10th grade
COMPARATIVES AND SUPERLATIVES (2nd part)
En este caso, los adjetivos largos tienen dos o más sílabas. Ahora, el quinto caso consiste en tres excepciones.
Ahora, los superlativos siguen las mismas reglas, pero con terminación algo diferente: " - est" o "the most".Veamos:
Unique Activity
Follow the instructions and do the activities.Workshop 2
FUTURE PLANS
Para expresar planes o acciones que vamos a ralizar en el futuro, hay dos formas principales:
1. Usando el presente continuo.
Voy a ver una película esta noche. I'm watching a movie tonight.
2. Usando la fórmula "Be going to + verb"
Voy a ver una película esta noche. I'm going to watch a movie tonight.
Con esto ya pueden analizar y desarrollar la siguiente presentación:
We're going to start talking about future plans, so that you can express yourself about your plans for this weekend, next vacation, in December, etc. The idea is that you say sentences like this one:
Next month, my family and I are going to buy a new car.
Unique Activity
Ahora mira y analiza el siguiente cuadro. Después, resuelve el ejercicio. Ten en cuenta que la columna A se completa usando el presente continuo y la columna B se completa usando la forma "Be going to + verb.
Hey, tenth graders. Welcome to the
second workshop of this third term. On this occasion, we will learn how to make
comparisons between things, places or people. We will use the comparative and
superlative forms of the English language, their rules and exceptions.
Uso de comparativos y superlativos en inglés.
Los comparativos no son más que la forma de decir que algo o alguien
es más o menos que otro algo o alguien.
Los superlativos se usan para destacar uno o varios elementos
entre los demás. Aquí se dice: el más, la más, el mejor, la mejor, la que más…,
los que más… etc.
Let’s begin by analyzing this short
conversation:
En esta conversación hay varios casos de comparativos y superlativos.
Miremos este cuadro que explica sus reglas:
Listen and practice.
Este tema deberá ser reforzado en la clase virtual para que puedan realizar las actividades asignadas.

PERIODO |
CONTEXTUALIZACIÓN
DEL APRENDIZAJE Y MOTIVACIÓN |
CONCEPCIONES
PREVIAS |
PROPÓSITOS
DE FORMACIÓN |
DESARROLLO
Y POTENCIACIÓN DE LOS APRENDIZAJES |
EVALUACIÓN
DE APRENDIZAJES |
3 |
Responde a las preguntas que se aprende y por qué se
debe aprender |
Con qué conocimientos debe contar el estudiante para
desarrollar el propósito |
Que competencias y desempeño a desarrollar |
Establecer las condiciones
metodológicas y didácticas que facilitan el aprendizaje |
Criterios e indicadores de evaluación |
|
1.
So,
too, either, neither and the use of auxiliaries. Repaso
presencial y virtual del tema vista en el periodo anterior. Expresar acuerdo o desacuerdo frente a declaraciones, gustos
o preferencias dichas por otra persona aplicando los auxiliares correctamente. 2.
Ordering
a meal. Use of modal verbs ‘would’ and ‘will’ for requests. Manifestar el lenguaje apropiado para hacer solicitudes
en un restaurante mediante dos auxiliares claves. 3.
Comparisons
with adjectives Uso de adjetivos en sus formas comparativa y
superlativa. Referirse a diferentes elementos o personas comparándolas o destacándolas
entre los demás elementos. 4.
Questions
with “How” Identificar preguntas y responderlas en las que se indaga
por información exacta mediante la palabra “How” más un adjetivo.
|
Uso
de diferentes formas del presente (do, does, can, am, is, are). Vocabulario
general.
Vocabulario
relacionado con el contexto de un restaurante; presente simple.
Manejo de adjetivos; tiempo presente y pasado simple.
Manejo
de adjetivos; tiempo presente y pasado simple.
|
Manifestar
acuerdo o desacuerdo con otra persona de
manera natural refiriéndose a sus gustos o preferencias, y usando oraciones
cortas.
Identificar
y desarrollar conversaciones típicas de un restaurante incluyendo un buen número
de términos relacionados con comida.
Expresar
opiniones o datos mediante comparaciones entre personas u otros elementos.
Realizar
y responder preguntas más profundas o
específicas con la fórmula “How” más un adjetivo. |
Presentación del tema mediante un ambientación visual, conversaciones
y audios.
Presentación del aspecto lingüístico objetivo del tema de manera
visual, presentación en pantalla.
Práctica en tiempo real de manera oral o mediante el chat de la plataforma
usada.
Asignación de ejercicios para practicar en casa y retroalimentar la
siguiente clase.
Sugerencia de canales o páginas de YouTube o de otros sitios de Internet
donde pueden reforzar los temas. Desarrollo y entrega de talleres subidos al blog del colegio.
*En todos los casos, los temas tratados en las clases virtuales serán subidos
al blog institucional para conocimiento general. Después de la presentación, el
estudiante encontrará el taller a resolver y entregar.
*La didáctica está basada en la Serie Interchange Third Edition, en
videos de YouTube y otras páginas de Internet.
|
La evaluación es
constante.
Se sugiere que el estudiante
mantenga una actitud positiva hacia la clase que se manifiesta en su asistencia
a las clases virtuales, participación, atención, seguimiento de notas en el
cuaderno y práctica de los temas. Para los estudiantes
que continúan virtual, la evaluación se basa en los talleres enviados al
correo del docente: hhhildeb@gmail.com |

10th grade
Hey, tenth graders. How are you doing? Welcome to the third
workshop of the second term.
This time we'll be talking about the
typical expressions to do invitations (would you like to...) and other
important expressions to agree or disagree (estar de acuerdo a en desacuerdo).
Let´s go for it.
Would you like to (+ verb) ? Te gustaría....(verbo)?
Esta expressión no es nueva para ustedes.
Lo nuevo aquí son las palabras 'either', 'neither' y 'too'.
Se usan para expresar acuerdo o desacuerdo sobre lo que alguien
dijo.
'Either' se usa con oraciones negativas (después de un auxiliar
negarivo) y significa 'tampoco'.
'Neither' solita significa 'tampoco' y no necesita auxiliar
negativo.
'Too' significa 'también'.
Ejemplos para estar de acuerdo:
Alguien dice:
'I don't like fish'. Si no te gusta el pescado, dirías 'I don't
either'.
'I don't go swimming'. Si tú tampoco, dirías 'Neither do I'.
'I like fish'. Si a ti también te gusta, dirías 'I do, too'.
Ahora, con el verbo BE:
I’m a good dancer. I’m not (desacuerdo)
I am, too (acuerdo)
So am I
(acuerdo)
Ejemplos para estar en desacuerdo.
'I don't like fish'. Si a ti sí te gusta dirías 'I do'.
'I like fish'. Si a ti no te gusta, dirías 'I don't'.
Fácil, no?
Pero no siempre se habla en presente (do, don't).
En pasado:
'I didn't like that movie' (de acuerdo)
I didn't, either.
'I didn't like that movie' (desacuerdo) I did.
I was scared. (Yo estaba asustado) I wasn't. (yo
no)
I was scared.
I was,
too. (yo también)
En presente perfecto:
I haven't traveled to Guajira. I haven't either.
(yo tampoco)
I haven't traveled to Guajira. I have.
(yo sí)
Con el verbo auxiliar 'poder':
I can't drink milk (no puedo tomar leche). I can't either /
Neither can I. (yo tampoco)
I can't drink milk
I can.
(yo sí)
Seguramente, ya notaron que siempre se usan los auxiliares (do, don't, have,
haven't, did, didn't. Por supuesto, hay más auxiliares (am, is, are, can,
can't, would, wouldn't, should, shouldn't, etc)
Pues bien, ese es el tema en esta ocasión.
El siguiente cuadro explica nuevamente el tema.
And now, the activities.
Activity
1

Questions:
1. What time do they decide to have dinner? ________________
2. Where do they decide to meet? __________________________
Activity
2
Escribe respuestas a las siguientes sugerencias expresando acuerdo, o
desacuerdo.
May 23, 2021
Hey, boys and girls of tenth grade. this is the second workshop of the second term. On this occasion, we'll learn how to ask questions and make suggestions as tourists. It's something simple to learn and practice. Let's start.
Para preguntar o sugerir acciones o actividades en un lugar nuevo, se usan dos verbos modales que son de pronto conocidos por ustedes; son "can" y "should". Can es poder (Allí puedes hacer una cosa u otra). Should significa deber (deberías visitar esto o lo otro). Con esta pequeña explicación, te invito a analizar el siguiente cuadro (también lo puedes escuchar y practicar):
Nota las formas negativas de ambos verbos modales: can't and shouldn't.
Ahora, las actividades.
Activity 1
Completa las conversaciones siguientes usando estos modales positivos o negativos.
Activity 2
May 4, 2021.
Second Term
Contents:
Pueden copiar o imprimir este cuadro.
PERIODO |
CONTEXTUALIZACIÓN
DEL APRENDIZAJE Y MOTIVACIÓN |
CONCEPCIONES
PREVIAS |
PROPÓSITOS
DE FORMACIÓN |
DESARROLLO
Y POTENCIACIÓN DE LOS APRENDIZAJES |
EVALUACIÓN
DE APRENDIZAJES |
2 |
Responde a las preguntas que se aprende y por qué se
debe aprender |
Con qué conocimientos debe contar el estudiante para
desarrollar el propósito |
Que competencias y desempeño a desarrollar |
Establecer las condiciones
metodológicas y didácticas que facilitan el aprendizaje |
Criterios e indicadores de evaluación |
|
1.
Combination
of present perfect and simple past. Diferenciar el momento y la forma lingüística para
expresar lo que ya ocurrió o no, y lo que ha ocurrido o no. 2.
Modal
verbs ‘can’ and ‘should’ for suggestions and advice. Manifestar consejo o sugerencia frente a una situación
dada. 3.
So,
too, either, neither and the use of auxiliaries. Expresar acuerdo o desacuerdo frente a declaraciones, gustos
o preferencias dichas por otra persona aplicando los auxiliares correctamente. 4.
Ordering
a meal. Use of modal verbs ‘would’ and ‘will’ for requests. Manifestar el lenguaje apropiado para hacer solicitudes
en un restaurante mediante dos auxiliares claves.
|
Las formas
presente perfecto y pasado simple por separado. Verbos irregulares en la
forma pasado participio.
Vocabulario
básico; presente simple, verbos y formas lingüísticas.
Uso
de diferentes formas del presente (do, does, can, am, is, are). Vocabulario
general.
Vocabulario
relacionado con el contexto de un restaurante; presente simple. |
Narra
e identifica hechos que han ocurrido hasta la presente con detalles sobre
lugar, momento, etc.
Manifestar consejo o sugerencia frente a una situación
dada. Identificar dichas situaciones en texto o audio.
Manifestar
acuerdo o desacuerdo con otra persona de
manera natural refiriéndose a sus gustos o preferencias, y usando oraciones
cortas.
Identificar
y desarrollar conversaciones típicas de un restaurante incluyendo un buen número
de términos relacionados con comida. |
Presentación del tema mediante un ambientación visual, conversaciones
y audios.
Presentación del aspecto lingüístico objetivo del tema de manera
visual, presentación en pantalla.
Práctica en tiempo real de manera oral o mediante el chat de la plataforma
usada.
Asignación de ejercicios para practicar en casa y retroalimentar la
siguiente clase.
Sugerencia de canales o páginas de YouTube o de otros sitios de Internet
donde pueden reforzar los temas. Desarrollo y entrega de talleres subidos al blog del colegio.
*En todos los casos, los temas tratados en las clases virtuales serán
subidos al blog institucional para conocimiento general. Después de la
presentación, el estudiante encontrará el taller a resolver y entregar.
*La didáctica está basada en la Serie Interchange Third Edition, en
videos de YouTube y otras páginas de Internet.
|
La evaluación es
constante.
Se sugiere que el estudiante
mantenga una actitud positiva hacia la clase que se manifiesta en su asistencia
a las clases virtuales, participación, atención, seguimiento de notas en el
cuaderno y práctica de los temas. Sin embargo, la calificación de los temas
se basa casi exclusivamente en el resultado de los talleres del blog
institucional y enviados al correo
hhhildeb@gmail.com |
Boys and girls of tenth grade, welcome to the second term. The first workshop to do is the last point of the transission term and it's related to the combination of the simple present and present perfect tenses. The explanation of each one you can find below on this blog in presentations done last year. I deeply recommend that you revise and catch the idea of those topics separately, so you will be able to do the workshop proposed.
Este primer taller es el último punto del periodo de transición (de repaso del año pasado) y tiene que ver con la combinación entre el pasado simple y el presente perfecto; de cuándo y cómo se utilizan. La explicación de cada uno se encuentran en este blog en temas vistos el año pasado. Les recomiendo sinceramente que los revisen para realizar mejor el taller.
Haré un pequeño síntesis de los temas aquí.
El pasado simple se caracteriza porque implica o menciona una acción que ya terminó.
En una oración positiva, se usa un verbo en pasado:
She had roast chicken for lunch today.
I went to the dentist.
En una oración negativa, se usa el auxiliar 'didn't' y el verbo ya no va en pasado:
She didn't have chicken for lunch today.
I didn't go to the dentist.
En oraciones interrogativas (preguntas), se inicia con el auxiliar 'did' y el verbo no va en pasado.
Did she have roast chicken for lunch today?
Did you go to the dentist?
Importante recordar que con el verbo 'BE' (ser o estar), el asunto cambia un poco. En pasado, las formas del verbo 'be' son 'was' y 'were' y no requieren del auxiliar 'did', porque es un verbo auxiliar al mismo tiempo. Ejemplos:
I was at school yesterday. I wasn't at school today. Were you at school yesterday?
Yes, I was. O No, I wasn't.
El presente perfecto se caracteriza por referirse a acciones que empezaron, pero no han terminado; están presentes todavía. Incluyen el auxiliar 'have', 'has' (haber) y un verbo principal en pasado participio (hecho, ido, venido, traído, jugado, dormido, etc).
En oraciones positivas, se usa el auxiliar 'have' y un verbo en pasado participio:
We have been to rock concerts many times.
You have had many good experiences.
She has learnt three languages.
En oracoines negativas, la negación va en el auxiliar 'haven't', o 'hasn't'.
We haven't been to any rock concerts so far.
You haven't had any good experiences.
She hasn't learnt three languages.
En oraciones interrogativas (preguntas), se inicia con el auxiliar 'have', o 'has'.
Have you been to any rock concerts?
Have you had any good experiences?
Has she learnt any languages?
Ahora, al usarlos combinados, sólo hay que aplicar la lógica. Por ejemplo, yo quiero decir:
No he viajado este año, pero el año pasado sí viaje a varias ciudades.
I haven't traveled this year, but last year I traveled to many cities.
Recuerden que a las preguntas de tipo 'si / no', se responde con el mismo auxiliar.
Have you finished high school? Yes, I have. O No, I haven't.
Did you have roast chicken for lunch? Yes, I did. O No, I didn't.
Sugerencias para consultar en YouTube:
Simple past:
https://www.youtube.com/watch?v=PdbBP0F8GK8&t=61s
Present Perfect:
https://www.youtube.com/watch?v=kxUCqbUgXQM
Unique activity
(15 días de plazo a partir de esta fecha)
Decide whether to use simple past or present perfect in the following composition. Select verbs from the box.
see break
fall forget have
give go
drink have obey be
talk visit
be be see
be |
Talking about strange
experiences, I can say I __________
__________ (-) any. I guess I _________ ___________ a simple person. Once, I ____________ an alien, but that’s all. I
_____________ always ___________ my parents,
I ________ never _________ out of the country, or ______________ to Americans
or Europeans. My best friend, Jesse _______ ___________
five countries, though. He ________
_________ a more interesting life. I remember Jesse as a child. He has an interesting anecdote:
Jesse _______________
a
good little boy who always obtained the first place at school. That Tuesday, however, wasn’t a lucky day for
him. He left home and _______________ to school, but on the way he slipped on a
banana peel and _______________ to the ground and hit his head so badly that he
_____________________ everything. He didn’t remember anything. I saw the boy
and ___________________ him a bottle of
water and he ________________ it all. But he didn’t remember anything. “That’s funny”, Said I. “He has
________________ his head but he looks
happy”. Then Jesse started to laugh and
laugh out loud. “This is strange”, I thought. “I have never _________________
him happier in all my life.
March 25th, 2021
Hello, dear tenth graders. Welcome to the fourth and last activity of this first term. The topic to practice on this occasion is the simple past. We will remember regular and irregular verbs, the use of the auxiliary 'did' and of the verb-auxiliaries 'was' and 'were' (BE). I'm asking you to go down in this blog till you find the simple past tense. I don't have to repeat that topic here. Just go there, revise, study the topic and get ready to do the activities.
Para recordar y practicar el pasado simple deben ir hacia abajo en este blog hasta encontrar el tema visto el año pasado. Son los últimos posts del año pasado. No veo necesario volver a publicar el mismo tema. Sólo vayan allá, repasen, estudien el tema y preparense para resolver las actividades.
Activity 1. Follow the clues and make sentences. Mira las pistas de cada personaje y haz oraciones. Sigue el ejemplo.
Activity 2. Organize the questions and then answer with your information.
March 8th, 2021. Monday
Hey, tenth graders. I hope you're all well with your families. This time, we're going to review two topics: descriptions of people and modifiers. I'm going to bring back the topic from last year. Please, check the explanation, especially the modifiers.
Cuando las palabras 'one' y 'ones' reemplazan a una persona.
Explico: one y ones. Tú puedes decir 'La señora de rojo', o 'la de rojo' sin mencionar a la señora. 'The lady in red', o 'the one in red. Para no mencionar a la persona, o al objeto, se usa 'the one', y si son varia/os, se usa 'the ones'.
Ejemplos: El de la esquina = The one on the corner La del pelo rojo = The one with red hair. Los azules = The blue ones. Los de la mesa = The ones at the table.
Ahora, algunos modificadores. No se preocupen por la palabra. Es sencillo.
Si te refieres a personas que están haciendo algo, usas un verbo con 'ing'. Ej: Los que están tomando tinto. = The ones drinking coffee. El que está discutiendo con la profe = The one arguing with the teacher.
Ahora, 'the one', o 'the ones' seguido de una preposición:
Ej: The one with the yellow hat. = El del sombrero amarillo. The ones by the window. = Los de la ventana (o al lado de la ventana) The ones in uniform. = Los de uniforme.
Así de simple es. Revisemos este cuadro.
El caso 2 sería: Adam and Louise are the good-looking couple talking to Tom.
3. Lynne is the young girl in the striped T-shirt and jeans.
4. Jessica is the attractive woman sitting to the left of Antonio.
5. A.J. is the serious-looking boy listening to his new slasa CD.
Unique activity
Similar to the examples above, please write one sentence that unites the two sentences.
22nd February, 2021. 10th grade.
Hello, tenth graders. This is the second activity this term. On this occasion, we have a reading comprehension activity. The topic is Bogotá as a touring destination. The grammar topic is "countable and uncountable nouns, quantity modifiers, there is, there are, how much, how many, and the vocabulary related. Let's start.
Bogotá, a touring site.
With over eight million inhabitants, Bogotá is the most visited city of Colombia. It´s also the capital city. There are too many people from around the world that come to Bogotá to visit and also to learn Spanish, which is considered a good example of this language. In Bogotá, you can find top atractions, plenty of things to do, amazing architecture, top museums and hotels, countless restaurants, cafes and bars. A lot of visitors feel very much attracted to the disco-bar areas in the north of the city. There are so many hotels ranging from simple hostels to five-star hotels. There is no sea or beaches in Bogotá, but there are plenty of parks to play and practice sports. There are even sites where you can practice extreme sports on the outside of the city. The center of the city is also the oldest place. How many museums can you find only downtown, in La Candelaria? It's hard to say. But a journey around La Candelaria is itself an amazing walk, for the narrow old and colorful streets and houses. There is the Gold Museum, the National Musuem, the Planetarium, and the administrative and political center with old architecture, around Plaza de Bolívar, jus to mention some. There is always the chance to visit the most famous mountain in Colombia, Monserrate, where you can have a great variety of food and the best sight of the city. You can get up to the top by walking or by an underground train. It's called the Funicular.
The journey from El Dorado airport to downtown offers visitors a great view of interesting modern architecture. Rock at Parque and The Ibero American Theater Festival are some of the international events you can enjoy in Bogotá.
But there are also some precautions to consider. As tourists, it's never a good idea to travel alone for the insecurity, especially, at night. There is a considerable amount of crime, robberies, and many dangerous streets where you could have a good scare. Honestly, transport is chaotic.There in not a Metro system, but there is Transmilenio. There is also a good chance to have a Metro system in the near future. The gastronomy is also an attraction in Bogotá, but it is recommendable to visit good restaurants. It is also fair to mention that Bogotá has simultaneouly the best and most luxurious places to visit and enjoy, usually in the north of the city, and the poorest and most dangerous areas where poverty is the rule, usually in the south. These areas are the ones to avoid if you are a tourist, but it happens in almost all large cities in the world.
In general, Bogotá, the so-called Athens of SouthAmerica, is a city that you need to know and enjoy.
I. Select the best choice.
1. From the reading above, we can deduce that...
10th grade
2021 Happy New Year!
February 8th, 2021
a. Yes, I am.
b. Yes, and we watched the game on tv.
c. Yes, we are.
d. Yes, we do.
25. What did you do last weekend?
a. Yes, we did it on Saturday.
b. Really? No we didn't.
c. Well, on Saturday we're going shopping and on Sunday... nothing important.
d. We invited friends for lunch on Saturday and on Sunday we went shopping.
26. Your brother had to finish his homework. Did he do it?
a. No, he did.
b. Yes, he does.
c. Yes, he did.
d. No, he can't.
27. I never watch Netflix. There's nothing good to watch.
a. There's nothing, either.
b. I can't, either.
c. I haven't, either.
d. I don't, either.
28. We haven't been out of Colombia.
a. We haven't.
b. We are.
c. We have, too.
d. We have.
29. He _____________today because he___________ an important meeting.
a. is / have b. is flying / has c. is flying / have d. is having / has
30. Are you a pilot? __. Do you know many countries? ___. Can you speak many languages?______.
a. Yes, we are / Yes, we do / Yes, we speak.
b. Yes, I am / Yes, I can / Yes, I can.
c. Yes, I am / Yes, I do / Yes, I can.
d. Yes, we do / Yes, we know / Yes, we can.
2020 Merry Christmas!
October 13th, 2020
The sinking of the
Titanic occurred on April 15, 1912 in the North Atlantic Ocean, four days into
the ship's maiden voyage from Southampton to New York City. The largest
passenger liner in service at the time, Titanic had an estimated 2,224 people
on board when she hit an iceberg. The sinking took two hours and forty minutes
and resulted in the deaths of more than 1,500 people. This made it one of the
deadliest maritime disasters in history.
Titanic received six warnings of sea ice on April 14th but was traveling near
her maximum speed when her lookouts saw the iceberg. Unable to turn quickly
enough, the ship suffered a blow on the right side. The crew used distress
flares and radio messages to attract help. Passengers were put into lifeboats,
however, evacuation efforts were poorly managed and many lifeboats were
launched before they were totally full. Almost all those who jumped or fell
into the water drowned within minutes due to the effects of hypothermia.
Titanic sank with over a thousand passengers and crew still on board. Another
ship, the Carpathia, arrived on the scene about an hour and a half after the
sinking and helped rescuing survivors.
The disaster caused widespread outrage over the lack of lifeboats, lax
regulations, and the unequal treatment of the three passenger classes during
the evacuation.
Accident investigators recommended extensive changes to maritime regulations,
leading to the establishment in 1914 of the International Convention for the
Safety of Life at Sea, which still governs maritime safety today.
1. What body of water
was the Titanic crossing?
a) A sea
b) A gulf
c) An ocean
d) An iceberg
2. How many people
were aboard?
a) Two thousand,
two hundred and twenty-four
b) Twenty-two
thousand, two hundred and twenty-four
c) Two thousand
and twenty-four
d) Two hundred
thousand and twenty-four
3. What did the crew
do to avoid the collision with the iceberg?
a) Send radio
signals
b) Turn the boat
c) Shoot
distress flares
d) Evacuate
people on life boats
4. Why were people
outraged at the disaster?
a) Poor evacuation
b) Unfair
treatment of different classes of passengers
c) Poor
following of safety procedures
d) All of the
above
5. What did other
passengers die of who didn't drown or sink with the ship?
a) From low
water and body temperature
b) Disease
c) Hunger
d) All of the
above
6. What did the
sinking of the titanic ultimately lead to?
a) The death of
over a thousand people
b) Stronger
maritime safety rules
c) The worst
maritime disaster in history
d) All of the
above
That's all for now.
September 22nd, 2020
Fin del tercer periodo.
Aug 26, 2020
Activity 1
Where do they decide to have dinner?
Eso es todo por ahora.
July 30, 2020
Hey, everyone. How are you? I hope you're ok at home and studying lots of English. This is the sencond activity of the third term. On this occasion, you are going to work on a combination of Simple Past and Present Perfect. Remember you can always check the blog to revise the Present Perfect. The simple past is from previous years. So let's begin.
Translate into English the following sentences.
Hello, ninth graders. Welcome to Term III. In this term, we'll be practicing more of the presente perfect, and then, a combination of present perfect and past simple. Remember, the present perfect was explained in this blog (see below). Take a look if you don't remeber very well. You also have a list of verbs to practice and memorize. That list is very imporntant. The present perfect consists of what people have done, or what they haven't done. So, let's begin.
Hola, muchach@s de noveno. Bienvenidos al tercer periodo. En este periodo, vamos a practicar más del presente perfecto y, después, una combinación de presente perfecto y pasado simple. Recuerden que el presente perfecto ya fue explicado en este blog (mirar abajo). Echen un vistazo si no recuerdan bien. También tienen una lista de verbos para que practiquen y memoricen. Esa lista es muy importante. El presente perfecto consiste en lo que la gente ha hecho o lo que no han hecho. Así que comencemos.
Activity 1
Lee bien las instrucciones y resuelve.
Para la actividad dos, hay una explicación de dos palabras claves: 'for' y 'since'.
FOR indica un periodo de tiempo (por, o durante)
Example: He trabajado allá 14 años. = I have worked there for 14 year.
Hemos esperado tres horas (o durante tres horas, o por tres horas. = We have waited for three hours.
SINCE significa 'desde' e indica un punto fijo en el pasado.
Example: He trabajado allá desde el 2007. = I have worked there since 2007.
Hemos esperado desde las 8 am. = We have waited since 8 am.
Y con esto dicho, practiquemos.
Activity 2
Muy bien. Ahora, para indicar cuántas veces has hecho alguna actividad, existen las expresiones numéricas.
Example:
He hecho ........... una vez. I've done........ once.
dos veces twice.
tres veces three times.
cuatro veces four times.
Solo las dos primeras cambian.
Ahora,
Muchas veces = many times.
Pocas veces = a few times.
Nunca = never
Siempre = always.
Pongámoslo en práctica.
Activity 3.
Lee bien las instrucciones y resuelve.
Eso es todo por ahora.
Por favor, al enviar, escriban el número de actividad en el archivo.
27 de mayo, 2020
Write about your life. What things haven't you ever done? Write 10 free, but real sentences.
13 de mayo, 2020
Actividad 1
Hola, muchacho(a)s. Les dejo aquí las respuestas a la última tareíta.
I. Descripciones en el audio:
1. Brian. He's about thirty. (Tiene como treinta años)
2. Tina. She's 18.
3. Rosie. She just turned 10. (acaba de cumplir 10 años)
4. Tim. He's about 23. (Tiene como 23 años)
5. Alex. She's around 25. (Tiene más o menos 25 años)
II. Conversation. Which one is she? Part B. Se trataba de etiquetar a Joe, Michico, Rosa y John.
Joe: He's the one wearing white pants and a yellow polo shirt.
Él es el que tiene pantalón blanco y una camisa polo amarilla.
Michico: She's the very pretty woman in black pants and a green sweater.
Ella es la muchacha bonita de pantalón negro y buso verde.
Rosa: She's very attractive in that purple dress. She´s dancing with John.
Ella se ve muy atractiva con ese vestido morado. Está bailando con John.
John: He's dancing with Rosa.
Está bailando con Rosa.
III. Ejercicio de modificadores. Re-escribir las oraciones formando una sola.
1. El ejemplo.
2. Adam and Louise are the good-looking ones talking to Tom.
3. Lynne is the young girl (or one) in a striped T-shirt and blue jeans.
4. Jessica is the attractive woman (or one) sitting to the left of Antonio.
5. A.J. is the serious-looking boy (or one) listening to his new salsa CD.
Bien, muchachos. Todas las dudas que quedaron de este ejercicio serán respondidas en clase cuando volvamos.
Today, April 28th, we start another series of topics and activities. Such activities are thought to be presented to the e-mail hhhildeb@gmail.com, whenever you want, but with deadline Friday next week (May 8th).
Hoy abril 28, empezamos una nueva serie de temas y actividades. Tales actividades se pueden presentar al correo hhhildeb@gmail.com, cuando quieran, pero con fecha límite viernes de la próxima semana (8 de mayo).
El tema para estas dos semanas es sencillo. Se trata del presente perfecto. Voy a hacer una explicación sencilla en español para que no tengan duda.
Hay dos noticias: una buena y una mala.
La buena es que el tema es muy fácil si se cuenta con su disposición para estudiar.
La mala es que hay una lista de verbos irregulares que deben aprender. Espero que al volver, se sepan como mínimo, treinta (30).
Present perfect
Auxiliary 'Have'
Primero, repasemos tiempos gramaticales que ya hemos visto, así:
Tengo una pregunta = I have a question.
No tengo preguntas = I don't have any questions.
Esto es presente simple. El auxiliar clave es Do / don't / does / doesn't.
Tenía una pregunta = I had a question.
No tenía preguntas = I didn't have any questions.
Esto es pasado simple. El auxiliar clave es Did / didn't.
Ahora, observa esto:
He tenido una pregunta = I have had a question.
No he tenido preguntas = I haven't had any questions.
Esto es presente perfecto. El auxiliar clave es Have / haven't / has / hasn't.
Estás usando Presente Perfecto siempre que digas oraciones como:
Te he buscado todo este tiempo. Se han salido con la suya. No hemos podido responder. Has visto esa película? No te han traído el almuerzo? He visto de todo.
Nota que se requieren dos partes en el verbo: haber + verbo en la forma pasado participio (termina en ido / ado)
Haber es fácil: solo se usa 'have' o 'has'.
El verbo principal es lo más exigente. No usas ir, sino ido; venir, sino venido; comer, sino comido.
Voy a traducir las oraciones que dije arriba:
Con el auxiliar 'Have'
I have looked for you all this time. / They have gotten away with it. / We haven't been able to answer. / Have you seen that movie? / Haven't they brought you your lunch? I have seen it alll.
Cuándo usar 'has'?
Sólo en tercera persona: he, she, it.
Ella no ha llegado = She hasn't arrived.
Él ha ido allá varias veces. = He has gone there several times.
Ha llovido mucho = It has rained a lot.
Ven que es fácil?
Ahora, las contracciones (formas reducidas o recortadas) son así:
I have = I've // We have = We've // She has = She's // It has = It's, etc.
Les voy a dejar un cuadrito que también ayuda a explicar y tiene audio. Practíquenlo.
En este cuadro, lo nuevo es el uso de 'already' y 'yet'. Yet significa 'ya?' para preguntar y también 'todavía no', para negar. 'Already' significa 'ya' para afirmar que algo ya ocurrió.
Ejemplo: Todavía no he ido allá. = I haven't been there yet.
Ya has visto the Joker? = Have you seen the Joker yet?
Ya la he visto tres veces = I've already seen it three times.
Sobre este tema no voy a dejarles ejercicios todavía. Pero sí les voy a dejar una lista de verbos a memorizar. No puedo evaluar en línea si se los aprendieron o no; pero si no manejan esos verbos, no van a poder manejar el tema.
Estudien estos videos de Youtube.
Sobre este tema no voy a dejarles ejercicios todavía. Pero sí les voy a dejar una lista de verbos a memorizar. No puedo evaluar en línea si se los aprendieron o no; pero si no manejan esos verbos, no van a poder manejar el tema.
Muy bien. Y ahora, la tarea.
En la lista que les voy a enviar para aprender, hay seis columnas:
La primera, el verbo en español.
La segunda, el verbo en inglés.
La tercera, el verbo en pasado simple. Deben saberlos desde antes. Si no, practíquenlos.
La cuarta, el verbo en pasado participio. Este el el que nos interesa para este caso.
La quinta, un ejemplo de como se usan los verbos en pasado en oraciones. Este es muy importante, pero nos interesa la sexta columna.
La sexta, ejemplos de presente perfecto en oraciones.
Recuerden: solo deben aprenderse los verbos en pasado simple y pasado participio. No deben hacer ejercicios todavía.
Ejemplos:
Ser o estar Be was / were been
romper Break broke broken
salir leave left left
Denle click al cuadrito de arriba a la derecha para abrir este documento en otra ventana y poder descargarlo.
Denle click al cuadrito de arriba a la derecha para abrir este documento en otra ventana y poder descargarlo.
profe a que correo se tiene que enviar el trabajo?
ReplyDeleteClaro. Para todos, mi correo es hhhildeb@gmail.com. Si tienen dificultades con el taller, despues de revisar los videos (y de las clases, por supuesto), me pueden escribir aquí.
ReplyDeleteAdemás, voy a publicar aquí mismo el taller por si las fotocopias no se ven muy claras. Gracias por su atención.
Buenas tardes profesor, la Guía que aparece hay yo se la entregue en la carpeta
ReplyDeleteMuy bien, Valentina. Te recomiendo que trabajes en las otras dos tareas.
DeleteEste es un anuncio de advertencia para los estudiantes de 901. Hasta ahora, demasiado pocos han presentado sus tareas. Es necesario que resuelvan el taller y lo suban aquí o lo envíen al correo hhhildeb@gmail.com. Además, deben estar pendientes de las demás tareas que se asignarán, ya que seguirán trabajando en sus casas durante un buen tiempo. Pilas!
ReplyDeleteHola a todos. Como seguramente ya lo saben de sus directores de curso, hoy es el último día del primer periodo. Ya tuvieron suficiente tiempo para hacer y entregar el taller de inglés y otras tareas. Voy a recibir solo hasta hoy lo del primer periodo. Desde el 13 de abril comenzamos el segundo periodo. Estudien mucho y buena suerte!
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletehave you ever been in a cable car?
ReplyDeletei´ve had enough of cable cars for a lifetime
we´ve never had this problem before