term. For this first workshop, we're going to work on the last topic: direct and indirect questions. But the topic has already been explained in the last entry on htis blog (June 9, 2021). Just go there, take a look, revise and get ready to answer the following activity: 


All you have to remember is that when you put a question into a bigger sentence, this question is no longer a question and becomes an affirmative sentences.
I’ll remind you this thing with an example:


Direct: Where did you go last night?
Indirect: I need you to tell me where you went last night.
 
Unique activity
Write indirect questions for the following 10 direct questions.
 
1.      Where are the students playing?
___________________________________________________
 
2.      When are you visiting your grandmother?
___________________________________________________
 
3.      Who’s that man standing by the window?
___________________________________________________
 
4.      Where does your sister work?
___________________________________________________
 
5.      Why didn’t you come to the party?
___________________________________________________
 
6.      Where can we find a good movie theater near here?
___________________________________________________
 
7.      What have you done to the car?
___________________________________________________
 
8.      How long is this pandemic going to last?
___________________________________________________
 
9.  Would you tell her that I love her?
___________________________________________________
 
10.  What time does the train leave?
___________________________________________________






June 9, 2021
Third workshop

Ladies and gentlemen of eleventh grade, good morning, or afternoon, or evening. I hope you’re having a good time with your families. Welcome to the third and last activity of the second term. On this occasion, we will talk about direct and indirect questions. It’s an easy topic, but you need to be really focused (concentrated).

Preguntas indirectas

Voy a hacer una pequeña presentación en español y después las trasladaré a inglés.

Una pregunta indirecta es la que se encuentra incluida en una oración más grande, o mayor. Por ejemplo,

Quién es la señora que está en la entrada? (pregunta normal)

Tú sabes quién es la señora que está en la entrada? (pregunta indirecta)

Me pregunto quién es la señora que está en la entrada. (pregunta indirecta)

Quiero saber quién es la señora que está en la entrada. (pregunta indirecta)

Me podrías decir quién es la señora que está en la entrada? (pregunta indirecta)

Pienso que hasta aquí ya se entiende por qué son preguntas indirectas.

Vamos a inglés.

Question:

Who’s the lady at the entrance? (direct question)

Do you know who the lady at the entrance is? (indirect question, una pregunta metida dentro de otra pregunta.

I wonder who the lady at the entrance is. (indirect question)

I want to know who the lady at the entrance is. (indirect question)

Could you tell me who the lady at the entrance is? (indirect question)

Importante: Noten que el verbo auxiliar ‘is’ pasó al final, después del sujeto en las preguntas indirectas. Esto es porque en inglés, a diferencia de español, las preguntas indirectas ya no tienen fórmula de preguntas; es decir, ya el auxiliar no va antes del sujeto, sino después, como en una oración afirmativa (subject + verb + complement)

Otro ejemplo con otro auxiliar:

A qué hora abren el banco?

What time does the bank open? (direct)

Sabes a qué hora abren el banco?

Do you know what time the bank opens? (indirecta, pregunta dentro de otra pregunta)

En este caso, en la pregunta indirecta el auxiliar ‘does’ ya no va porque al estar metida dentro de otra pregunta mayor, la segunda, la importante, la que está en negrilla, ya adquiere la estructura de oración afirmativa (the bank opens).

Bien, vamos con la presentación. Miren el suguiente cuadro con más ejemplos (también les recomiendo que lo escuchen):



Ahora, vamos a las actividades.

Activity 1 

Escuchen esta conversación y respondan el punto B, que no tiene texto.




Activity 2


Ask indirect questions derived from the questions below: 


Las preguntas indirectas suelen comenzar con expresiones como  "Do you know...? ",  "Can you tell me... ?", "I wonder..."

Example for number 1:

1. Can you tell me how much a newspaper costs?



May 23, 2021

Second workshop, second term

Hey, eleventh graders. Welcome to the second workshop. On this occasion, we will talk about how to leave messages on the phone. It’s a very interesting topic. Let’s begin.

Cuando dejamos un mensaje, normalmente hacemos una de dos cosas: o dejamos una información (statement), o hacemos una petición (request).

Cuando se deja un dato, usualmente se usa el verbo “tell”.

Ejemplo: Podrías, por favor, decirle que nos vamos a reunir mañana a las 11 am?

                Could you, please, tell her (that) we are meeting tomorrow at 11 am?

O sin pregunta: Dile que mañana nos vamos a reunir a las 11 am.

                            Tell her (that) we are meeting tomorrow at 11 am.

Cuando se deja una petición (solicitud, favor, etc), se suele usar el verbo “ask”.

Ejemplo: Podrías decirle que me llame cuando llegue?

                Could you ask her to call me back when she gets home?

Cuando se usa el verbo “ask” para petición, es necesario usar la partícula “to” y después el verbo (petición).

Dile que pase por mi casa. =  Tell her to come over to my home.

Pídele que me traiga el libro de matemáticas.  =  Ask her to bring me the math book.

Siempre es prudente usar “por favor”.  Please, tell her that …..   Please, ask her to (verb)…

Ahora, los invito a analizar este cuadro (también lo pueden escuchar y pracitcar):


Nota que la palabra "that" (que) se encuentra en paréntesis. Eso es porque en inglés, no es obligatorio usar esa palabra. Es opcional. 

Ahora,  vamos a las actividades. 

Activity 1. 
Escucha, lee y practica la siguiente conversación. después, responde el punto B que no tiene texto. 




1. _________________________

2. _________________________

3. __________________________


Activity 2

Mira los siguientes mensajes. Decide si el mensaje es una información (tell) o una petición (ask). También debes usar el modal o auxiliar que aparece abajo para escribir la oración completa. Hay un ejemplo para que te guíes. 


En el primer caso, el mensaje es para Joel. Se trata de un dato (la película es a las 7:00). El modal o auxiliar para usar es "could". Entonces quedaría como está escrito en el ejemplo: Could you tell Joel (that) the movie is at 7:00?

2. ___________________________________________________________________________

3. ___________________________________________________________________________

4. ___________________________________________________________________________

5. ___________________________________________________________________________

6. ___________________________________________________________________________







May 10, 2021

Regular and irregular verbs chart for simple past and present perfect.

Meaning in Spanish

Infinitive form

Simple past

Past participle

Example in past simple

Example in present perfect

Despertar

Awake  (wake up)

Awoke  (woke up)

Awaken (waken up)

I woke up at 11 this morning.

She hasn´t waken up yet.

Ser – Estar

Be

Was / were

Been

The teacher was very angry.

I’ve been to Europe.

Golpear

Beat

Beat

Beaten

They beat him and almost killed him.

He was beaten to death.

Comenzar

Begin

Began

Begun

She saw me and began to cry.

The match has already begun.

Apostar

Bet

Bet

Bet

I bet all my money and lost it.

I have bet money all my life.

Morder

Bite

Bit

Bitten

A dog bit my brother.

The dog has bitten him many times.

Sangrar

Bleed

Bled

Bled

I cut my arm and bled very much.

I have bled for hours.

Soplar

Blow

Blew

Blown

The wind blew too strongly yesterday.

The wind has blown too much today.

Romper

Break

Broke

Broken

I broke a glass accidentally.

I have broken six cups this year.

Traer

Bring

brought

Brought

My mom brought me a coffee.

She has brought me nine coffees now.

Constuir

Build

Built

Built

We built a sand castle at the beach.

We have built many castles this month.

Explotar

Burst

Burst

Burst

The balloons burst suddenly.

The children have burst all the balloons.

Comprar

Buy

Bought

Bought

I bought a new pair of shoes.

I haven’t bought many things this year.

Atrapar

Catch

Caught

Caught

My dog ran and caught the bone.

He has caught three balls so far.

Escoger

Choose

Chose

Chosen

I chose her for my wife.

She hasn’t chosen the right color.

Venir

Come

Came

Come

They came late last night.

He hasn’t come to visit.

Costar

Cost

Cost

Cost

These jeans cost me $ 89.

My girlfriend has cost me too much.

Cortar

Cut

Cut

Cut

You cut my hand! Look!

The chef has cut himself many times.

Hacer

Do

Did

Done

Very good! You did a good job!

What have you done with your life?

Soñar

Dream

Dreamt or dreamed

Dreamt  or  dreamed

Last night I dreamt of you.

I have never dreamt about the devil.

Dibujar

Draw

Drew

Drawn

He drew a picture of his girlfriend.

He has drawn many people.

Beber/tomar

Drink

Drank

Drunk

The soda? Sorry. I drank it all.

I’ve never drunk whiskey.

Manejar

Drive

Drove

Driven

I drove from Bogotá to Tunja in two hours.

Have you ever driven a car?

Comer

Eat

Ate

eaten

She ate too much last night.

I haven’t eaten snails.

Caer

Fall

Fell

Fallen

They fell into the swimming pool.

Have you ever really fallen in love?

Alimentar – dar de comer

Feed

Fed

Fed

I fed my dog with fish and it died.

She has fed her little baby with red meat.

Sentir

Feel

Felt

Felt

Mary felt she would faint.

She’s never felt any remorse.

Pelear

Fight

Fought

Fought

The two guys fought in the Street.

They have fought four times.

Encontrar

Find

Found

Found

I was in need when I found all that money

They haven’t found the keys.

Volar

Fly

Flew

Flown

Today a chopper flew near my house.

That bird has flown in circles all day.

Olvidar

Forget

Forgot

Forgotten

Sorry, I forgot your money.

It’s ok. I haven’t forgotten the date.

Perdonar

Forgive

Forgave

Forgiven

She never forgave me for my offense.

I still haven’t forgiven you.

Congelar (se)

Freeze

Froze

Frozen

Last week in Siberia, the rivers froze.

Oh, no! The drinks have frozen!

Obtener – tener – conseguir

Get

Got

Got  or  gotten

She got home late last night.

Have you gotten the tickets?

Dar

Give

Gave

Given

My partner gave me the answer.

They haven’t given us the snacks.

Ir

Go

Went

Gone

We went to the mountains last month.

We have never gone to the lake.

Crecer

Grow

Grew

Grown

Those roses grew very fast and died.

The sunflowers have grown beautifully.

Tener

Have

Had

Had

We had a hard time with the test.

I have had many problems with my brother.

Oir

Hear

Heard

Heard

What was that?  I heard a noise.

We have heard the same song 100 times.

Esconder

Hide

Hid

Hidden

My mom hid my cellphone.

My mom has never hidden my laptop.

Golpear

Hit

Hit

Hit

That guy hit me on the head.

They have hit me many times this year.

Sostener

Hold

Held

Held

The waiter held a glass in his hand.

I’ve held many fears on my mind.

Herir

Hurt

Hurt

Hurt

She wasn’t careful and hurt herself.

We’ve been hurt by the police.

Conservar – guardar

Keep

Kept

Kept

My girlfriend kept the secret very well.

We’ve kept it for years.

Saber

Know

Knew

Known

When the doorbell rang, I knew it was you.

She’s known me since we were kids.

Dejar – salir – abandonar

Leave

Left

Left

On, no! I left the keys on the table.

They have left us! What are we going to do?

Dirigir – liderar

Lead

Led

Led

My uncle led the prison escape.

Vladimir has led the revolution.

Prestar

Lend

Lent

Lent

Here’s the money you lent me last week.

I haven’t lent you any money.

Permitir

Let

Let

Let

Who let the dogs out?

They haven’t let us speak.

Recostarse

Lie

Lay

Lain

The girl was dizzy, so she lay on the bed.

Many people have lain on the same bed.

Encender

Light

Lit  or  lighted

Lit  or  lighted

It was very dark, so I lit a candle.

The Holy Spirit has lighted my heart.

Perder

Lose

Lost

Lost

We lost a lot of money on the horse race.

We’ve lost more than a million this year.

Hacer

Make

Made

Made

She hurt me. She made me cry.

Have you made spaghetti this week?

Querer decir – significar

Mean

Meant

Meant

When I said that, I meant you’re fantastic.

Your words haven’t meant much to me.

Pagar

Pay

Paid

Paid

Finally she paid the rent.

I haven’t paid the gas bill for three months.

Poner

Put

Put

Put

She put her hand on my shoulder and said:

Have you ever put a cat in a bathtub?

Renunciar, dejar de hacer

Quit

Quit

Quit

He was tired of his job, so he quit.

He’s quit many jobs. He doesn’t like to work.

Leer

Read

Read (pronounced  /red/)

Read (pronounced  /red/)

I read the Bible in one year.

Have you read the whole Bible?

Montar

Ride

Rode

Ridden

He rode a horse and had an accident.

I haven’t ridden a motorcycle.

Timbrar

Ring

Rang

Rung

When the telephone rang, I was sleeping.

The telephone hasn’t rung today.

Corer

Run

Ran

Run

We ran after the bus but didn’t catch it.

Have you run a marathon?

Decir

Say

Said

Said

The man stood up and said these words:

I’ve never said those words to her.

Ver

See

Saw

Seen

The saw me and ran away.

They’ve never seen an albino.

Buscar

Seek

Sought

Sought

They sought and sought but didn’t find it.

They haven’t really sought for the answer.

Vender

Sell

Sold

Sold

We sold our house very cheap.

They haven’t sold that house in years.

Enviar

Send

Sent

Sent

My parents sent me to Cube to study.

They’ve sent me to many countries to study.

Sacudir

Shake

Shook

Shaken

I shook my head in surprise. It was great.

Have you shaken this paint before using it?

Brillar

Shine

Shone  or  shined

Shone or shined

As the sun shone, we went out to play.

We’re in April and the sun hasn’t shined.

Disparar

Shoot

Shot

Shot

The Government shot J.E. Gaitán to death.

I’ve never shot a gun.

Mostrar

Show

Showed

Shown

At least, the rock star showed up.

I still haven’t shown all my skills.

Cantar

Sing

Sang

Sung

The rock star sang about eight songs.

I’ve never sung in public.

Hundir (se)

Sink

Sank

Sunk

The Titanic sank at two in the morning.

I’ve sunk many ships in this video game.

Sentarse

Sit

Sat

Sat

She sat down and answered the test.

Have you ever sat down on the road?

Dormir

Sleep

Slept

Slept

I slept very well, thank you.

I’ve never slept in Transmilenio.

Resbalar

Slide

Slid

Slid

She slid and fell. Everybody laughed.

Have you ever slid on a banana peel?

Hablar

Speak

spoke

Spoken

Jesus stood up and thus he spoke:

I’ve never spoken to Mr. Growl.

Gastar

Spend

Spent

Spent

I spent all my money on this motorbike.

We have spent three weeks here. Let’s go!

Girar – rodar

Spin

Spun

Spun

Greg Moore’s car spun and spun. He died.

The carrousel hasn’t spun today.

Dividir – partir

Split

Split

Split

After the game, we split the money 50/50.

 

Esparcir

Spread

Spread

Spread

The farmer spread corn for the chickens.

Have you spread mayonnaise over the toast?

Pararse – estar de pie

Stand

Stood

Stood

When I came, there she stood at the door.

I’ve never stood a person up .

Robar

Steal

Stole

Stolen

They stole six million dollars from the bank.

She has stolen many things from my house.

Pegar  - adherir

Stick

Stuck

Stuck

We stuck the poster on the wall.

We’ve stuck many papers all over the room.

Oler mal – apestar

Stink

Stank

Stunk

I didn’t eat that food. It stank.

Sorry, but my feet have never stunk.

Jurar

Swear

Swore

Sworn

I swore to God it was true.

I’ve never sworn in my life.

Barrer

Sweep

Swept

Swept

He swept the room and went away.

Have you ever swept the street?

Nadar

Swim

Swam

Swum

We swam at the beach for hours.

I’ve swum at the Olympics three times.

Tomar o coger

Take

Took

Taken

The robber took my wallet and ran.

How many pills have you taken today?

enseñar

Teach

Taught

Taught

He taught me irregular verbs in English.

She’s taught social studies since 1997.

Decir

Tell

Told

Told

She broke your heart. I told you.

I think she hasn’t told me the truth.

Pensar

Think

Thought

Thought

I thought you were a good friend.

Hello. Have you thought of me today?

Vestir / llevar puesto

Wear

Wore

Worn

Yesterday she wore those horrible glasses.

Have you ever worn baggy pants?

Ganar

Win

Won

Won

Our friends won the championship.

They’ve won it many times since 2000.

Escribir

Write

Wrote

Written

Edgar A. Poe wrote “The Black Cat”

I’ve never written a love poem.









 

Second Term

Dear students of eleventh grade, I hope you're having a good time with your families, studying hard and taking care of yourselves. Welcome to the second term or period. I'll publish on this blog the topics to be treated this term and then, start with the first activity.

La actividad se encuentra al final. tienen 15 días a partir de esta fecha.

Second term: topics
Pueden copiar el cuadro en el cuaderno o imprimirlo 

PERIODO

CONTEXTUALIZACIÓN DEL APRENDIZAJE Y MOTIVACIÓN

CONCEPCIONES PREVIAS

PROPÓSITOS DE FORMACIÓN

DESARROLLO Y POTENCIACIÓN DE LOS APRENDIZAJES

EVALUACIÓN DE APRENDIZAJES

2

Responde a las preguntas que se aprende y por qué se debe aprender

Con qué conocimientos debe contar el estudiante para desarrollar el propósito

Que competencias y desempeño a  desarrollar

       Establecer las condiciones metodológicas y didácticas que facilitan el aprendizaje

Criterios e indicadores de evaluación

 

 

1.      Present perfect vs simple past.

Identificar y manifestar acciones que se han realizado hasta el momento y diferenciarlas de las que ya ocurrieron en algún momento.

 

2.      Leaving messages with statements and requests

Manejar las formas lingüísticas usadas en llamadas telefónicas para recibir y transmitir mensajes.

 

3.      Indirect questions with yes / no and wh questions

Identificar y practicar los cambios ocurridos entre preguntas directas e indirectas.

 

4.      Evaluations and comparisons (adjectives and nouns)

Describir e identificar descripciones de elementos (personas u objetos) mediante expresiones evaluativas y comparativas.

.

 

 

Las formas presente perfecto y pasado simple por separado. Verbos irregulares en la forma pasado participio.

 

Manejo de las formas lingüísticas pasado simple, presente simple y futuro en diferentes formas. Vocabulario básico general.

 

 

Formas lingüísticas interrogativas en diferentes tiempos.

 

 

 

Vocabulario relacionado con la ciudad, la comunidad, el hogar. Uso de formas comparativas.

 

Narra e identifica hechos que han ocurrido hasta la presente con detalles sobre lugar, momento, etc.

 

 

Recibe y transmite mensajes vía telefónica o personal.

 

 

 

 

Expresa preguntas de manera directa; es decir, preguntas contenidas en oraciones mayores.

 

 

Describe elementos dentro de su ámbito más próximo y los compara con otros semejantes de forma más sofisticada.

 

Presentación del tema mediante ambientación visual, conversaciones y audios.

Presentación del aspecto lingüístico objetivo del tema de manera visual, presentación en pantalla.

Práctica en tiempo real de manera oral o mediante el chat de la plataforma usada.

Asignación de ejercicios para practicar en casa y retroalimentar la siguiente clase.

Sugerencia de canales o páginas de YouTube o de otros sitios de Internet donde pueden reforzar los temas.

Desarrollo y entrega de talleres subidos al blog del colegio.

 

*En todos los casos, los temas tratados en las clases virtuales serán subidos al blog institucional para conocimiento general. Después de la presentación, el estudiantes encontrará el taller a resolver y entregar.

 

La mayor parte del contenido del plan de estudios se basa en la serie Interchange, third editions, de Cambridge University Press.

 

 

 

La evaluación es constante.

 

Se sugiere que el estudiante mantenga una actitud positiva hacia la clase que se manifiesta en su asistencia a las clases virtuales, participación, atención, seguimiento de notas en el cuaderno y práctica de los temas. Sin embargo, la calificación de los temas se basa casi exclusivamente en el resultado de los talleres del blog institucional y enviados a mi correo.



The first workshop is about the present perfect vs the simple past (when and how to use them). I'll show you here a very fast and simple summary of both:

Haré un pequeño síntesis de los temas aquí. 

El pasado simple se caracteriza porque implica o menciona una acción que ya terminó. 

En una oración positiva, se usa un verbo en pasado:

She had roast chicken for lunch today. 

went to the dentist. 

En una oración negativa, se usa el auxiliar 'didn't' y el verbo ya no va en pasado:

She didn't have chicken for lunch today.

didn't go to the dentist.

En oraciones interrogativas (preguntas), se inicia con el auxiliar 'did' y el verbo no va en pasado.

Did she have roast chicken for lunch today?

Did you go to the dentist?


Importante recordar que con el verbo 'BE' (ser o estar), el asunto cambia un poco. En pasado, las formas del verbo 'be' son 'was' y 'were' y no requieren del auxiliar 'did', porque es un verbo auxiliar al mismo tiempo.  Ejemplos:

was at school yesterday.  wasn't at school today.  Were you at school yesterday?  

Yes, I was.   O   No, I wasn't.


El presente perfecto se caracteriza por referirse a acciones que empezaron, pero no han terminado; están presentes todavía. Incluyen el auxiliar 'have', 'has' (haber) y un verbo principal en pasado participio (hecho, ido, venido, traído, jugado, dormido, etc).

En oraciones positivas, se usa el auxiliar 'have' y un verbo en pasado participio:

We have been to rock concerts many times.

You have had many good experiences.

She has learnt three languages.

En oracoines negativas, la negación va en el auxiliar 'haven't', o 'hasn't'. 

We haven't been to any rock concerts so far. 

You haven't had any good experiences.

She hasn't learnt three languages.

En oraciones interrogativas (preguntas), se inicia con el auxiliar 'have', o 'has'.

Have you been to any rock concerts?

Have you had any good experiences?

Has she learnt any languages?


Ahora, al usarlos combinados, sólo hay que aplicar la lógica. Por ejemplo, yo quiero decir: 

No he viajado este año, pero el año pasado sí viaje a varias ciudades.

haven't traveled this year, but last year I traveled to many cities.


Recuerden que a las preguntas de tipo 'si / no', se responde  con el mismo auxiliar.

Have you finished high school?    Yes, I have.     O      No, I haven't.

Did you have roast chicken for lunch?    Yes, I did.    O   No, I didn't.


Sugerencias para consultar en YouTube:

Simple past:

https://www.youtube.com/watch?v=PdbBP0F8GK8&t=61s

Present Perfect:

https://www.youtube.com/watch?v=kxUCqbUgXQM


Unique activity

Complete the choosing from the two choices in parenthesis.









March 26, 2021

Hello, dear eleventh graders. Here's the fourth and last workshop this first term. This time we'll talk about the simple past tense and the present perfect. It's highly recommendable to go back down on this blog and revise these two topics from last year. They are the last posts on this blog.
Please check them and get ready to do this last workshop. Let's begin.

Es importantísimo que lean los temas de este mismo blog del año pasado (past simple and present perfect).

Activity 1. Reading comprehension: Simple past.

El siguiente texto tiene un punto: marcar verdadero o falso. (True or False). Sin embargo, no tiene un punto interesante que quiero que realicen: corregir las afirmaciones que son falsas. 
Ej: William spent the whole week on the beach.  Como eso no ocurrió, la corrección sería: 
      No, he didn't. He spent the week in Bangkok


El segundo punto se realiza aquí:

2. No, William didn't spend two days in Bangkok. He spent the whole week.
3. ____________________________________________________________
etc.

Activity 2. Reading comprehension and composition.

Read the following simple article. 


Después de leer al viejo Coronel, realiza una composición sobre tu vida hasta ahora donde resaltas tus principales logros (lo que has logrado) en presente perfecto (no en pasado simple), y también puedes incluir lo que no has logrado.  Usa mímimo 10 verbos (presente perfecto). Recuerda: es una composición; no son oraciones sueltas.

Ex: Since I was born, I have been fighting imaginary monsters, but I've never met a real monster in person. 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________






March 10, 2021. Wednesday.   

Hey, eleventh graders, what's up! Here's the third activity of the first term. This time, we are going to practice three different ways to express future thoughts, wether the near or the far future. We'll be talking about the present continuous for future, the 'be + going to + verb formula, and the auxiliary 'will'.  They're all very easy. Let's begin. 

Present continuous for future

El presente continuo para futuro se usa en casos en que los planes futuros ya están agendados; es decir, cuando ya son planes fijos o cuando ya hay un acuerdo con alguien más para realizar esas actividades. Ejemplos de estos son citas médicas, citas con otras personas, viajes ya acordados, clases que son parte de un horario, etc. En fin, son planes que difícilmente se pueden cambiar. 

Examples in English: 

1. We're traveling this weekend (ya hay un acuerdo con más personas).
2. I'm seeing my odontologist this afternoon (hay está la cita).
3. She's getting married in June (ya está acordado). 
4. I'm taking a piano lesson on Saturday (ya me inscribí). 

The "be + going to + verb" form       (I'm going to talk to her)

Ésta es la forma más usada para hablar de planes futuros. Aquí sólo se expresa la intención de hacer algo, pero podría no ocurrir. Ejemplos de estos son ir a cine el fin de semana (no acordado todavía); vamos a estudiar Italiano en vacaciones (pero podríamos perder las ganas); ella se va a volver emo (quién sabe si lo haga); voy a perder ese examen (pero de pronto no). En fin, son planes que sí podrían cambiar. 
También se usa esta forma para expresar predicciones de corto plazo. O sea que, mirando la situación, yo creo que algo va a pasar.  Ej: Vamos a tener problemas (por como está la situación);  ella no va a venir (por lo que veo)

Examples in English:

1. We're going to have to wait until tomorrow. 
2. I'm going to buy a new pair of jeans.
3. They're going to finish before time.
4. He's going to study hard for the test.

Nótese que en las formas 'We're', 'I'm', 'They're', 'He's' ya está incluído el sujeto y el verbo 'BE'.

Future with 'Will'

1. Se usa para hablar de predicciónes a largo plazo. (By 2050, Colombia will have 100 million inhabitants).
2. Para hablar de predicciones a corto plazo, pero especialmente, si se incluyen las formas, creo que, tal vez, probablemente, supongo que...  (I think they won't come tomorrow). 
3. Se usa también para expresar decisiones que se toman de un momento a otro, sin mucha premeditación. (Mmm... Ok, I'll do it). 
4. Se usa como complemento para el primer condicional; es decir, si algo pasa, otra cosa pasará.  (If I see her, I'll give her the money). 

Examples in English:

1. Polar bears will disappear very soon because of global warming. 
2. Probably, she'll get a new pet.
3. It's very hot in here. I'll open the window.
4. If Martin comes to the party, I won't come. 

Note 1: La forma negativa de 'will' es 'will not', o 'won't' para todos los pronombres. 
Note 2: La contraccion de 'will' es  'll  (I'll,  she'll,  we'll, etc.).

Aquí les traigo un cuadrito del año pasado para presente continuo y be going to:



Noten que en ambos casos, el auxiliar para preguntar o negar es el verbo "BE". 
Are you coming tomorrow?    Is she going to speak at the lecture?
I'm not working on Saturday.  We're not going to fly with Avianca.

Activity 1. Complete the sentences below:

Example:

Diane can't get a job. Probably, ________________ her own business.  (open)
Diane can't get a job. Probably, she'll open her own shop. 

1. I just registered in a French class. ________________ on Monday. (start)

2. It's very late and there's no buses. I think ________________  a taxi. (get)

3. Its vacation finally. We're all excited. This weekend _____________________ a football game. (see)

4. It's the second half and we're losing 5 - 0.  ________________________ the game. (lose)

5. Where ___________ you ______________ on vacation?  (go)

6. The planet is overpopulated. In 50 years we ____________________ enough food. (not have)


Activity 2: Unscrambling. Organize the following words into sentences. 

1.   isn't  to has school my because tomorrow  going he  a dentist brother appointment.
_______________________________________________________________________

2. stop, this  we  2030  if won't alive be  by war doesn't.
_______________________________________________________________________

3.   and medical I  attending a afernoon Martha  Saturday conference are on  .
_______________________________________________________________________

4.   stand  manager  reggaeton I   I'll can't  talk  to music, the  so.
_______________________________________________________________________

5.  going  your  you  hospital  to see  are Sunday  grandmother at   the  this ?
________________________________________________________________________

6.  for  didn't  biology  exam,  the  I   so  think I´ll study  fail it  I.
__________________________________________________________________________


Activity 3: Correcting.  The following sentences are wrong. Please, write the corrections.

1. I'm going to talk to Teresa if she doesn't want to talk to me.
_________________________________________________________________________


2. I think Colombia is being the Soccer World champion in 2030.
__________________________________________________________________________

3. As my sister will get married this weekend, I'm won't go with you to the bar.
___________________________________________________________________________

4. What a cold day! I'm putting on a jacket right now.
__________________________________________________________________________

5.  I'm getting sick if this rain continues.
_________________________________________________________________________

6. Wait a minute! My wallet was stolen. We'll have a serious problem here.
_________________________________________________________________________


                               No more for the moment.








February 21st

Ladies and gentlmen of 11th grade, good morning. This is the second activity this year. It's a short reading comprehesion activity that includes an interesting topic: Jupiter and Saturn (planets), some useful vocabulary and the current grammar topic: comparative and superlative adjectives. You have two weeks to submit it. I hope you like it.

                    Jupiter and Saturn



Jupiter is the largest planet in the Solar System. It is the fifth planet from the Sun.  Jupiter is a gas giant, both because it is so large and made up of gas. The other gas giants are SaturnUranus, and Neptune.

Jupiter is 318 bigger than the Earth, and it is more than twice the mass of all the other planets in the Solar System put together.

Jupiter can be seen even from the Earth without using a telescope. It is the third brightest object in the night sky. Only the Earth's moon and Venus are brighter.

Jupiter has 79 moons. Of these, around 50 are very small and less than five kilometres wide. The four largest moons of Jupiter are IoEuropaGanymede, and Callisto. They are called the Galilean moons, because Galileo Galilei discovered them. Ganymede is the largest moon in the Solar System. It is larger in diameter than Mercury. In 2018, another ten very small moons were discovered.

Saturn is the sixth planet from the sun. It is most famous for its beautiful giant rings. Saturn is the second largest planet in the solar system after Jupiter. It is only slightly smaller than Jupiter in diameter, but is much smaller in mass. Saturn is made up of mostly hydrogen with some helium. The surface of Saturn is gaseous, but as you go deeper the hydrogen becomes liquid and then becomes metal. Saturn's center is a hard rocky core. Overall, Saturn is the least dense planet in the solar system. It is the only planet that is less dense than water, meaning it would actually float on a (huge) ocean of water. Saturn's surface can have huge storms and contains some of the fastest winds in the Solar System of up to 1800km/h. The Rings of Saturn Saturn's rings are made up of mostly ice particles with some dust and rocks as well. There are billions of these particles and they vary in size from specs of dust to rocks as big as a bus. The rings are located around Saturn's equator. They start at about 6000km above the surface and go to 120,000km with some gaps. The rings are around 20 meters thick and can be seen from Earth with a good telescope.

I.  From the reading, which choice is correct?           

1. The Earth is much smaller than Jupiter because...

a. It is twice as small as Jupiter.
b. It is 318 times smaller than Saturn.
c. Jupiter is bigger than all other planets together.
d. Jupiter's mass is 318 larger than the Earth.

2. It is true that...

a. Jupiter's biggest moon can be seen from the Earth without a telescope.
b. Saturn's biggest moon is called "the Titans".
c. Ganymede is larger than Mercury.
d. Jupiter has more moons than Saturn.

3. Which statement is wrong?

a. Jupiter can be seen from the Earth with a naked eye.
b. Jupiter has more moons than Saturn.
c. Saturn's rings are made of gas, dust and rocks.
d. Saturday was called like this in honor to Saturn.

4. Saturn is the least dense planet ot the Solar System because...

a. It is totally made of gas (hydrogen and helium). 
b. It has some gaseous rings.
c. It is the second largest planet after Jupiter (in the Solar System).
d. Apart from the core, it is basically a gaseous planet.

5. Which statement is wrong?

a. Mercury is the smallest planet but it is larger than the moons in the Solar System.
b. Jupiter can be seen at night from the Earth with the naked eye.
c. A day in Saturn is shorter than a day in the Earth.
d. As you go deeper into Saturn you can find solid materials.

II. The following statements are all wrong. Write the correction in each case.

6. You can see Ganymede from the Earth with the naked eye.
________________________________________________________

7. Jupiter's surface has big storms and very fast winds.
________________________________________________________

8. You need a good telescope to see Jupiter at night. 
________________________________________________________

9. Galileo Galilei was the fisrt to discover the Saturn's rings.
________________________________________________________

10. Saturn is just twice smaller than Jupiter. 
________________________________________________________

         That's all for the moment.







2021 Happy New Year

February 7, 2021

Hey, dear eleventh graders. Welcome to a new year of learning English. The first activity you're going to do is a diagnose test that compiles all topics seen and learnt last year (as possible). Please, do the test as carefully and honestly as you can. 
The work on the blog activities will be accompanied by virtual lessons every week. Let's go for it. 


Hola, queridos estudiantes de grado once. Bienvenidos a un nuevo año de aprendizaje de inglés. La primera actividad que van a realizar es una prueba diagnóstica que contiene los temas vistos y aprendidos el año pasado (en lo posible). Por favor, realicen la prueba tan cuidadosa y honestamente como puedan. 

El trabajo sobre las actividades del blog estará acompañado de clases virtuales cada semana. Comencemos.

I. Comparative and Superlative adjectives

1. Many people think that dogs are _________________  cats.
    a. gooder than        b. better than        c. the best     d. best than

2. The game was _________ .  It was probably _______________ I've been in.
    a. excited, the best excited      b. excited, the most excited 
    c. exciting, the most excited    d. exciting, the most exciting

3. Susana is ___________________ Trixy.
    a. very much funny than        b. very more funny than
    c. much funnier than              d. very more funnier than

4. That was _______________ I have ever eaten.
    a. the most bad        b. the worse than
    c. the worst              d. the baddest 

5. Their house is _______________. It's __________  mine.
    a. extremely bigger,  biggest than        b. extremely big,  bigger than
    c. extreme big,  bigger than                d. extremely bigger,   bigger than

6. Canada is ______________ Brasil. It's ___________________ in America.
    a. larger than,  the largest country        b. more large than,  the large country
    c. largest,  the largest country               d. . very large,  largest country.

7. Colombia is ___________ Argentina, but it's ___________________.
    a. smaller than,  more beautiful        b. smaller than,  the most beautiful
    c. very small,   beautifuler           d. smaller than,   more beautifuler

8. The blue whale is _____________________animal on earth.
    a. the most heavy          b. the heaviest
    c. the more heavier        d. the heavier


II. Future with "be going to + verb"  and present continuous. 

9. Only one sentence is correct. Which one is it?
    a. This weekend I'm going to working with my father.
    b. Sandra invited me to the movies tonight. We're seeing "Batman Ends".
    c. This year I'm going study very hard.
    d. I can't go to your party. I'm to staying with my little brother.

10. Are you free tomorrow to study with me?
    a. Sorry, I'm not. I'm going to traveling to Tolima.
    b. Sorry, I'm not. I'm going visiting my grandma.
    c. Sorry, I'm not. I'm takeing a guitar class.
    d. Sorry, I'm not. I'm doing some aerobics with my girfriend.

11. Would you like to come to the soccer game on Sunday?
    a. This Sunday? Yeah, why not. I'm not doing anything important.
    b. Sorry, I can't. I work late this Sunday.
    c. Yes, of course. I love soccer. What time are we meet?
    d. Oh, I'm going having some visitors. Maybe next time.

12. What are you doing tomorrow afternoon?
    a. I'm getting my passport.
    b. I'm geting my passport.
    c. I'm going getting my passport.
    d. I'm going geting my passport.

13. One question is wrong. Which one is it?
    a. What are your parents go to do for your birthday?
    b. When are you having your English class?
    c. What time are you leaving tomorrow?
    d. Who's visiting you this weekend?

14.  One sentence is right. Which one is it?
    a. When do you starting to work?
    b. My sister and I am going to see some friends.
    c. I can't take violin lessons because I'm studying the piano.
    d. Where are your father traveling on holidays?

15.  Your cousins are not coming because they have to study very hard, don't               they?
    a. Yes, they can.
    b. Yes, they do.
    c. Yes, they are.
    d. Yes, they have.

III. Present perfect.

16. Only one sentence is right. Which one is it?
    a. We haven't have the time to finish our homework.
    b. Have your boyfriend give you chocolates and roses?
    c. He has worked there for twenty years.
    d. I have never eated chop suey.

17. Have you or your sister seen Amelia these days?
    a. No, I haven't.
    b. No, I hasn't.
    c. No, she hasn't.
    d. No, we haven't.

18. I've _______________ seen Titanic, but I haven't seen Gladiator ________.
    a. not yet,   already
    b. already,  yet
    c. already,   already
    d. never,  yet.

19. One question is wrong. Which one is it?
    a. How many times have you read that book?
    b. Have you heard the new Paul McCartney's song?
    c. Have they already began the exercise?
    d. What have you done with your life?

20.  One sentence is right. Which one is it?
    a. I've been waiting since three hours.
    b. We've lived here for two years ago.
    c. She's been an actress for fifteen years.
    d. They have study since two days.

IV. Combination of tenses: past, present and future in their different forms.

21. I haven't finished the exercise because...
    a. I didn't remember the topic.
    b. I don't know how to do it.
    c. I haven't finished.
    d. I can't know the answers.

22. Gabriela is in Europe studying languages.
    a. She hasn't traveled to Europe.
    b. She don't have the money.
    c. She's very good at French and German now.
    d. She never learnt languages.

23.  Are you two really going to participate in the basketball tournament?
    a. Yes, I am. 
    b. Yes, and we watched the game on tv.
    c. Yes, we are.
    d. Yes, we do.

24. What did you do last weekend?
    a. Yes, we did it on Saturday.
    b. Really? No we didn't.
    c. Well, on Saturday we're going shopping and on Sunday... nothing important.
    d. We invited friends for lunch on Saturday and on Sunday we went shopping.

25. Your brother had to finish his homework. Did he do it?
    a. No, he did.
    b. Yes, he does.
    c. Yes, he did.
    d. No, he can't.

26. I never watch Netflix. There's nothing good to watch.
    a. There's nothing, either.
    b. I can't, either.
    c. I haven't, either.
    d. I don't, either.

27.  We haven't been out of Colombia.
    a. We haven't. 
    b. We are.
    c. We have, too.
    d. We have.

28. He _____________today because he___________ an important meeting.
    a. is,  have      b. is flying,  has        c. is flying,  have    d. is having,  has

29. Are you a pilot? __.  Do you know many countries? ___. Can you speak many           languages?______.
    a. Yes, we are, Yes, we do,  Yes, we speak.
    b. Yes, I am,  Yes, I can,   Yes, I can.
    c.  Yes, I am, Yes, I do,   Yes, I can.
    d. Yes, we do,   Yes, we know,   Yes, we can.

30. Está feliz de haber terminado?
    a. No. Estuvo muy difícil.
    b. Sí. Estuvo más bien sencillo.
    c. No. No recuerdo la mayoría.
    d. No. No entiendo nada.

Nota: No he borrado nada del año pasado porque sirve de consulta.












2020    Merry Christmas



October 13th, 2020

Second activity, fourth term.

Unique activity

Answer the following 10 questions about yourself. 


1. ________________________________________________________
2. ________________________________________________________
3. ________________________________________________________
4. ________________________________________________________
5. ________________________________________________________
6. ________________________________________________________
7. ________________________________________________________
8. ________________________________________________________
9. ________________________________________________________
10. _______________________________________________________


That's all for now.



Hello, tenth graders. Welcome to the fourth and last term of the year. In this first activity, we're going to practice the combination of tenses, as we did during the third term, with a simple reading comprehension activity. So let's begin.

Bueno, antes de la actividad, quiero hacer un rapidísimo repaso de los tiempos presente simple, pasado simple y presente perfecto, para que identifiquen más fácil la lectura. 

En presente simple: 

Afirmativo:  
Soy estudiante del colegio JAG.   (verb be)  =   I'm a student at JAG school. 
Ella tiene dos hermanos.  =  She has two brothers.

Negativo: 
No estamos satisfechos.   =   We aren't satisfied.
Él no tiene trabajo.         =    He doesn't have a job.
No me gusta la pizza.     =  I don't like pizza. 

Pregunta: 
Están satisfechos?       =   Are you satisfied?
Él tiene trabajo?         =  Does he have a job?
Te gusta la pizza?       =  Do you like pizza?

Note que los auxiliares importantes son 'do', 'does' y las formas de 'be' (is, am, are)

En pasado simple:

Afirmativo:   Se usa el verbo en pasado.
Yo era estudiante en el JAG.   =   I was a students at JAG school. 
Ella tenía dos hermanos.           =   She had two brothers.

Negativo: 
No estábamos satisfechos.   =   We weren't satisfied.
Él no tenía trabajo.              =   He didn't have a job.
No me gustaba la pizza.      =   I didn't like pizza. 

Pregunta: 
Ustedes estaban satisfechos?   =   Were you satisfied?
Él tenía trabajo?                      =   Did he have a job?
A ti te gustaba la pizza?          =   Did you like pizza?

Note que los auxiliares importantes son 'did' y las formas de 'be' en pasado (was,  were).

Presente perfecto: Expresa lo que hemos, o no hemos hecho, y usa por obligación dos partes en el grupo verbal (haber hecho) =  HAVE DONE, o HAS DONE. 

1. Afirmativo:
He estado satisfecho.                               =   I have been satisfied.   O  I've been satisfied.
Él ha tenido siempre el mismo trabajo.   =    He has always had the same job.
A nosotros siempre nos ha gustado la pizza.    =   We have always liked pizza.   O  We've ....

Negativo:
No he estado satisfecho.                               =  I haven't been satisfied.
Él no ha tenido trabajo en meses.                =  He hasn't had a job in months.
Ellos no han comido pizza en ese sitio.        = They haven't eaten pizza at that place.

Pregunta:
Has estado satisfecho?                                =  Have you been satisfied?
Él ha tenido trabajo últimamente?              =  Has he had a job lately?
Ellos han comido pizza aquí?                     =  Have they eaten pizza here?

Note que los auxiliares importantes son 'have' (I, you, we, they) y 'has' (she, he, it). 

Ahora, vamos a la actividad. 

Activity 1. Reading comprehension.

Lee el siguiente texto sobre estas personas.  Hay dos columnas.  Cuál corresponde con cuál. 



Activity 2

Escribe (en inglés, por supuesto) dos formas como ellos han cambiado. 


Aki: 
1. _______________________________________________________.
2. _______________________________________________________.

Luis:
1. _______________________________________________________.
2. _______________________________________________________.

Rosie:
1. ______________________________________________________.
2. _______________________________________________________. 


That's all for now.


Fin del tercer periodo

26 Aug, 2020

Hello, tenth graders. This is the third activity of the third term. On this occasion, we're going to talk about the combination of different grammar forms (simple present, simple past, present perfect and comparative forms). None of these topics are new to you. We're only going to practice all of them in one conversation. Here we go. 

Actividad única
De la siguiente conversación, escribir cuáles oraciones se encuentran en la forma,
Simple Present :
1. _____________________________________
2. ______________________________________
3. _______________________________________
4. ________________________________________
5. ________________________________________
6. ________________________________________
7. _________________________________________
8. _________________________________________

Past Simple:
1. _________________________________________
2. _________________________________________
3. _________________________________________

Present Perfect: 
1. __________________________________________
2. __________________________________________
3. __________________________________________
4. __________________________________________

Comparative form:
1. __________________________________________



Eso es todo por ahora.


July 30, 2020


Hey, everyone. I hope you're all ok at home. This is the second activity of the third term. This time we'll be talking about the typical expressions to do invitations (would you like to...) and other important expressions to agree or disagree (estar de acuerdo a en desacuerdo). Let´s go for it. 

Would you like to.... (verb) ?  Te gustaría....(verbo)?
Esta expressión no es nueva para ustedes. 

Lo nuevo aquí son las palabras 'either', 'neither' y 'too'. Se usan para opinar sobre lo que alguien dijo. 

'Either' se usa con oraciones negativas (después de un auxiliar negarivo) y significa 'tampoco'.
'Neither' solita significa 'tampoco' y no necesita auxiliar negativo. 
'Too' significa 'también'. 
Examples para estar de acuerdo:  
 Alguien dice:
'I don't like fish'.  Si no te gusta el pescado, dirías 'I don't either'.
'I don't go swimming'.  Si tú tampoco, dirías 'Neither do I'.
'I like fish'.  Si a ti también te gusta, dirías 'I do, too'.

Ejemplos para estar en desacuerdo.

'I don't like fish'.  Si a ti sí te gusta dirías 'I do'.
'I like fish'.    Si a ti no te gusta, dirías 'I don't'. 

Fácil, no?

Pero no siempre se habla en presente (do, don't). 

En pasado:

'I didn't like that movie'   (de acuerdo)   I didn't either. 
'I didn't like that movie'   (desacuerdo)   I did.

I was scared. (Yo estaba asustado)  I wasn't.  (yo no)
I was scared.                                    I was, too.  (yo también)

En presente perfecto:

I haven't traveled to Guajira.     I haven't either. (yo tampoco)
I haven't traveled to Guajira.     I have.   (yo sí)

Con el verbo auxiliar 'poder':

I can't drink milk (no puedo tomar leche).  I can't either. (yo tampoco)
I can't drink milk                                   I can.  (yo sí)

Seguramente, ya notaron que siempre se usan los auxiliares (do, don't, have, haven't, did, didn't. Por supuesto, hay más auxiliares (am, is, are, can, can't, would, wouldn't, should, shouldn't, etc) 

Pues bien, ese es el tema en esta ocasión. 

Activity 1

Lee y escucha la siguiente conversación. Practícala para tí mism@. Después, resuelve la parte B que está sin texto. Son dos preguntas que hay que responder. 



Questons:  
1. What time do they decide to have dinner?    ________________
2. Where do they decide to meet? __________________________

El siguiente cuadro explica nuevamente el tema.




Activity 2

Escribe respuestas a las siguientes sugerencias expresando acuerdo, o desacuerdo.





Hasta aquí.



Hello, tenth graders. Welcome to the third term. In this term, we're going to do four workshops and you have two weeks for each one. 
The first workshop is the last revision of the Present Perfect. My advice for you is to revise this topic in this same blog (see below). Remember that there's a list of verbs to practice and learn. That list is very important. I also suggested two Youtube pages (or similar) for you to check and learn better.   Let's go for it. 


Activity 1
Lee bien las instrucciones  y resuelve.


Para la actividad dos, hay una explicación de dos palabras claves: 'for' y 'since'. 

FOR  indica un periodo de tiempo (por, o durante)
Example: He trabajado allá 14 años. =  I have worked there for 14 year.
                 Hemos esperado tres horas (o durante tres horas, o por tres horas. = We have waited for three hours.

SINCE significa 'desde' e indica un punto fijo en el pasado. 

Example: He trabajado allá desde el 2007.  =  I have worked there since 2007.
                Hemos esperado desde las 8 am. =  We have waited since 8 am.


Y con esto dicho, practiquemos.

Activity 2


Muy bien. Ahora, para indicar cuántas veces has hecho alguna actividad, existen las expresiones numéricas. 
Example: 
He hecho ...........  una vez.   I've done........ once
                             dos veces                         twice.
                              tres veces                        three times.
                              cuatro veces                     four times.
 Solo las dos primeras cambian. 

Ahora, 
Muchas veces = many times.
Pocas veces = a few times. 
Nunca = never
Siempre = always.
Pongámoslo en práctica.

Activity 3.
Lee bien las instrucciones y resuelve.


Eso es todo por ahora.





Por favor, al enviar, escriban el número de actividad en el archivo.


May 27th, 2020

Hey, 10th grade boys and girls. Welcome to the last activity of the second term. The general topic is the present perfect. Remember: 

I've been to Europe.   I haven't been to Asia.
She's had many problems this week.  She hasn't felt well.
We've seen almost all.  We haven't seen ghosts.
It's been a hard day. It hasn't been easy.

Please, check the last entry in this blog about the Present Perfect in which I explained it all with examples. 

Hola, muchachos y niñas de décimo grado. Bienvenidos a la última actividad del segundo periodo. El tema general es el presente perfecto. Recuerden:

He estado en Europa. No he estado en Asia.
Ella ha tenido muchos problemas. No se ha sentido bien.
Lo hemos visto casi todo. No hemos visto fantasmas.
Ha sido un día difícil. No ha sido fácil.

Por favor, revisen el último tema puesto en el blog donde lo explico todo con ejemplos. 


Activity 1. Reading.

Read the following text and complete the chart below. Only do exercise A. 


 Activity 2.  Writing 

Write about your life. What things haven't you ever done? Write 10 free, but real sentences.


Example: I haven't ever flown by plane.

Escribe sobre tu vida. ¿Qué cosas no has hecho? Escribe 10 oraciones libres, pero reales. 
Ejemplo:  Si nunca has viajado en avión, podrías escribir eso: Sería así: 
                I haven't ever flown by plane.

Nótese que la palabra 'ever' se refiere a 'alguna vez en la vida', o 'nunca en la vida'. 


1. ____________________________________________________________
2. ____________________________________________________________
3. ____________________________________________________________
4. ____________________________________________________________
5. _____________________________________________________________
6. _____________________________________________________________
7. _____________________________________________________________
8. _____________________________________________________________
9. _____________________________________________________________
10. ____________________________________________________________

Hasta aquí

Thursday, May 14th, 2020

Hello, tenth grade boys and girls. Here's the third assignment for you in this second term. I would like to embrace some exercises with the Present Perfect tense. I know this topic we already dealt with last year, but I also know that it's something big and needs a lot more practice. Especially the list of verbs in the form PP (past participle). So let's start. 


Hola, muchachos y niñas de décimo grado. Esta es la tercera tarea del segundo periodo para ustedes.  Me gustaría abarcar de nuevo algunos ejercicios del Presente Perfecto. Sé que este tema ya lo vimos el año pasado, pero también sé que es un tema grande y necesita mucha más práctica para continuar. Especialmente la lista de verbos en PP (pasado participio). Así que empecemos. 


Importante! Para estas semanas, no les voy a pedir que me envíen nada. Simplemente que estudien el tema como lo voy a plantear aquí ( o a repetir) y que le metan la ficha a la lista de verbos irregulares que se aprenden básicamente de memoria. 


Present perfect 
Auxiliary 'Have'

Primero, repasemos tiempos gramaticales que ya hemos visto, así:

Tengo una pregunta = I have a question.  
No tengo preguntas = I don't have any questions. 
Esto es presente simple. El auxiliar clave es Do / don't / does / doesn't.

Tenía una pregunta =  I had a question.
No tenía preguntas = I didn't have any questions. 
Esto es pasado simple. El auxiliar clave es Did  / didn't.

Ahora, observa esto: 

He tenido una pregunta = I have had a question. 
No he tenido preguntas = I haven't had any questions.
Esto es presente perfecto. El auxiliar clave es Have / haven't / has / hasn't.

Estás usando Presente Perfecto siempre que digas oraciones como:
Te he buscado todo este tiempo.  Se han salido con la suya.  No hemos podido responder.  Has visto esa película?  No te han traído el almuerzo? He visto de todo. 

Nota que se requieren dos partes en el verbo: haber + verbo en la forma pasado participio (termina en ido / ado)
Haber es fácil: solo se usa 'have' o 'has'.
El verbo principal es lo más exigente. No usas ir, sino ido; venir, sino venido; comer, sino comido. 

Voy a traducir las oraciones que dije arriba: 
Con el auxiliar 'Have'
I have looked for you all this time.  /  They have gotten away with it. /  We haven't been able to answer. /  Have you seen that movie?  / Haven't they brought you your lunch? I have seen it alll.

Cuándo usar 'has'?

Sólo en tercera persona: he, she, it.
Ella no ha llegado  =  She hasn't arrived. 
Él ha ido allá varias veces. =  He has gone there several times.
Ha llovido mucho =  It has rained a lot.

Ven que es fácil?  

Ahora, las contracciones (formas reducidas o recortadas) son así: 
I have = I've  //  We have  =  We've  //  She has = She's  //  It has  =  It's,  etc. 

Les voy a dejar un cuadrito que también ayuda a explicar y tiene audio. Practíquenlo.


En este cuadro, lo nuevo es el uso de 'already' y 'yet'. Yet significa 'ya?' para preguntar y también 'todavía no', para negar.  'Already' significa 'ya' para afirmar que algo ya ocurrió. 
Ejemplo: Todavía no he ido allá. = I haven't been there yet.
                 Ya has visto the Joker? =  Have you seen the Joker yet?
                 Ya la he visto tres veces =  I've already seen it three times.

Sobre este tema no voy a dejarles ejercicios todavía. Pero sí les voy a dejar una lista de verbos a memorizar. No puedo evaluar en línea si se los aprendieron o no; pero si no manejan esos verbos, no van a poder manejar el tema. 

Estudien estos videos de Youtube. 

Muy bien. Y ahora, la tarea. 

En la lista que les voy a enviar para aprender, hay seis columnas: 

La primera, el verbo en español.
La segunda, el verbo en inglés.
La tercera, el verbo en pasado simple. Deben saberlos desde antes. Si no, practíquenlos.
La cuarta, el verbo en pasado participio. Este el el que nos interesa para este caso. 
La quinta, un ejemplo de como se usan los verbos en pasado en oraciones.  Este es muy importante, pero nos interesa la sexta columna. 
La sexta, ejemplos de presente perfecto en oraciones. 

Recuerden: solo deben aprenderse los verbos en pasado simple y pasado participio. No deben hacer ejercicios todavía. 

Ejemplos:

Ser o estar            Be             was / were            been 
romper                 Break           broke                 broken
salir                      leave            left                     left

Denle click al cuadrito de arriba a la derecha para abrir este documento en otra ventana y poder descargarlo. 

Miren los ejemplos de la última columna para comprender mejor. 

Memoricen por lo menos treinta verbos en las tres columnas. presente, pasado y pasado participio.

Recuerden: su tarea es sólo estudiar y estudiar mucho para los ejercicios que vienen.

Preguntas o comentarios, escríbanlos abajo, por favor. 

Hasta aquí


Hey, everybody. Here's the solution to the little homework you had the past two weeks.

Hola a todos. Aquí está la solución para la tareíta que tenían las dos semanas pasadas.

1. Escuchar el resto de la conversación y responder:

When are they going to have dinner?   After Jason finishes work, at 8:30 pm.

Who are they going to meet?     Jason.

2. Completar las invitaciones de la columna A con el presente continuo usado como futuro. Completar las repuestas de la columna B con Be going to.

A.
1. What are you doing tonight? Would you like to go out?
2. Are you doing anything on Friday night? Do you want to see a movie?
3.  We are having friends over for a barbecue on Saturday.  Would you and your parents like to come?
4. Are you staying in town next weekend?Do you want to go for a hike?

B.
a.   I am going to be here on Saturday, but not on Sunday. Let's try and go on Saturday.
b.   Well, my father is going to visit my brother at college. But my mother and I are going to be home. We'd love to come.
c.   Sorry, I can't. I am going to work overtime tonight. How about tomorrow night?
d.   Can we go to a late show? I am going to stay at the office till 7:00.  

Today, April 28th, we start another series of topics and activities. Such activities are thought to be presented to the e-mail hhhildeb@gmail.com,  whenever you want, but with deadline Friday next week (May 8th). They´'re three exercises total.


Hoy abril 28, empezamos una nueva serie de temas y actividades. Tales actividades se pueden presentar al correo hhhildeb@gmail.com, cuando quieran, pero con fecha límite viernes de la próxima semana (8 de mayo). Son tres ejercicios en total.

En esta ocasión, vamos a practicar el tiempo futuro que ya vimos la semana pasada para hacer invitaciones, pero también vamos a utilizar excusas para no aceptar. Las excusas suelen ser falsas. La gente dice cosas como éstas:

Me encantaría, pero es que tengo que cuidar a mi hermanito. 
Sería chévere, pero tengo que estudiar para un examen. 
Veamos algunas en inglés. 


Vocabulary: 
babysitter = niñera (o)
puppy = perrito
the tv show is on = presentan el show por televisión

No hay que traducir. Solo comprender las excusas.

I. Exercise on invitations and excuses.

Inventa tres invitaciones y tres excusas. 

En las invitaciones hay que usar una forma futura sobre algún evento. Después sí, la invitación. 
Ex:  We're having a party on Friday. (evento)   Do you want to come? (invitación).

Las excusas pueden ser en presente o en futuro. 
En futuro: I'm sorry. I'm going to visis my grandmother on Friday. 
En presente:  I'm afraid I can't. (Me temo que no puedo).  My mum doesn't let me go out.

Invitation                                                                                   Excuse
1. _______________________________________         _________________________________
2. _______________________________________         _________________________________
3.  _______________________________________        _________________________________

Pueden incluir que tienen eventos como estos:

a barbecue            a soccer game        a basketball game        a party        a comedy act  

a dance performance        a video game competition        a play (theater)         a movie  
  
a rock concert (or any concert)

II.  Listening.  (Audio).   

Al ver la siguiente imagen, y antes de escuchar, escribe en el cuadro que te imaginas que ellos van a hacer. Después, escucha y escribe lo que en realidad van a hacer. Comenta en cuántas acertaste.  Es exigente porque no hay texto. Inténtalo y comenta. Cuando me envíen sus ejercicios, les envío el texto.



III.   What are you and your family going to do next vacation?


Escoge dos miembros de tu familia (y contigo tres) y escribe qué va a hacer en vacaciones.  Tres planes para cada uno. 

Example:  I'm going to study French at Alianza Francesa.
                  My sister is going to watch tv everyday.
                  Etc.


Hasta aquí

Abril 13, 2020
Dear tenth graders, welcome to the second term.  We're going to start talking about future plans, so that you can express yourself about your plans for this weekend, next vacation, in December, etc. The idea is that you say sentences like this one:
Next month, my family and I are going to buy a new car.
Estimados estudiantes de décimo grado, bienvenidos al segundo periodo. Vamos a empezar hablando de planes futuros de manera que ustedes puedan expresarse sobre sus planes para este fin de semana, las próximas vacaciones, en diciembre, etc. La idea es que puedan decir oraciones como ésta:
El próximo mes, mi familia y yo vamos a comprar un carro nuevo.

There are two audios you should listen carefully to practice listening and pronunciation.
You're requested to do only two simple exercises. 

Hay dos audios que deben escuchar muy bien para practicar escucha y pronunciación. 
Solo deben realizar dos sencillos ejercicios. 





La parte B no está escrita. Hay que tener buen oído y responder dos preguntas: 
1. When are they going to have dinner? __________________________________
2. Who are they going to meet after dinner? __________________________

El suguiente cuadro explica el uso del presente simple y también el uso de la forma "be + going to + verb  para hablar de futuro. Por ejemplo, para decir que vas a ir a cine esta noche, puedes decir:

1. I'm going to the movies tonight, o
2. I'm going to go to the movies tonight.

Practica audio y pronunciación.






There's to solve exercise A. Hay que resolver el ejercicio A.



Recuperación Periodo I









17 comments:

  1. Claro. Para todos, mi correo es hhhildeb@gmail.com. Si tienen dificultades con el taller, despues de revisar los videos (y de las clases, por supuesto), me pueden escribir aquí.
    Además, voy a publicar aquí mismo el taller por si las fotocopias no se ven muy claras. Gracias por su atención.

    ReplyDelete
  2. Este es un anuncio de advertencia para los estudiantes de 10-01. Hasta ahora, demasiado pocos han presentado sus tareas. Es necesario que resuelvan el taller y lo suban aquí o lo envíen al correo hhhildeb@gmail.com. Además, deben estar pendientes de las demás tareas que se asignarán, ya que seguirán trabajando en sus casas durante un buen tiempo. Pilas!
    Para los que ya habían realizado parte del taller, o todo el taller, fíjense que son seis páginas en total.

    ReplyDelete
  3. Buenas noches profe que pena la hora me podría hacer el favor de explicarme como hacer el crucigrama con un ejemplo o algo por favor gracias

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hola, Lorena. Claro. Las instrucciones dicen que hay que hallar el opuesto de las palabras en la lista. Dan el ejemplo con la primera "Biggest". El opuesto de biggest es "smallest" y esa es la que se coloca en el crucigrama. Para la siguiente, o sea, bad, el opuesto es good, y es la palabra que se escribe. En el crucigrama, across significa horizontal, y down, vertical.

      Delete
  4. Hola a todos. Como seguramente ya lo saben de sus directores de curso, hoy es el último día del primer periodo. Ya tuvieron suficiente tiempo para hacer y entregar el taller de inglés y otras tareas. Voy a recibir solo hasta hoy lo del primer periodo. Desde el 13 de abril comenzamos el segundo periodo. Estudien mucho y buena suerte!

    ReplyDelete
  5. hola profe era para saber si recibió el trabajo de lina linares de decimo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hola. Sí lo recibí. Muy pronto estarás recibiendo comentarios y correcciones al correo.

      Delete
  6. buenas tardes profe es para saber si recibio el trabajo de lorena iglesias

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hola, Lorena. No, no he recibido tu trabajo.

      Delete
    2. Buenas tardes profesor Hildebrando soy el alumno Johan zarta del grado décimo yo envié mi trabajo en la fecha acordada para saber si lo recibió gracias

      Delete
  7. Buenas tardes profesor Hildebrando soy el alumno Johan zarta del grado décimo yo envié mi trabajo en la fecha acordada si lo recibió gracias

    ReplyDelete
  8. Buenas tardes profesor Hildebrando soy el alumno Johan zarta del grado décimo yo envié mi trabajo en la fecha acordada para saber si lo recibió gracias

    ReplyDelete
  9. Hola, Johan. Espero que ya hayas recibido respuesta en el correo.

    ReplyDelete
  10. Buenas noches.profesor Hildebrando soy el alumno Johan zarta es.para saber si recibió mi actividad pasada gracias

    ReplyDelete