10th Grade

 

10th grade

FOURTH TERM

October 7, 2021

 Workshop 1

Hola, muchach@s de 10°. Les escribo en español esta vez porque quiero que todo quede clarísimo. Para este cuarto periodo, ustedes van a realizar dos talleres. el primero tiene que ver con el tema pasado: comparativos y superlativos. El segundo tiene que ver con planes futuros; veremos dos fomas de expresar planes futuros en inglés. Publicaré los dos talleres hoy mismo y los pueden resolver y enviar ambos si quieren. Tiene plazo hasta el 7 de noviembre (un mes a partir de ahora). Empecemos. 

COMPARATIVES AND SUPERLATIVES (2nd part)


Una nueva explicación del tema. Primero los comparativos. 


Aquí, los adjetivos cortos son los que normalmente tienen una sola sílaba. Vamos con el caso 2.


En este caso, la clave está en las tres últimas letras; deben ser Consonante - Vocal - Consonante para que se duplique la última consonante. Ahora el caso 3.



En este caso, la última letra debe ser 'Y' para que se convierta a la forma 'ier'. 


En este caso, los adjetivos largos tienen dos o más sílabas. Ahora, el quinto caso consiste en tres excepciones.


Ahora, los superlativos siguen las mismas reglas, pero con terminación algo diferente: " - est" o "the most".Veamos:











Ahora, la actividad

Unique Activity

Follow the instructions and do the activities.









Workshop 2

FUTURE PLANS

Para expresar planes o acciones que vamos a ralizar en el futuro, hay dos formas principales: 

1.  Usando el presente continuo. 

Voy a ver una película esta noche.  I'm watching  a movie tonight.


2. Usando la fórmula  "Be going to + verb"


Voy a ver una película esta noche.   I'm going to watch a movie tonight.


Con esto ya pueden analizar y desarrollar la siguiente presentación:


We're going to start talking about future plans, so that you can express yourself about your plans for this weekend, next vacation, in December, etc. The idea is that you say sentences like this one:
Next month, my family and I are going to buy a new car.


Aquí hay una conversación que ilustra como se usa este tema en una conversación.  No hay audio.




Unique Activity

Ahora mira y analiza el siguiente cuadro. Después, resuelve el ejercicio. Ten en cuenta que la columna A se completa usando el presente continuo y la columna B se completa usando la forma "Be going to + verb.





                                                                    












August 17, 2021
Second workshop
Third term

Hey, tenth graders. Welcome to the second workshop of this third term. On this occasion, we will learn how to make comparisons between things, places or people. We will use the comparative and superlative forms of the English language, their rules and exceptions.
Uso de comparativos y superlativos en inglés.
Los comparativos no son más que la forma de decir que algo o alguien es más o menos que otro algo o alguien.
Los superlativos se usan para destacar uno o varios elementos entre los demás. Aquí se dice: el más, la más, el mejor, la mejor, la que más…, los que más… etc.
Let’s begin by analyzing this short conversation:


En esta conversación hay varios casos de comparativos y superlativos. Miremos este cuadro que explica sus reglas:

Listen and practice.



Este tema deberá ser reforzado en la clase virtual para que puedan realizar las actividades asignadas. 

Activity 1
Escucha la conversación de arriba entre Mike and Wendy (Which is larger?). Escucha la segunda parte y escribe en qué respuestas se equivocó Wendy. 
________________________________________________________________
________________________________________________________________
________________________________________________________________

Aquí está el audio:

 Activity 2.

Complete the following questions using the adjectives in parentheses in the appropriate form. Then, answer the questions. 


                                                              




July 26, 2021
Third term 
Lesson plan

Hello,  boys and girls of tenth grade. Here's the lesson plan for this term. It includes the topics planned and the purposes for each topic. 

Van a notar que el primer tema de este tercer periodo es el último del segundo. Eso porque el tema pasado no fue bien explicado ni practicado. Comencemos.

PERIODO

CONTEXTUALIZACIÓN DEL APRENDIZAJE Y MOTIVACIÓN

CONCEPCIONES PREVIAS

PROPÓSITOS DE FORMACIÓN

DESARROLLO Y POTENCIACIÓN DE LOS APRENDIZAJES

EVALUACIÓN DE APRENDIZAJES

3

Responde a las preguntas que se aprende y por qué se debe aprender

Con qué conocimientos debe contar el estudiante para desarrollar el propósito

Que competencias y desempeño a  desarrollar

     Establecer las condiciones metodológicas y didácticas que facilitan el aprendizaje

Criterios e indicadores de evaluación

 

 

1.      So, too, either, neither and the use of auxiliaries.

Repaso presencial y virtual del tema vista en el periodo anterior.

Expresar acuerdo o desacuerdo frente a declaraciones, gustos o preferencias dichas por otra persona aplicando los auxiliares correctamente.

2.      Ordering a meal. Use of modal verbs ‘would’ and ‘will’ for requests.

Manifestar el lenguaje apropiado para hacer solicitudes en un restaurante mediante dos auxiliares claves.

3.      Comparisons with adjectives

Uso de adjetivos en sus formas comparativa y superlativa. Referirse a diferentes elementos o personas comparándolas o destacándolas entre los demás elementos.

4.      Questions with “How”

Identificar preguntas y responderlas en las que se indaga por información exacta mediante la palabra “How” más un adjetivo.

 

 

Uso de diferentes formas del presente (do, does, can, am, is, are). Vocabulario general.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vocabulario relacionado con el contexto de un restaurante; presente simple.

 

 Manejo de adjetivos; tiempo presente y pasado simple.

 

 

 

 

 

 

 

Manejo de adjetivos; tiempo presente y pasado simple.

 

 

Manifestar acuerdo o desacuerdo con otra persona de  manera natural refiriéndose a sus gustos o preferencias, y usando oraciones cortas.

 

Identificar y desarrollar conversaciones típicas de un restaurante incluyendo un buen número de términos relacionados con comida.

 


Expresar opiniones o datos mediante comparaciones entre personas u otros elementos.

 


Realizar  y responder preguntas más profundas o específicas con la fórmula “How” más un adjetivo.

 

Presentación del tema mediante un ambientación visual, conversaciones y audios.

 

Presentación del aspecto lingüístico objetivo del tema de manera visual, presentación en pantalla.

 

Práctica en tiempo real de manera oral o mediante el chat de la plataforma usada.

 

Asignación de ejercicios para practicar en casa y retroalimentar la siguiente clase.

 

Sugerencia de canales o páginas de YouTube o de otros sitios de Internet donde pueden reforzar los temas.

Desarrollo y entrega de talleres subidos al blog del colegio.

 

*En todos los casos, los temas tratados en las clases virtuales serán subidos al blog institucional para conocimiento general. Después de la presentación, el estudiante encontrará el taller a resolver y entregar.

 

*La didáctica está basada en la Serie Interchange Third Edition, en videos de YouTube y otras páginas de Internet.

 

 

 

La evaluación es constante.

 

Se sugiere que el estudiante mantenga una actitud positiva hacia la clase que se manifiesta en su asistencia a las clases virtuales, participación, atención, seguimiento de notas en el cuaderno y práctica de los temas.

Para los estudiantes que continúan virtual, la evaluación se basa en los talleres enviados al correo del docente: hhhildeb@gmail.com


July 28, 2021

Workshop 1

Hello, dear tenth graders. Welcome to the third term. For this first workshop, we are going to work on the same topic seen in the second term. That is "So, Too, Neither, Either" and the use of auxiliaries, but this time we're going to go deeper into the topic. Let's go for it. 

Bueno, después de leer lo anterior, debo decirles que este tema no se aplica simplemente al contexto de las opiniones, ni es sólo en presente simple. Por ejemplo, vimos que alguien dice:
- "I hate pop corn".   La otra opinión sería: "I do, too", o "So do I", o podría no estar de acuerdo y decir: "I don't".

Sin embargo, el tema abarca cualquier contexto en cualquier tiempo. Lo importante es que se conozcan los auxiliares que predominan en cada forma o tiempo gramatical. Veamos otros ejemplos:

Tuve unas vacaciones pésimas. I had a horrible vacation.
Yo también.                                I did, too.  /    So did I.
Yo no.                                           I didn't.

El auxiliar clave es 'did'. 

Nunca hemos estado en la costa.  We´ve never been to the beach.
Nosotros tampoco.                  We haven't either. Neither have we.
Nosotros sí                                 We have.                                                    
El auxiliar clave es 'have'.

Con esto y la explicación del blog de la entrada anterior (June 9), ya pueden realizar el siguiente taller muy bien.

Activity 1. Expresa acuerdo o desacuerdo con las siguientes opiniones usando las palabras en paréntesis.



Activity 2. Igualmente, expresa acuerdo o desacuerdo frente a las siguientes afirmaciones. Recuerda usar los auxiliares apropiados.

1. We've already finished our homework.
_________________________________________
2. I never liked Jurassic Park.
_________________________________________
3. I was dancing all night.
_________________________________________
4. We're studying very hard for the test.
_________________________________________
5. Hey, Alex wants to talk to you.
_________________________________________
6. I'm not a fan of Coca-Cola.
_________________________________________
7. We're traveling to Amazonas in December.
_________________________________________
8. She passed the test.
_________________________________________

Warning: I don't take the form "Me too" or "Me neither".
Advertencia: No se aceptan las formas entre comillas. 







10th grade

June 9, 2021
Third workshop

Hey, tenth graders. How are you doing? Welcome to the third workshop of the second term.

This time we'll be talking about the typical expressions to do invitations (would you like to...) and other important expressions to agree or disagree (estar de acuerdo a en desacuerdo). Let´s go for it. 

Would you like to (+ verb) ?  Te gustaría....(verbo)?
Esta expressión no es nueva para ustedes. 

Lo nuevo aquí son las palabras 'either', 'neither' y 'too'. Se usan para expresar acuerdo o desacuerdo  sobre lo que alguien dijo. 

'Either' se usa con oraciones negativas (después de un auxiliar negarivo) y significa 'tampoco'.
'Neither' solita significa 'tampoco' y no necesita auxiliar negativo. 
'Too' significa 'también'. 
Ejemplos para estar de acuerdo:  
 Alguien dice:
'I don't like fish'.  Si no te gusta el pescado, dirías 'I don't either'.
'I don't go swimming'.  Si tú tampoco, dirías 'Neither do I'.
'I like fish'.  Si a ti también te gusta, dirías 'I do, too'.

Ahora, con el verbo BE:

 

I’m a good dancer.   I’m not (desacuerdo)

                                 I am, too (acuerdo)
                                 So am I (acuerdo)


Ejemplos para estar en desacuerdo.

'I don't like fish'.  Si a ti sí te gusta dirías 'I do'.
'I like fish'.    Si a ti no te gusta, dirías 'I don't'. 

Fácil, no?

Pero no siempre se habla en presente (do, don't). 

En pasado:

'I didn't like that movie'   (de acuerdo)   I didn't, either. 
'I didn't like that movie'   (desacuerdo)   I did.

I was scared. (Yo estaba asustado)  I wasn't.  (yo no)
I was scared.                                    I was, too.  (yo también)

En presente perfecto:

I haven't traveled to Guajira.     I haven't either. (yo tampoco)
I haven't traveled to Guajira.     I have.   (yo sí)

Con el verbo auxiliar 'poder':

I can't drink milk (no puedo tomar leche).  I can't either / Neither can I.  (yo tampoco)
I can't drink milk                                   I can.  (yo sí)

Seguramente, ya notaron que siempre se usan los auxiliares (do, don't, have, haven't, did, didn't. Por supuesto, hay más auxiliares (am, is, are, can, can't, would, wouldn't, should, shouldn't, etc) 

Pues bien, ese es el tema en esta ocasión. 

El siguiente cuadro explica nuevamente el tema.


 

 And now, the activities.

Activity 1


Lee y escucha la siguiente conversación. Practícala para tí mism@. Después, resuelve la parte B que está sin texto. Son dos preguntas que hay que responder. 





Questions:  

1. What time do they decide to have dinner?    ________________
2. Where do they decide to meet? __________________________


Activity 2

Escribe respuestas a las siguientes sugerencias expresando acuerdo, o desacuerdo.





May 23, 2021

Hey, boys and girls of tenth grade. this is the second workshop of the second term. On this occasion, we'll learn how to ask questions and make suggestions as tourists. It's something simple to learn and practice. Let's start. 

Para preguntar o sugerir acciones o actividades en un lugar nuevo, se usan dos verbos modales que son de pronto conocidos por ustedes; son "can" y "should". Can es poder (Allí puedes hacer una cosa u otra). Should significa deber (deberías visitar esto o lo otro). Con esta pequeña explicación, te invito a analizar el siguiente cuadro (también lo puedes escuchar y practicar): 


Nota las formas negativas de ambos verbos modales: can't and shouldn't.

Ahora, las actividades.

Activity 1

Completa las conversaciones siguientes usando estos modales positivos o negativos. 



Activity 2

Escucha y lee la siguiente conversación. Después, reponde el punto B que no tiene texto.




1. Where is Tom from? _______________________________________________.
2. What should you do there? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Derechos de autor: todo material es tomado de la serie Interchange Third Edition 1.







May 4, 2021.

Second Term

Contents:

Pueden copiar o imprimir este cuadro.

PERIODO

CONTEXTUALIZACIÓN DEL APRENDIZAJE Y MOTIVACIÓN

CONCEPCIONES PREVIAS

PROPÓSITOS DE FORMACIÓN

DESARROLLO Y POTENCIACIÓN DE LOS APRENDIZAJES

EVALUACIÓN DE APRENDIZAJES

2

Responde a las preguntas que se aprende y por qué se debe aprender

Con qué conocimientos debe contar el estudiante para desarrollar el propósito

Que competencias y desempeño a  desarrollar

     Establecer las condiciones metodológicas y didácticas que facilitan el aprendizaje

Criterios e indicadores de evaluación

 

 

1.      Combination of present perfect and simple past.

Diferenciar el momento y la forma lingüística para expresar lo que ya ocurrió o no, y lo que ha ocurrido o no.

2.      Modal verbs ‘can’ and ‘should’ for suggestions and advice.

Manifestar consejo o sugerencia frente a una situación dada.

3.      So, too, either, neither and the use of auxiliaries.

Expresar acuerdo o desacuerdo frente a declaraciones, gustos o preferencias dichas por otra persona aplicando los auxiliares correctamente.

4.      Ordering a meal. Use of modal verbs ‘would’ and ‘will’ for requests.

Manifestar el lenguaje apropiado para hacer solicitudes en un restaurante mediante dos auxiliares claves.

 

 

Las formas presente perfecto y pasado simple por separado. Verbos irregulares en la forma pasado participio.

 

 

 

 

Vocabulario básico; presente simple, verbos y formas lingüísticas.

 

 

 

 

 

 

 

Uso de diferentes formas del presente (do, does, can, am, is, are). Vocabulario general.

 

 

 

 

 

 

Vocabulario relacionado con el contexto de un restaurante; presente simple.

 

Narra e identifica hechos que han ocurrido hasta la presente con detalles sobre lugar, momento, etc.

 

 

 

 

 

Manifestar consejo o sugerencia frente a una situación dada. Identificar dichas situaciones en texto o audio.

 

 

 

Manifestar acuerdo o desacuerdo con otra persona de  manera natural refiriéndose a sus gustos o preferencias, y usando oraciones cortas.

 

 

 

 

Identificar y desarrollar conversaciones típicas de un restaurante incluyendo un buen número de términos relacionados con comida.

 

Presentación del tema mediante un ambientación visual, conversaciones y audios.

 

Presentación del aspecto lingüístico objetivo del tema de manera visual, presentación en pantalla.

 

Práctica en tiempo real de manera oral o mediante el chat de la plataforma usada.

 

Asignación de ejercicios para practicar en casa y retroalimentar la siguiente clase.

 

Sugerencia de canales o páginas de YouTube o de otros sitios de Internet donde pueden reforzar los temas.

Desarrollo y entrega de talleres subidos al blog del colegio.

 

*En todos los casos, los temas tratados en las clases virtuales serán subidos al blog institucional para conocimiento general. Después de la presentación, el estudiante encontrará el taller a resolver y entregar.

 

*La didáctica está basada en la Serie Interchange Third Edition, en videos de YouTube y otras páginas de Internet.

 

 

 

La evaluación es constante.

 

Se sugiere que el estudiante mantenga una actitud positiva hacia la clase que se manifiesta en su asistencia a las clases virtuales, participación, atención, seguimiento de notas en el cuaderno y práctica de los temas. Sin embargo, la calificación de los temas se basa casi exclusivamente en el resultado de los talleres del blog institucional y enviados al  correo hhhildeb@gmail.com


Boys and girls of tenth grade, welcome to the second term. The first workshop to do is the last point of the transission term and it's related to the combination of the simple present and present perfect tenses. The explanation of each one you can find below on this blog in presentations done last year. I deeply recommend that you revise and catch the idea of those topics separately, so you will be able to do the workshop proposed. 

Este primer taller es el último punto del periodo de transición (de repaso del año pasado) y tiene que ver con la combinación entre el pasado simple y el presente perfecto; de cuándo y cómo se utilizan. La explicación de cada uno se encuentran en este blog en temas vistos el año pasado. Les recomiendo sinceramente que los revisen para realizar mejor el taller. 

Haré un pequeño síntesis de los temas aquí. 

El pasado simple se caracteriza porque implica o menciona una acción que ya terminó. 

En una oración positiva, se usa un verbo en pasado:

She had roast chicken for lunch today. 

I went to the dentist. 

En una oración negativa, se usa el auxiliar 'didn't' y el verbo ya no va en pasado:

She didn't have chicken for lunch today.

I didn't go to the dentist.

En oraciones interrogativas (preguntas), se inicia con el auxiliar 'did' y el verbo no va en pasado.

Did she have roast chicken for lunch today?

Did you go to the dentist?


Importante recordar que con el verbo 'BE' (ser o estar), el asunto cambia un poco. En pasado, las formas del verbo 'be' son 'was' y 'were' y no requieren del auxiliar 'did', porque es un verbo auxiliar al mismo tiempo.  Ejemplos:

I was at school yesterday.  I wasn't at school today.  Were you at school yesterday?  

Yes, I was.   O   No, I wasn't.


El presente perfecto se caracteriza por referirse a acciones que empezaron, pero no han terminado; están presentes todavía. Incluyen el auxiliar 'have', 'has' (haber) y un verbo principal en pasado participio (hecho, ido, venido, traído, jugado, dormido, etc).

En oraciones positivas, se usa el auxiliar 'have' y un verbo en pasado participio:

We have been to rock concerts many times.

You have had many good experiences.

She has learnt three languages.

En oracoines negativas, la negación va en el auxiliar 'haven't', o 'hasn't'. 

We haven't been to any rock concerts so far. 

You haven't had any good experiences.

She hasn't learnt three languages.

En oraciones interrogativas (preguntas), se inicia con el auxiliar 'have', o 'has'.

Have you been to any rock concerts?

Have you had any good experiences?

Has she learnt any languages?


Ahora, al usarlos combinados, sólo hay que aplicar la lógica. Por ejemplo, yo quiero decir: 

No he viajado este año, pero el año pasado sí viaje a varias ciudades.

I haven't traveled this year, but last year I traveled to many cities.


Recuerden que a las preguntas de tipo 'si / no', se responde  con el mismo auxiliar.

Have you finished high school?    Yes, I have.     O      No, I haven't.

Did you have roast chicken for lunch?    Yes, I did.    O   No, I didn't.

Sugerencias para consultar en YouTube:

Simple past:

https://www.youtube.com/watch?v=PdbBP0F8GK8&t=61s

Present Perfect:

https://www.youtube.com/watch?v=kxUCqbUgXQM


Unique activity

(15 días de plazo a partir de esta fecha)

Decide whether to use simple past or present perfect in the following composition. Select verbs from the box.

see         break         fall           forget       have      give             go          drink              

have    obey   be   talk    visit   be    be   see       be

    

Talking about strange experiences, I can say I __________    __________ (-) any. I guess I _________    ___________ a simple person. Once, I ____________  an alien, but that’s all. I _____________   always ___________ my parents, I ________ never _________ out of the country, or ______________ to Americans or Europeans. My best friend, Jesse   _______   ___________ five countries, though. He ________   _________ a more interesting life. I remember Jesse as a child.  He has an interesting anecdote:

Jesse   _______________   a good little boy who always obtained the first place at school.  That Tuesday, however, wasn’t a lucky day for him. He left home and _______________   to school, but on the way he slipped on a banana peel and _______________ to the ground and hit his head so badly that he _____________________ everything. He didn’t remember anything. I saw the boy and ___________________  him a bottle of water and he ________________ it all. But he didn’t remember anything.  “That’s funny”, Said I. “He has ________________  his head but he looks happy”.  Then Jesse started to laugh and laugh out loud. “This is strange”, I thought. “I have never _________________ him happier in all my life.

 



March 25th, 2021

Hello, dear tenth graders. Welcome to the fourth and last activity of this first term. The topic to practice on this occasion is the simple past. We will remember regular and irregular verbs, the use of the auxiliary 'did' and of the verb-auxiliaries 'was' and 'were' (BE).  I'm asking you to go down in this blog till you find the simple past tense. I don't have to repeat that topic here. Just go there, revise, study the topic and get ready to do the activities. 

Para recordar y practicar el pasado simple deben ir hacia abajo en este blog hasta encontrar el tema visto el año pasado. Son los últimos posts del año pasado. No veo necesario volver a publicar el mismo tema. Sólo vayan allá, repasen, estudien el tema y preparense para resolver las actividades.


Activity 1. Follow the clues and make sentences. Mira las pistas de cada personaje y haz oraciones. Sigue el ejemplo.


Activity 2.  Organize the questions and then answer with your information.







March 8th, 2021. Monday

Hey, tenth graders. I hope you're all well with your families. This time, we're going to review two topics: descriptions of people and modifiers. I'm going to bring back the topic from last year. Please, check the explanation, especially the modifiers. 


Cuando las palabras 'one' y 'ones' reemplazan a una persona.

Explico: one y ones.  Tú puedes decir 'La señora de rojo', o 'la de rojo' sin mencionar a la señora. 
                                                              'The lady in red', o 'the one in red. 
Para no mencionar a la persona, o al objeto, se usa 'the one', y si son varia/os, se usa 'the ones'. 

Ejemplos: El de la esquina = The one on the corner
                 La del pelo rojo = The one with red hair. 
                 Los azules = The blue ones.
                 Los de la mesa = The ones at the table.

Ahora, algunos modificadores. No se preocupen por la palabra. Es sencillo. 

Si te refieres a personas que están haciendo algo, usas un verbo con 'ing'. 
Ej: Los que están tomando tinto. =  The ones drinking coffee.
     El que está discutiendo con la profe = The one arguing with the teacher.                                                                                                                   

Ahora, 'the one', o 'the ones' seguido de una preposición:

Ej: The one with the yellow hat. =  El del sombrero amarillo.
       The ones by the window. =  Los de la ventana (o al lado de la ventana)
       The ones in uniform. =  Los de uniforme.

Así de simple es. Revisemos este cuadro.

El caso 2 sería: Adam and Louise are the good-looking couple talking to Tom.

3. Lynne is the young girl in the striped T-shirt and jeans.

4. Jessica is the attractive woman sitting to the left of Antonio.

5. A.J. is the serious-looking boy listening to his new slasa CD. 

Unique activity

Similar to the examples above, please write one sentence that unites the two sentences. 

1. Samuel is the tall and thin boy. He's smoking a cigarette. 
_______________________________________________________________________

2. Jenny and Tom are the blonde couple. They are talking outside. 
____________________________________________________________________

3. Tony is the cute white little dog. It's pissing on the bushes. 
__________________________________________________________________

4. Mary is the ugly girl. She's wearing her pajamas.
____________________________________________________________________

5. Michael and Daniel are the long-haired boys. They are wearing black clothes.
__________________________________________________________________

6. My parents are the fat couple. They are sitting next to the window.
__________________________________________________________________

7. Sarah is the beautiful girl. She has long wavy black hair.
_______________________________________________________________

8. Johan is the short fat boy.  He's painting the door. 
_________________________________________________________________

9. Anne and Helena are the elderly women. They are walking very slowly.
__________________________________________________________________

10. Your teacher William is the tall blond man. He's wearing sunglasses. 
__________________________________________________________________

                                That's all for now.




22nd February, 2021.  10th grade.

Hello, tenth graders. This is the second activity this term. On this occasion, we have a reading comprehension activity. The topic is Bogotá as a touring destination. The grammar topic is "countable and uncountable nouns, quantity modifiers, there is, there are, how much, how many, and the vocabulary related. Let's start.

                                Bogotá, a touring site.


With over eight million inhabitants, Bogotá is the most visited city of Colombia. It´s also the capital city. There are too many people from around the world that come to Bogotá to visit and also to learn Spanish, which is considered a good example of this language. In Bogotá, you can find top atractions, plenty of things to do, amazing architecture, top museums and hotels, countless restaurants, cafes and bars. A lot of visitors feel very much attracted to the disco-bar areas in the north of the city. There are so many hotels ranging from simple hostels to five-star hotels. There is no sea or beaches in Bogotá, but there are plenty of parks to play and practice sports. There are even sites where you can practice extreme sports on the outside of the city. The center of the city is also the oldest place. How many museums can you find only downtown, in La Candelaria? It's hard to say. But a journey around La Candelaria is itself an amazing walk, for the narrow old and colorful streets and houses. There is the Gold Museum, the National Musuem, the Planetarium, and the administrative and political center with old architecture, around Plaza de Bolívar, jus to mention some. There is always the chance to visit the most famous mountain in Colombia, Monserrate, where you can have a great variety of food and the best sight of the city. You can get up to the top by walking or by an underground train. It's called the Funicular.

 The journey from El Dorado airport to downtown offers visitors a great view of interesting modern architecture. Rock at Parque and The Ibero American Theater Festival are some of the international events you can enjoy in Bogotá. 

But there are also some precautions to consider. As tourists, it's never a good idea to travel alone for the insecurity, especially, at night. There is a considerable amount of crime, robberies, and many dangerous streets where you could have a good scare. Honestly, transport is chaotic.There in not a Metro system, but there is Transmilenio. There is also a good chance to have a Metro system in the near future. The gastronomy is also an attraction in Bogotá, but it is recommendable to visit good restaurants. It is also fair to mention that Bogotá has simultaneouly the best and most luxurious places to visit and enjoy, usually in the north of the city, and the poorest and most dangerous areas where poverty is the rule, usually in the south. These areas are the ones to avoid if you are a tourist, but it happens in almost all large cities in the world. 

In general, Bogotá, the so-called Athens of SouthAmerica, is a city that you need to know and enjoy. 


I. Select the best choice.

1.  From the reading above, we can deduce that...

a. In Bogotá, you can find places that are not found in other cities like Cartagena of Medellín.
b. There are thousands of Europeans and Asians who want to visit Bogotá.
c. There are some places in Bogotá where tourists can be robbed or killed. 
d. Transmilenio is the only transport system in Bogotá, but it's better than Metro. 

2. It is true that...

a. In Bogotá, you can see a lot of people in their swimsuits on Sundays. 
b. There is always a good restaurant in every corner in the city.
c. The most interesting attraction in Bogotá is the language, considered the best Spanish.
d. In Bogotá, tourist can enjoy colonial old architecture, but also modern samples of architecture.

3. On a weekend in Bogotá, we could probably see...

a. An American couple dancing in a good disco in the south.
b. A group of Chinese people talking to citizens downtown. 
c. Some Canadians visiting old architecture in the north.
d. A German group buying tickets for a boat tour. 

4. Which of the following statements could not be possible?

a. There is a group of tourists at the top of Monserrate who feel tired and thirsty.
b. There is a group of visitors interested in taking a Spanish class.
c. There are some Chinese men fascinated by the Gold Museum in the north of the city.
d. A taxi driver is leaving a Dutch couple at a luxurious hotel in the north of the city.

5. Insecurity is a problem in Bogotá because...

a. the city is not equal in the north, center and south.
b. you can see poverty all over the city.
c. the museums and hotels are very expensive.
d. the transport system is very chaotic. 

II. The following statements are wrong. Write the correction in each case.

6. There are special samples of good gastronomy in any restaurant.
___________________________________________________________________

7. There is only one way to get up to the top of Monserrate.
___________________________________________________________________

8. Tourists can enjoy good beaches in Bogotá.     
___________________________________________________________________

9. The only massive transport system is Transmilenio and it will always be.   
___________________________________________________________________

10. You can find luxurious disco-bars and hotels everywhere. 
___________________________________________________________________

11. There is poverty equally in the south and north of the city.
____________________________________________________________________

12. The only interesting architecture in Bogotá is the old colonial one. 
____________________________________________________________________


                                    That's all for now.





 

             10th grade

    2021 Happy New Year!

February 8th, 2021

Hello, dear tenth graders. Welcome to the new 2021 English class. I hope you're all well with your families. To begin this year, you're going to do a diagnose test which is meant to comprise the main topics seen last year. You have two weeks to solve the test and send it back to me at hhhildeb@gmail.com,  and you can start right now. Let's begin. 

Hola, queridos estudiantes de décimo grado. Bienvenidos a las clases de inglés de este nuevo 2021. Espero que se encuentren bien con sus familias. Para comenzar este año, van a realizar una prueba diagnóstica que pretende compilar los temas principales visto el año pasado. Tienen dos semanas para resolverla y devolvérmela al hhhildeb@gmail.com, y pueden comenzar ya. Empecemos.


I. Around the city

From the picture below, complete the sentences.



1. ________________  two persons standing _____________________ the bank.
    a. Is there  /  across from                  
    b. There is / between
    c. Are there / behind
    d. There are / in front of

2. __________________ people ____________ in the street?
    a. How many / is there
    b. How many / are there
    c. What /  are there
    d. Are there / how many

3. I can see ______________ traffic out in the street.
    a. Few
    b. a few
    c. too much
    d. too many

4. It's a Saturday morning and _______________     __________________ noise.
    a. Is /  too little
    b. There is / too little
    c. There is / too much
    d. There are / too many

5. _________________ a hospital ________________  the bank.
    a. Is there / far from the bank
    b. There is / opposite 
    c. Hospital is  / in front of
    d. There are / across from 

6. In this picture _____________   restaurants.
    a. There aren't many
    b. There isn't many
    c. There aren't any
    d. There isn't a

7. Only one sentence is correct. Which one is it?
    a. At a bookstore you can study and do your homework.
    b. At a library you can buy your favorite books.
    c. At a drugstore you can get aspirin and vitamins.
    d. At a movie theater you can enjoy your favorite sports.

8. Excuse me. Is there a gas station around here?
    a. Yes, there are. It's two blocks away from here.
    b. No, there is. Sorry.
    c. No, there isn't. It's at the corner.
    d. Yes, there is one at the end of this street.

II. Describing people

What's the appropriate question for the following statement? 

9.    "She's tall, thin and beautiful".
    a. How tall and thin is she?
    b. Is she tall, thin and beautiful?
    c. What does she look like?
    d. Why does she look so beautiful?

10. "My nephew is 12 years old.  He's 1.70 m. tall".
        a. How old is he?  /  How tall is he?
        b. How many years does he have?  / How tall is he?
        c. How many years is he old?  /  How much tall is he?
        d. How much years is he old?  /  How many meters is he?

11. "My sister's hair is medium length".
    a. What's your sister's hair?
    b. How long is your sister's hair?
    c. Does your sister have any hairs?
    d. How tall is your sister's hair?

12. "I have dark brown eyes".
    a. What is your color eyes?
    b. How dark are your eyes?
    c. Do you have what color eyes?
    d. What color are your eyes?

13. Only one sentence makes sense. Which one is it?
    a. A bald man always wears glasses.
    b. You can find many elderly people at Tinder.
    c. Most of movie stars are good-looking.
    d. A gorgeous woman will never get married.

14. Only one sentence is wrong. Which one is it?
    a. My girlfriend is the short one standing by the window.
    b. Michael is the tall boy that he is wearing a hat.
    c. My parents are the ones sitting on the sofa.
    d. Christina is the one in the red dress.

15. Only one sentence is right. Which one is it?
    a. You don't remember Sandy? He's the one he laughs and laughs.
    b. Look, that's our teacher, the one wearing the Spiderman custome.
    c. Do you see that couple they are wearing coats? They're my grandparents.
    d. Excuse me. Is Jason that one he speaks with my brother?

III. Present perfect. 

16. Only one sentence is right. Which one is it?
    a. We haven't have the time to finish our homework.
    b. Have your boyfriend give you chocolates and roses?
    c. He has worked there for twenty years.
    d. I have never eated chop suey.

17. Have you or your sister seen Amelia these days?
    a. No, I haven't.
    b. No, I hasn't.
    c. No, she hasn't.
    d. No, we haven't.

18. I've _______________ seen Titanic, but I haven't seen Gladiator ________.
    a. not yet,   already
    b. already,  yet
    c. already,   already
    d. never,  yet.

19. One question is wrong. Which one is it?
    a. How many times have you read that book?
    b. Have you heard the new Paul McCartney's song?
    c. Have they already began the exercise?
    d. What have you done with your life?

20.  One sentence is right. Which one is it?
    a. I've been waiting since three hours.
    b. We've lived here for two years ago.
    c. She's been an actress for fifteen years.
    d. They have study since two days.

IV. Present, past and future

21. Only one sentence is totally in the simple present tense. Which one is it?
    a. I'm so frustrated! I couldn't do the exercise.
    b. My cousin feels satisfied. He's been to 25 different countries.
    c. Sandra doesn't feel well. I think she needs to go to the doctor.
    d. We're planning to go to Cancún next week. We're on holidays.

22. Only one sentence is totally in the present perfect. Which one is it?
    a. Have you met my friend Richard? He's so charming!
    b. They haven't finished the test. In fact, they haven't even started.
    c. Have you tried sushi? Well, I ate sushi last week, but I didn't like it. 
    d. I read "The Perfum" and I really liked it. It's probably the best book I have ever read.

23. Only one sentence is totally in simple past tense. Which one is it?
    a. What did I do for my school graduation? Mmmh... I can't remember.
    b. When the police came to the place, everybody was really afraid. 
    c. Did you have any pets when you were a child?
    d. I've seen that movie three times and I still can't understand it.

24.  Are you two really going to participate in the basketball tournament?
    a. Yes, I am. 
    b. Yes, and we watched the game on tv.
    c. Yes, we are.
    d. Yes, we do.

25. What did you do last weekend?
    a. Yes, we did it on Saturday.
    b. Really? No we didn't.
    c. Well, on Saturday we're going shopping and on Sunday... nothing important.
    d. We invited friends for lunch on Saturday and on Sunday we went shopping.

26. Your brother had to finish his homework. Did he do it?
    a. No, he did.
    b. Yes, he does.
    c. Yes, he did.
    d. No, he can't.

27. I never watch Netflix. There's nothing good to watch.
    a. There's nothing, either.
    b. I can't, either.
    c. I haven't, either.
    d. I don't, either.

28.  We haven't been out of Colombia.
    a. We haven't. 
    b. We are.
    c. We have, too.
    d. We have.

29. He _____________today because he___________ an important meeting.
    a. is  / have      b. is flying  /  has        c. is flying /  have        d. is having  /  has

30. Are you a pilot? __.  Do you know many countries? ___. Can you speak many  languages?______.
    a. Yes, we are  /  Yes, we do  /  Yes, we speak.
    b. Yes, I am  /  Yes, I can  /   Yes, I can.
    c.  Yes, I am  / Yes, I do  /   Yes, I can.
    d. Yes, we do  /   Yes, we know  /   Yes, we can.

That's all for now.

Nota: No he borrado nada del año pasado en este blog porque puede servir de consulta.


2020 Merry Christmas!


October 13th, 2020

Second activity, fourth term.

Unique activity. Reading

Read the story about the Titanic and answer the questions below.



The sinking of the Titanic occurred on April 15, 1912 in the North Atlantic Ocean, four days into the ship's maiden voyage from Southampton to New York City. The largest passenger liner in service at the time, Titanic had an estimated 2,224 people on board when she hit an iceberg. The sinking took two hours and forty minutes and resulted in the deaths of more than 1,500 people. This made it one of the deadliest maritime disasters in history.

Titanic received six warnings of sea ice on April 14th but was traveling near her maximum speed when her lookouts saw the iceberg. Unable to turn quickly enough, the ship suffered a blow on the right side. The crew used distress flares and radio messages to attract help. Passengers were put into lifeboats, however, evacuation efforts were poorly managed and many lifeboats were launched before they were totally full. Almost all those who jumped or fell into the water drowned within minutes due to the effects of hypothermia.

Titanic sank with over a thousand passengers and crew still on board. Another ship, the Carpathia, arrived on the scene about an hour and a half after the sinking and helped rescuing survivors.

The disaster caused widespread outrage over the lack of lifeboats, lax regulations, and the unequal treatment of the three passenger classes during the evacuation.

Accident investigators recommended extensive changes to maritime regulations, leading to the establishment in 1914 of the International Convention for the Safety of Life at Sea, which still governs maritime safety today.

1.    What body of water was the Titanic crossing?

a) A sea

b) A gulf

c) An ocean

d) An iceberg


2.    How many people were aboard?

a) Two thousand, two hundred and twenty-four

b) Twenty-two thousand, two hundred and twenty-four

c) Two thousand and twenty-four

d) Two hundred thousand and twenty-four


3.    What did the crew do to avoid the collision with the iceberg?

a) Send radio signals

b) Turn the boat

c) Shoot distress flares

d) Evacuate people on life boats


4.    Why were people outraged at the disaster?

a) Poor evacuation

b) Unfair treatment of different classes of passengers

c) Poor following of safety procedures

d) All of the above


5.    What did other passengers die of who didn't drown or sink with the ship?

a) From low water and body temperature

b) Disease

c) Hunger

d) All of the above


6.    What did the sinking of the titanic ultimately lead to?

a) The death of over a thousand people

b) Stronger maritime safety rules

c) The worst maritime disaster in history

d) All of the above


That's all for now.


September 22nd, 2020

Hey, ninth graders. What's up!  Today we start the fourth term. In this first activity, we are going to do a final practice of present perfect in combination with simple past. I´m going to give you a short summery of both tenses so that you can remember and put into practice. There's a unique activity: a reading comprehension task.  Let's begin. 

Hola, muchach@s de noveno. Hoy comenzamos el cuarto periodo. En esta primera actividad, vamos a hacer una práctica final del Presente Perfecto combinado con Pasado Simple. Voy a hacerles un rápido resumen de ambos tiempos gramaticales para que recuerden y pongan en práctica. Hay una única activiada: un trabajo de comprensión de lectura. Comencemos. 

1. Simple past. 

1.1. Cuando decimos que hicimos algo (hicimos, no hemos hecho, ni hacemos, no vamos a hacer), eso es pasado simple, terminado. Usamos un verbo en pasado.

Fui a cine anoche.   (I went to the movies last night).
Mi hermana se casó en el 2017.   (My sister got married in 2017).
Tuvimos un problema con esa actividad.  (We had a problem with that activity).

1.2. Si la oración es negativa, usamos el auxiliar 'didn't' seguido del verbo normal, no en pasado. El 'didn't' ya es suficiente pasado. 

No fui a cine anoche.   (I didn't go to the movies last night).
Mi hermana no se casó. Se arrepintió al final.    (My sister didn't get married. She regretted last minute).
No tuvimos ningún problema con esa actividad.   ( We didn't have any problems with that activity). 

1.3. Si la oración es interrogativa (pregunta), Se inicia con el auxiliar 'Did' y el verbo no va en pasado. 

Fuiste a cine anoche?     (Did you go to the movies last night?)
Tu hermana se casó?      (Did your sister get married?)
Tuvieron algún problema con esta actividad?    (Did you have any problems with this activity?)

1.4.  Cuando el verbo principal es 'BE' (ser o estar), ese verbo es auxiliar y verbo al tiempo. No se combina con 'did', ni 'didn't'.   El verbo 'ser' o 'estar' en pasado es 'WAS' o ' WERE'. 

Estuviste en cine anoche?      (Were you at the movies last night?)
Mi hermana estuvo casada siete años.    ( My sister was married seven years). 
Yo no era el de la foto. Era mi hermano.    (I wasn't the one in the picture. It was my brother). 

Por ejemplo, la pregunta: 'Estuviste en cine anoche?', no podría ser: 'Did you were at the movies last night?'  o  'Did you be at the movies last night?'   porque el BE no se combina con DID.  Lo oración correcta sería: Were you at the movies last night?

1.5.  Cuando la pregunta es de información (Qué, Cómo, Cuándo, Dónde, Quién, etc), esa es la palabra que inicia la oración (What, where, when, how, who, why, etc)

Qué hiciste anoche?   (What did you do last night?)
Por qué fuiste tan cruel? (ser)   (Why were you so cruel?)

2. El presete perfecto.

El presente perfecto habla de lo que alguien ha hecho o no ha hecho. Usa el auxiliar 'haber' y el verbo en la forma pasado participio. Por obligación se usan dos palabras en el grupo verbal. 

2.1.  En afirmativo, o positivo se usa el auxiliar 'HAVE' (I, you, we, they), o 'HAS' (she, he, it), y un verbo en pasado participio. 

He ido a cine tres veces esta semana.   (I have gone to the movies three times this week).
Mis amigos me han abandonado.     (My friends have abandoned me).
Mi hermana se ha casado dos veces.    (My sister has gotten married twice).

2.2.  Si la oración es negativa, se usan los auxiliares negativos 'HAVEN'T' o 'HASN'T' según el caso más el verbo en pasado participio. 
 
No he ido a cine esta semana.     (I haven't gone to the movies this week).
Mis amigos no me han abandonado.   (My friends haven't abandoned me).
Mi hermana no se ha casado.     (My sister hasn't gotten married). 

2.3.  Si la oración es pregunta, se empiza con el auxiliar 'HAVE' o 'HAS' según el caso. 

Has ido a cine esta semana?     (Have you gone to the movies this week?)
Tus amigos te han abandonado?     (Have your friends abandoned you?)
Tu hermana no se ha casado?       (Hasn't your sister gotten married?)

2.4.  Cuando la pregunta es de información (Qué, Cómo, Cuándo, Dónde, Quién, etc), esa es la palabra que inicia la oración (What, where, when, how, who, why, etc)

Dónde has estado?     (Where have you been?)
Qué es lo que me han traído?    (What have you brought to me?)
Quién te ha hecho eso?       (Who has done that to you?)

Lo demás, es cuestión de saber vocalulario por cantidades. 

Ahora vamos a la actividad. 

Unique activity. Reading comprehension. 

Lee el texto y completa con los siguientes verbos: 

argue  /  been  /  believe  /  ended  /  fight  /  got  /  have  / look after  / met  /  remember  




That's all for now.










Fin del tercer periodo.


Aug 26, 2020

Hello, ninth graders. This is the the third activity of the third term. On this occasion, we will be talking about the combination of Present Perfect and the Simple Past tenses. If you have questions about this theme, you can check up this blog below. I explained the difference. However, I'll give you some more examples to make it more clear. 

Hola, muchach@s de noveno. Ésta es la tercera actividad del tercer periodo. En esta ocasión, hablaremos de la combinación del Presente Perfecto y del Pasado Simple. Si tienen dudas sobre este tema, pueden revisar este mismo blog abajo. Ya expliqué la diferencia. Sin embargo, voy a darles más ejemplos para hacerlo más claro. 

Presente perfecto: haber hecho. 
He aprendido mucho de inglés. (hasta ahora)
I've learnt a lot of English. (So far)

Pasado simple: hice, hizo, hicimos, etc.
Aprendí inglés en Los Angeles en mi infancia. (ya ocurrió)
I learnt English in Los Angeles as a child. (it already happened)

Ahora combinemos los dos en una conversación:
A: Alguna vez has estado en la playa? (Presente Perfecto)
      Have you ever been to the beach? (Present Perfect)
B: Sí. En julio estuve allá con mi familia. (Pasado Simple)
     Yes, I have.  In July, I was there with my family. (Simple Past)

Otro:

A:  Has probado el ají mexicano?  (Presente Perfecto)
      Have you tried Mexican chili? (Present Perfect)
B:  Yo no. Pero mi hermano lo probó y le gustó. (Pasado Simple)
      I haven't. But my brother tried it and he liked it (Simple past)

Ahora, a practicar.

Activity 1

Escucha y lee la siguente conversación y resuelve el punto B, que no tiene texto.


Where do they decide to have dinner?

________________________________________________


Activity 2

Después de analizar el cuadro gramatical donde se aplican el presente perfecto y el pasado simple, realiza el ejercicio. Completa las conversaciones. 


Eso es todo por ahora. 



July 30, 2020

 Hey, everyone. How are you?  I hope you're ok at home and studying lots of English. This is the sencond activity of the third term. On this occasion, you are going to work on a combination of Simple Past and Present Perfect. Remember you can always check the blog to revise the Present Perfect. The simple past is from previous years. So let's begin. 

Hola a todos. Cómo están? Espero que estén bien en sus casas y estudiando cantidades de inglés. Ésta es la segunda actividad del tercer periodo. En esta ocasión, van a trabajar sobre la combinación de pasado simple y presente perfecto. Recuerden que el presente perfecto lo pueden repasar en este blog. El pasado simple sí es de años anteriores. Así que comencemos. 

Hay una única actividad de traducción. Pueden recurrir al diccionario virtual o físico para palabras desconocidas. Pero si usan el traductor para realizar toda la actividad, yo me voy a dar cuenta y no les valdré el trabajo. 

Les voy a refrescar la memoria:

Pasado simple (acciones que ya ocurrieron, ya terminaron)
Presente perfecto (acciones que empezaron, pero están vigentes, latentes, no terminadas)

Pasado simple:  I had chicken, rice and salad for lunch today. 
                          Hoy almorcé pollo, arroz y ensalada. (es pasado 
                          porque ya pasó el almuerzo)
Presente perfecto:  I've had chicken three times this week. 
                              He comido pollo tres veces esta semana (es                                        presente porque la semana ha terminado)

Pasado simple:  I didn't have any friends in kindergarten. 
                          No tuve amigos en el jardín. 
Presente perfecto:  I haven't met any good friends. 
                               No he conocido buenos amigos. 


Activity 1 and only. 

Translate into English the following sentences. 

1. No hemos encontrado la respuesta.
__________________________________________________
2. Sonia ha tenido tres novios este año.
__________________________________________________
3. Sonia conoció a Miguel el domingo pasado.
___________________________________________________
4. En el 2015, Sonia terminó su relación con Santiago.
___________________________________________________
5. El grupo 3 encontró la respuesta hace media hora.
____________________________________________________
6. Las vacaciones pasadas no salí a ningún lado. 
____________________________________________________
7. Han visto a Sonia últimamente?
___________________________________________________
8. Tuviste un disgusto con tus papás ayer?
___________________________________________________
9. Alguna vez has tenido disgustos con tus papás?
___________________________________________________
10.  No te creí, pero tenías razón.
_____________________________________________________

Hasta aquí

Hello, ninth graders. Welcome to Term III. In this term, we'll be practicing more of the presente perfect, and then, a combination of present perfect and past simple.  Remember, the present perfect was explained in this blog (see below). Take a look if you don't remeber very well. You also have a list of verbs to practice and memorize. That list is very imporntant. The present perfect consists of what people have done, or what they haven't done.  So, let's begin. 


Hola, muchach@s de noveno. Bienvenidos al tercer periodo. En este periodo, vamos a practicar más del presente perfecto y, después, una combinación de presente perfecto y pasado simple. Recuerden que el presente perfecto ya fue explicado en este blog (mirar abajo). Echen un vistazo si no recuerdan bien. También tienen una lista de verbos para que practiquen y memoricen. Esa lista es muy importante. El presente perfecto consiste en lo que la gente ha hecho o lo que no han hecho. Así que comencemos. 

Activity 1
Lee bien las instrucciones  y resuelve.


Para la actividad dos, hay una explicación de dos palabras claves: 'for' y 'since'. 

FOR  indica un periodo de tiempo (por, o durante)
Example: He trabajado allá 14 años. =  I have worked there for 14 year.
                 Hemos esperado tres horas (o durante tres horas, o por tres horas. = We have waited for three hours.

SINCE significa 'desde' e indica un punto fijo en el pasado. 

Example: He trabajado allá desde el 2007.  =  I have worked there since 2007.
                Hemos esperado desde las 8 am. =  We have waited since 8 am.


Y con esto dicho, practiquemos.

Activity 2


Muy bien. Ahora, para indicar cuántas veces has hecho alguna actividad, existen las expresiones numéricas. 
Example: 
He hecho ...........  una vez.   I've done........ once
                             dos veces                         twice.
                              tres veces                        three times.
                              cuatro veces                     four times.
 Solo las dos primeras cambian. 

Ahora, 
Muchas veces = many times.
Pocas veces = a few times. 
Nunca = never
Siempre = always.
Pongámoslo en práctica.

Activity 3.
Lee bien las instrucciones y resuelve.


Eso es todo por ahora.



Por favor, al enviar, escriban el número de actividad en el archivo.


27 de mayo, 2020

Hola, muchach@s.  Aquí está la cuarta y última actividad del segundo periodo. Es sencillo. Sólo consiste en una lectura que lleva inmerso el tema del Presente Perfecto y un ejercicio de aplicación personal. Arranquemos pues. 

Activity 1. Reading.

Read the following text and complete the chart below. Only do exercise A. 



 Activity 2.  Writing 

Write about your life. What things haven't you ever done? Write 10 free, but real sentences.

Example: I haven't ever flown by plane.

Escribe sobre tu vida. ¿Qué cosas no has hecho? Escribe 10 oraciones libres, pero reales. 
Ejemplo:  Si nunca has viajado en avión, podrías escribir eso: Sería así: 
                I haven't ever flown by plane.

Nótese que la palabra 'ever' se refiere a 'alguna vez en la vida', o 'nunca en la vida'. 


1. ____________________________________________________________
2. ____________________________________________________________
3. ____________________________________________________________
4. ____________________________________________________________
5. _____________________________________________________________
6. _____________________________________________________________
7. _____________________________________________________________
8. _____________________________________________________________
9. _____________________________________________________________
10. ____________________________________________________________

Hasta aquí

13 de mayo, 2020

Buenos días a todos. Espero que se estén cuidando y se estén divirtiendo con la lista de verbos irregulares en inglés. Las dos semanas anteriores no les dejé tarea para enviar; era simplemente estudiar el tema Presente Perfecto y la lista de verbos irregulares. 

Para estas dos semanas, van a tener tres tareas muy sencillas. Les sugiero que revisen la última explicación que hice sobre el presente perfecto, para no repetir aquí la misma explicación. 

Primero, una conversación con audio. 





Actividad 1

Escucha la parte B del audio sin texto y responde: 

Qué piensan hacer mañana? _________________________________________________

Revisen este cuadro que ayuda a entender la idea del Presente Perfecto.



Recuerden que cuando los verbos no están en la lista que publiqué, es porque son verbos regulares; es decir, terminan en -ed. Ejemplos: Clean - cleaned;  walk - walked; play - played, etc. 

He limpiado... : I have cleaned...; Hemos caminado... : We have walked... 
No han jugado... :  They haven't played..., etc. 

Actividad 2

Con base en esto, responde: How many times have you done these things in the past week? 

1. Clean the house: ________________________________________________________
2. Make your bed: ________________________________________________________
3. Cook dinner:   __________________________________________________________
4. Do laundry:  ____________________________________________________________
5. Wash the dishes:  _______________________________________________________
6.  Go shopping for groceries: _________________________________________________
7. Play video games: _________________________________________________________

Example of positive:
1.  I have cleaned the house three times this week.
Example of negative: 
1. I haven't cleaned the house one single time. 

Activity 3

Complete this conversation using the Perfect Perfect.


Tienen dos semanas a partir de hoy. Dudas y comentarios? Usen el blog o el mismo correo. 

Hasta aquí

Hola, muchacho(a)s. Les dejo aquí las respuestas a la última tareíta. 

I. Descripciones en el audio:
1. Brian. He's about thirty. (Tiene como treinta años)
2. Tina. She's 18.
3. Rosie. She just turned 10. (acaba de cumplir 10 años)
4. Tim. He's about 23. (Tiene como 23 años)
5. Alex. She's around 25. (Tiene más o menos 25 años)

II. Conversation. Which one is she?  Part B. Se trataba de etiquetar a Joe, Michico, Rosa y John. 

Joe: He's the one wearing white pants and a yellow polo shirt. 
        Él es el que tiene pantalón blanco y una camisa polo amarilla.

Michico: She's the very pretty woman in black pants and a green sweater. 
                Ella es la muchacha bonita de pantalón negro y buso verde.

Rosa: She's very attractive in that purple dress. She´s dancing with John. 
          Ella se ve muy atractiva con ese vestido morado. Está bailando con John. 

John: He's dancing with Rosa.
          Está bailando con Rosa.

III. Ejercicio de modificadores. Re-escribir las oraciones formando una sola.

1. El ejemplo.
2. Adam and Louise are the good-looking ones talking to Tom.
3. Lynne is the young girl (or one) in a striped T-shirt and blue jeans.
4. Jessica is the attractive woman (or one) sitting to the left of Antonio.
5. A.J. is the serious-looking boy (or one) listening to his new salsa CD.

Bien, muchachos. Todas las dudas que quedaron de este ejercicio serán respondidas en clase cuando volvamos. 

Today, April 28th, we start another series of topics and activities. Such activities are thought to be presented to the e-mail hhhildeb@gmail.com,  whenever you want, but with deadline Friday next week (May 8th).


Hoy abril 28, empezamos una nueva serie de temas y actividades. Tales actividades se pueden presentar al correo hhhildeb@gmail.com, cuando quieran, pero con fecha límite viernes de la próxima semana (8 de mayo). 


El tema para estas dos semanas es sencillo. Se trata del presente perfecto. Voy a hacer una explicación sencilla en español para que no tengan duda. 
Hay dos noticias: una buena y una mala. 
La buena es que el tema es muy fácil si se cuenta con su disposición para estudiar. 
La mala es que hay una lista de verbos irregulares que deben aprender. Espero que al volver, se sepan como mínimo, treinta (30).


Present perfect 
Auxiliary 'Have'

Primero, repasemos tiempos gramaticales que ya hemos visto, así:

Tengo una pregunta = I have a question.  
No tengo preguntas = I don't have any questions. 
Esto es presente simple. El auxiliar clave es Do / don't / does / doesn't.

Tenía una pregunta =  I had a question.
No tenía preguntas = I didn't have any questions. 
Esto es pasado simple. El auxiliar clave es Did  / didn't.

Ahora, observa esto: 

He tenido una pregunta = I have had a question. 
No he tenido preguntas = I haven't had any questions.
Esto es presente perfecto. El auxiliar clave es Have / haven't / has / hasn't.

Estás usando Presente Perfecto siempre que digas oraciones como:
Te he buscado todo este tiempo.  Se han salido con la suya.  No hemos podido responder.  Has visto esa película?  No te han traído el almuerzo? He visto de todo. 

Nota que se requieren dos partes en el verbo: haber + verbo en la forma pasado participio (termina en ido / ado)
Haber es fácil: solo se usa 'have' o 'has'.
El verbo principal es lo más exigente. No usas ir, sino ido; venir, sino venido; comer, sino comido. 

Voy a traducir las oraciones que dije arriba: 
Con el auxiliar 'Have'
I have looked for you all this time.  /  They have gotten away with it. /  We haven't been able to answer. /  Have you seen that movie?  / Haven't they brought you your lunch? I have seen it alll.

Cuándo usar 'has'?

Sólo en tercera persona: he, she, it.
Ella no ha llegado  =  She hasn't arrived. 
Él ha ido allá varias veces. =  He has gone there several times.
Ha llovido mucho =  It has rained a lot.

Ven que es fácil?  

Ahora, las contracciones (formas reducidas o recortadas) son así: 
I have = I've  //  We have  =  We've  //  She has = She's  //  It has  =  It's,  etc. 

Les voy a dejar un cuadrito que también ayuda a explicar y tiene audio. Practíquenlo.



En este cuadro, lo nuevo es el uso de 'already' y 'yet'. Yet significa 'ya?' para preguntar y también 'todavía no', para negar.  'Already' significa 'ya' para afirmar que algo ya ocurrió. 
Ejemplo: Todavía no he ido allá. = I haven't been there yet.
                 Ya has visto the Joker? =  Have you seen the Joker yet?
                 Ya la he visto tres veces =  I've already seen it three times.

Sobre este tema no voy a dejarles ejercicios todavía. Pero sí les voy a dejar una lista de verbos a memorizar. No puedo evaluar en línea si se los aprendieron o no; pero si no manejan esos verbos, no van a poder manejar el tema. 

Estudien estos videos de Youtube. 

Muy bien. Y ahora, la tarea. 

En la lista que les voy a enviar para aprender, hay seis columnas: 

La primera, el verbo en español.
La segunda, el verbo en inglés.
La tercera, el verbo en pasado simple. Deben saberlos desde antes. Si no, practíquenlos.
La cuarta, el verbo en pasado participio. Este el el que nos interesa para este caso. 
La quinta, un ejemplo de como se usan los verbos en pasado en oraciones.  Este es muy importante, pero nos interesa la sexta columna. 
La sexta, ejemplos de presente perfecto en oraciones. 

Recuerden: solo deben aprenderse los verbos en pasado simple y pasado participio. No deben hacer ejercicios todavía. 

Ejemplos:

Ser o estar            Be             was / were            been 
romper                 Break           broke                 broken
salir                      leave            left                     left

Denle click al cuadrito de arriba a la derecha para abrir este documento en otra ventana y poder descargarlo. 

Miren los ejemplos de la última columna para comprender mejor. 

Memoricen por lo menos treinta verbos en las tres columnas. presente, pasado y pasado participio.

Preguntas o comentarios, escríbanlos abajo, por favor. 

Hasta aquí


Abril 13, 2020

Dear ninth grade students, welcome to the second term of the year. We will begin this term by doing exercises of description of people, as you did before, but with an aggregate: the use of 'one' and 'ones' and the use of some modifiers. 

Apreciados estudiantes de noveno grado, bienvenidos al segundo periodo. Empezaremos este haciendo ejercicios de descripción de personas, como lo hicieron antes, pero con un agregado: el uso de 'one' y 'ones' y el uso de algunos modificadores. 

Explico: one y ones.  Tú puedes decir 'La señora de rojo', o 'la de rojo' sin mencionar a la señora. 
                                                              'The lady in red', o 'the one in red. 
Para no mencionar a la persona, o al objeto, se usa 'the one', y si son varia/os, se usa 'the ones'. 

Ejemplos: El de la esquina = The one on the corner
                 La del pelo rojo = The one with red hair. 
                 Los azules = The blue ones.
                 Los de la mesa = The ones at the table.

Ahora, algunos modificadores. No se preocupen por la palabra. Es sencillo. 

Si te refieres a personas que están haciendo algo, usas un verbo con 'ing'. 
Ej: Los que están tomando tinto. =  The ones drinking coffee.
     El que está discutiendo con la profe = The one arguing with the teacher.                                                                                                                   

Ahora, 'the one', o 'the ones' seguido de una preposición:

Ej: The one with the yellow hat. =  El del sombrero amarillo.
       The ones by the window. =  Los de la ventana (o al lado de la ventana)
       The ones in uniform. =  Los de uniforme.

Así de simple es. 

Ahora a practicar.

En el siguiente ejercicio, debes definir el orden en que son descritas las personas. Además, debes decir qué edad tienen. Si la manito no aparece, dale click en el cuadrito para abrir ventana nueva.





.  Escribe el nombre y la edad de cada uno.

1.    ______________________________________________
2.    ______________________________________________
3.    _______________________________________________
4.    _______________________________________________
5.    ______________________________________________

En ese ejercicio, debes practicar la escucha y pronunciación con el audio y la conversación. En la parte B, que está sin texto, debes decidir quién es Joe, Michiko, Rosa and John. Es más exigente, pero muy interesante. 




Ahora, 'the one', 'the ones' y los modificadores. Además de mi explicación arriba, aquí hay un cuadro explicativo (también tiene audio para practicar) y un ejercicio posterior.




Algún vocabulario
Rewrite = volver a escribir
guy = hombre o tipo
button-down shirt = camisa de botones en el cuello
Cargo pants = pantalon con varios bolsillos para cargar cosas
Striped T-shirt = camiseta de rayas





Today, April 28th, we start another series of topics and activities. Such activities are thought to be presented to the e-mail hhhildeb@gmail.com,  whenever you want, but with deadline Friday next week (May 8th).


Hoy abril 28, empezamos una nueva serie de temas y actividades. Tales actividades se pueden presentar al correo hhhildeb@gmail.com, cuando quieran, pero con fecha límite viernes de la próxima semana (8 de mayo). 



Recuperación Periodo I






8 comments:

  1. profe a que correo se tiene que enviar el trabajo?

    ReplyDelete
  2. Claro. Para todos, mi correo es hhhildeb@gmail.com. Si tienen dificultades con el taller, despues de revisar los videos (y de las clases, por supuesto), me pueden escribir aquí.
    Además, voy a publicar aquí mismo el taller por si las fotocopias no se ven muy claras. Gracias por su atención.

    ReplyDelete
  3. Buenas tardes profesor, la Guía que aparece hay yo se la entregue en la carpeta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muy bien, Valentina. Te recomiendo que trabajes en las otras dos tareas.

      Delete
  4. Este es un anuncio de advertencia para los estudiantes de 901. Hasta ahora, demasiado pocos han presentado sus tareas. Es necesario que resuelvan el taller y lo suban aquí o lo envíen al correo hhhildeb@gmail.com. Además, deben estar pendientes de las demás tareas que se asignarán, ya que seguirán trabajando en sus casas durante un buen tiempo. Pilas!

    ReplyDelete
  5. Hola a todos. Como seguramente ya lo saben de sus directores de curso, hoy es el último día del primer periodo. Ya tuvieron suficiente tiempo para hacer y entregar el taller de inglés y otras tareas. Voy a recibir solo hasta hoy lo del primer periodo. Desde el 13 de abril comenzamos el segundo periodo. Estudien mucho y buena suerte!

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. have you ever been in a cable car?
    i´ve had enough of cable cars for a lifetime
    we´ve never had this problem before

    ReplyDelete