9th grade
Fourth Term
October 12, 2021
Plazo hasta el 7 de noviembre
Apreciados estudiantes de noveno grado, éstas son los dos talleres que van a realizar en este cuarto periodo. Empezaremos haciendo ejercicios de descripción de personas, como lo hicieron antes, pero con un agregado: el uso de 'one' y 'ones' y el uso de algunos modificadores.
Workshop 1: One and Ones
Activity 2
1. Joe ________________________________2. Michiko ___________________________3. Jhon ________________________________4. Rosa _______________________________
Workshop 2
Este taller es continuación del tema anterior. Mira la explicación de los modificadores (verbos terminados en - ing, o preposiciones). Compáralos con la explicación del siguiente cuadro (tiene audio para practicar):
La idea es unir dos oraciones en una sola. En español, sería así:
2. Adam y Louise son la pareja bonita. Ellos están hablando con Tom. Adam y Louise son la pareja bonita que está hablando con Tom.
Adam and Louise are the good-looking couple talking to Tom.
La tercera sería:
Lynne is the young girl in a striped T-shirt and blue jeans.
Unique Activity
Realiza el mismo ejercicio con las siguientes oraciones:
Similar to the examples above, please write one sentence that unites the two sentences.
1. Samuel is the tall and thin boy. He's smoking a cigarette. _______________________________________________________________________
2. Jenny and Tom are the blonde couple. They are talking outside. ____________________________________________________________________
3. Tony is the cute white little dog. It's pissing on the bushes. __________________________________________________________________
4. Mary is the ugly girl. She's wearing her pajamas.____________________________________________________________________
5. Michael and Daniel are the long-haired boys. They are wearing black clothes.__________________________________________________________________
6. My parents are the fat couple. They are sitting next to the window.__________________________________________________________________
7. Sarah is the beautiful girl. She has long wavy black hair._______________________________________________________________
8. Johan is the short fat boy. He's painting the door. _________________________________________________________________
9. Anne and Helena are the elderly women. They are walking very slowly.__________________________________________________________________
10. Your teacher William is the tall blond man. He's wearing sunglasses. __________________________________________________________________
Third Term
August 17, 2021
Third workshop
Hello, ninth graders. Welcome to the third workshop of this third term. On this occasion, we will learn how to ask and answer questions related to descriptions of people. They are very simple.
La idea es realizar preguntas relacionadas con la apariencia física (estatura, cabello, ojos, edad, complexión, etc).
Let's begin analyzing this chart (listen and read)
Es necesario averiguar las preguntas que no estén claras y después grabárselas.
Veamos ese tema en una conversación:
What else can you say abut Ashley?_________________________________________________
Activity 2. Write questions for the following answers:
August 10, 2021
Second workshop
Hey, ninth graders. This second workshop is about the neighborhood, shops and places, descriptions of your neighborhood, and, in general, it's similar to the last topic seen in this blog. I recommend that you go back and revise the topic down in this blog. The activities are very simple. Let's go for them.
Hola, muchach@s de noveno grado. Este segundo taller es sobre las tiendas y lugares del barrio, descripciones de tu barrio y, en eneral, es similar al último tema visto en este blog. Les recomiendo que vayan atrkás y revisen este tema. Las actividades son muy sencillas. Vamos por ellas.
Activity 1. Read and complete the chart below:Activity 2Realiza preguntas de tipo 'How much' y 'how many' siguiendo las palabras en paréntesis. Después, responde esas preguntas siguiendo la imagen abajo.
July 27th
First workshop
Contents
PERIODO
CONTEXTUALIZACIÓN
DEL APRENDIZAJE Y MOTIVACIÓN
CONCEPCIONES
PREVIAS
PROPÓSITOS
DE FORMACIÓN
DESARROLLO
Y POTENCIACIÓN DE LOS APRENDIZAJES
EVALUACIÓN
DE APRENDIZAJES
3
Responde a las preguntas que se aprende y por qué se
debe aprender
Con qué conocimientos debe contar el estudiante para
desarrollar el propósito
Que competencias y desempeño a desarrollar
Establecer las condiciones
metodológicas y didácticas que facilitan el aprendizaje
Criterios e indicadores de evaluación
1. Simle past reading
comprehension, identification of audios and creation of stories.
Repaso
general del tema pasado simple, verbos regulares e irregulares de manera
presencial o virtual mediante textos, audios, videos y ejercicios de
práctica.
2. There is / are; one,
any, some, directions and prepositions of place in a city; how much and how many
with count and non-count nouns.
Repaso
presencial y virtual del tema visto en Aprender en Casa.
Usar
el lenguaje cotidiano para pedir información dentro de una ciudad. Identificar las formas
usadas con sustantivos contables e incontables.
3. Descriptions of
people through adjectives, questions, and modifiers.
Describir
e identificar descripciones de personas con vocabulario enriquecido. Manejar las
preguntas apropiadas para describir a alguien.
4. Present perfect;
already and yet.
Manifestar
acciones que iniciaron en el pasado pero siguen vigentes en el presente. Expresar
lo que han o no han hecho hoy, esta semana, este año, en su vida, etc.
Uso
del pasado simple en general (auxiliares ‘did’, ‘was, were’).
Uso
de verbos regulares e irregulares (ex: opened
- came)
Vocabulario
básico en general.
Uso
del presente simple.
Vocabulario
básico sobre partes y establecimientos en una ciudad.
Uso
del presente simple.
Manejo
de vocabulario básico (adjetivos) para
describir personas.
Tiempo
pasado simple; manejo de los verbos irregulares en pasado simple.
Escuchar
o leer historias de otras personas.
Narrar
experiencias propias vividas a compañeros.
Preguntar
y responder sobre ubicaciones, direcciones u orientaciones dentro de una ciudad.
Describir
terceras personas con vocabulario más sofisticado y con oraciones reducidas.
Identifican
y expresan acciones o eventos que han o no han ocurrido en sus vidas o las de
personas allegadas.
Presentación del tema mediante una ambientación visual, conversaciones
y audios.
Presentación del aspecto lingüístico objetivo del tema de manera
visual, presentación en pantalla.
Práctica en tiempo real de manera oral o mediante el chat de la plataforma
usada.
Asignación de ejercicios para practicar en casa y retroalimentar la
siguiente clase.
Sugerencia de canales o páginas de YouTube o de otros sitios de Internet
donde pueden reforzar los temas.
Desarrollo y entrega de talleres subidos al blog del colegio.
*En todos los casos, los temas tratados en las clases virtuales serán
subidos al blog institucional para conocimiento general. Después de la
presentación, el estudiante encontrará el taller a resolver y entregar.
*La didáctica está basada en la Serie Interchange Third Edition, en
videos de YouTube y otras páginas de Internet.
La evaluación es
constante.
Se sugiere que el estudiante
mantenga una actitud positiva hacia la clase que se manifiesta en su asistencia
a las clases virtuales, participación, atención, seguimiento de notas en el
cuaderno y práctica de los temas. Sin embargo, la calificación de los temas
se basa casi exclusivamente en el resultado de los talleres del blog
institucional y enviados al correo hhhildeb@gmail.com
9th grade
June 8, 2021
Third workshop
Hello, ninth graders. Welcome to the third and last workshop. This time, we will continue leaning about descriptions of our neighborhood and city. The topic is the use of "How much" and "How many", togehter with expressions of quantity. Let's start.
Hola, muchach@s. El tema, en esta ocasión, son las preguntas de cantidad (cuánto, o cuántos) con algunas expresiones de cantidad. Empecemos.
Para
comenzar, es importante entender que hay sustantivos (cosas) que son contables
y otras cosas incontables. Contables son los que se pueden contar con números
exactos (dos carros, muchos parques, tres vasos de leche, etc). Los incontables
son los que no se cuentan así, sino con medidas diferentes (dinero: no decimos “tres
dineros”, sino “mucho o poco dinero”; tiempo: no decimos cinco tiempos, sino
bastante, o poco tiempo. Así, por ejemplo, ‘personas’ es contable; ‘agua’ es
incontable; ‘libros’ es contable; ‘tráfico’ es incontable.
Si
esto está claro, entonces hay que tener en cuenta que los contables siempre son
plurales y los incontables siempre son singulares. Veamos el siguiente cuadro (también lo puedes escuchar):
Ahora, veámoslo en una conversación casi real:
Ahora, vamos con las actividades. Activity 1.
Responde las siguientes preguntas sobre tu barrio:
Activity 2.
Ask me questions about my neigborhood using the following aspects:Example:
traffic: Is there much traffic in our neighborhood?1. schools: __________________________________2. crime: ___________________________________3. parks: ____________________________________4. Pollution: _________________________________5. traffic lights: _____________________________
May 23, 2021
Second workshopHello, boys and
girls of ninth grade. I wish you a very nice and productive week. This is the
second workshop of the second term. On this occasion, we will talk about the
verb “There is / are” and some quantity words. The general topic is the
description of your city or neighborhood. I hope you like the topic and learn a
lot from it. Let’s begin.
Tema central: Descripciones
de la ciudad o el barrio en cuanto a los lugares, o establecimientos que encuentras
o no. Comencemos.
En inglés, el
verbo “haber” de existencia (hay un supermercado, hay dos discotecas, no hay
bibliotecas, etc) se expresa con dos palabras: There is (cuando hay un solo elemento),
o There are (cuando hay más de un elemento; o sea, plural).
Examples: There
is a supermarket. There are two disco-bars. There aren’t any libraries.
Veamos primero
algún vocabulario interesante.
Como trabajo de casa, intenta relacionar cada palabra con su definición. Example:
1. What's a barber shop? It's a place where you get a haircut.
Ahora, para ver como se usa este tema en la vida real, veamos la siguiente conversación. Escucha y practica.
Ahora, te invito a que analices este cuadro explicativo. También lo puedes escuchar y practicar.
Nota que para preguntar no se usa la forma there is ... , sino Is there... ? o Are there... ?
Fíjate en el cuadro de las preposiciones. Si es necesario, averigua qué significa cada una. Ex: On the corner of = En la esquina de ... con ...
También te invito a que consultes esta página de YouTube u otras similares para mejor comprensión.
https://www.youtube.com/watch?v=ZczyV8LVbjs
Ahora, la actividad.
Unique activityRealiza y responde preguntas sobre los sitios de este mapa. Mira el ejemplo. Usa el cuadro de preposiciones para responder.
Example:
1. Is there a bank around here? Yes, there is one opposite the King Plaza Hotel.
May 10, 2021Second termContents: Este contenido lo pueden copiar o imprimir para pegar en el cuaderno.
PERIODO
CONTEXTUALIZACIÓN
DEL APRENDIZAJE Y MOTIVACIÓN
CONCEPCIONES
PREVIAS
PROPÓSITOS
DE FORMACIÓN
DESARROLLO
Y POTENCIACIÓN DE LOS APRENDIZAJES
EVALUACIÓN
DE APRENDIZAJES
2
Responde a las preguntas que se aprende y por qué se
debe aprender
Con qué conocimientos debe contar el estudiante para
desarrollar el propósito
Que competencias y desempeño a desarrollar
Establecer las condiciones
metodológicas y didácticas que facilitan el aprendizaje
Criterios e indicadores de evaluación
1.
Simle past reading comprehension, identification of audios and
creation of stories.
Identificar
las formas del pasado simple en historias, anécdotas, experiencias personales
vividas, mediante texto o audio. Realización de creación de historia propia.
2.
There is / are; one, any, some, directions and prepositions of place
in a city; how much and how many with count and non-count nouns.
Usar
el lenguaje cotidiano para pedir información dentro de una ciudad. Identificar las formas
usadas con sustantivos contables e incontables.
3.
Descriptions of people through adjectives, questions, and modifiers.
Describir
e identificar descripciones de personas con vocabulario enriquecido. Manejar las
preguntas apropiadas para describir a alguien.
Uso
del pasado simple en general (auxiliares ‘did’, ‘was, were’).
Uso
de verbos regulares e irregulares (ex: opened
- came)
Vocabulario
básico en general.
Uso
del presente simple.
Vocabulario
básico sobre partes y establecimientos en una ciudad.
Uso
del presente simple.
Manejo
de vocabulario básico (adjetivos) para
describir personas.
Escuchar
o leer historias de otras personas.
Narrar
experiencias propias vividas a compañeros.
Preguntar
y responder sobre ubicaciones, direcciones u orientaciones dentro de una ciudad.
Describir
terceras personas con vocabulario más sofisticado y con oraciones reducidas.
Presentación del tema mediante un ambientación visual, conversaciones
y audios.
Presentación del aspecto lingüístico objetivo del tema de manera
visual, presentación en pantalla.
Práctica en tiempo real de manera oral o mediante el chat de la plataforma
usada.
Asignación de ejercicios para practicar en casa y retroalimentar la
siguiente clase.
Sugerencia de canales o páginas de YouTube o de otros sitios de Internet
donde pueden reforzar los temas.
Desarrollo y entrega de talleres subidos al blog del colegio.
*En todos los casos, los temas tratados en las clases virtuales serán
subidos al blog institucional para conocimiento general. Después de la
presentación, el estudiante encontrará el taller a resolver y entregar.
*La didáctica está basada en la Serie Interchange Third Edition, en
videos de YouTube y otras páginas de Internet.
La evaluación es
constante.
Se sugiere que el estudiante
mantenga una actitud positiva hacia la clase que se manifiesta en su asistencia
a las clases virtuales, participación, atención, seguimiento de notas en el
cuaderno y práctica de los temas. Sin embargo, la calificación de los temas
se basa casi exclusivamente en el resultado de los talleres del blog
institucional y enviados al correo hhhildeb@gmail.com
Hello,
dear students of ninth grade. Welcome to the second term. On this occasion, we will
focus on the practical aspect of the simple past; that is, to identify stories
and be able to tell stories. I’m going to show you, in a very simple and fast
way, the use of the simple past. Here we go!
Por favor, tómense un timepo para leer lo de arriba con detenimiento.
Haré un pequeño resumen del pasado simple aquí.
El pasado simple se caracteriza porque implica o menciona una acción que ya terminó.
En una oración positiva, se usa un verbo en pasado:
She had roast chicken for lunch today.
I went to the dentist.
En una oración negativa, se usa el auxiliar 'didn't' y el verbo ya no va en pasado:
She didn't have chicken for lunch today.
I didn't go to the dentist.
En oraciones interrogativas (preguntas), se inicia con el auxiliar 'did' y el verbo no va en pasado.
Did she have roast chicken for lunch today?
Did you go to the dentist?
Importante recordar que con el verbo 'BE' (ser o estar), el asunto cambia un poco. En pasado, las formas del verbo 'be' son 'was' y 'were' y no requieren del auxiliar 'did', porque es un verbo auxiliar al mismo tiempo. Ejemplos:
I was at school yesterday. I wasn't at school today. Were you at school yesterday?
Yes, I was. O No, I wasn't.
Sugerencias para consultar en YouTube:
Simple past:
https://www.youtube.com/watch?v=PdbBP0F8GK8&t=61s
Present Perfect:
https://www.youtube.com/watch?v=kxUCqbUgXQM
Activity 1
Listen and complete the chart. Jason y Barbara hablan de sus vacaciones. Completa.
Activity 2Listen, read the story and organize the pictures below:
Now organize dth efollowing picures ccoridng to th story.
Y eso es todo por ahora.
April 9, 2021
Irregular verbs in past
https://docs.google.com/document/d/12QHHjlL-r8vqsThu4QpDiLhg6tSO8bA-/edit
Meaning in
Spanish
Infinitive
form
Simple
past
Example in
past
Despertar
Awake (wake up)
Awoke (woke up)
I woke up at 11 this morning.
Ser – Estar
Be
Was / were
The teacher was very angry.
Golpear
Beat
Beat
They beat him and almost
killed him.
Comenzar
Begin
Began
She saw me and began to cry.
Apostar
Bet
Bet
I bet all my money and lost
it.
Morder
Bite
Bit
A dog bit my brother.
Sangrar
Bleed
Bled
I cut my arm and bled very
much.
Soplar
Blow
Blew
The wind blew too strongly
yesterday.
Romper
Break
Broke
I broke a glass accidentally.
Traer
Bring
brought
My mom brought me a coffee.
Constuir
Build
Built
We built a sand castle at the
beach.
Explotar
Burst
Burst
The balloons burst suddenly.
Comprar
Buy
Bought
I bought a new pair of shoes.
Atrapar
Catch
Caught
My dog ran and caught the
bone.
Escoger
Choose
Chose
I chose her for my wife.
Venir
Come
Came
They came late last night.
Costar
Cost
Cost
These jeans cost me $ 89.
Cortar
Cut
Cut
You cut my hand! Look!
Hacer
Do
Did
Very good! You did a good
job!
Soñar
Dream
Dreamt or dreamed
Last night I dreamt of you.
Dibujar
Draw
Drew
He drew a picture of his
girlfriend.
Beber/tomar
Drink
Drank
The soda? Sorry. I drank it
all.
Manejar
Drive
Drove
I drove from Bogotá to Tunja
in two hours.
Comer
Eat
Ate
She ate too much last night.
Caer
Fall
Fell
They fell into the swimming
pool.
Alimentar – dar de comer
Feed
Fed
I fed my dog with fish and it
died.
Sentir
Feel
Felt
Mary felt she would faint.
Pelear
Fight
Fought
The two guys fought in the
Street.
Encontrar
Find
Found
I was in need when I found
all that money
Volar
Fly
Flew
Today a chopper flew near my
house.
Olvidar
Forget
Forgot
Sorry, I forgot your money.
Perdonar
Forgive
Forgave
She never forgave me for my
offense.
Congelar (se)
Freeze
Froze
Last week in Siberia, the
rivers froze.
Obtener – tener – conseguir
Get
Got
She got home late last night.
Dar
Give
Gave
My partner gave me the
answer.
Ir
Go
Went
We went to the mountains last
month.
Crecer
Grow
Grew
Those roses grew very fast
and died.
Tener
Have
Had
We had a hard time with the
test.
Oir
Hear
Heard
What was that? I heard a noise.
Esconder
Hide
Hid
My mom hid my cellphone.
Golpear
Hit
Hit
That guy hit me on the head.
Sostener
Hold
Held
The waiter held a glass in
his hand.
Herir
Hurt
Hurt
She wasn’t careful and hurt
herself.
Conservar – guardar
Keep
Kept
My girlfriend kept the secret
very well.
Saber
Know
Knew
When the doorbell rang, I
knew it was you.
Dejar – salir – abandonar
Leave
Left
On, no! I left the keys on
the table.
Dirigir – liderar
Lead
Led
My uncle led the prison
escape.
Prestar
Lend
Lent
Here’s the money you lent me
last week.
Permitir
Let
Let
Who let the dogs out?
Recostarse
Lie
Lay
The girl was dizzy, so she
lay on the bed.
Encender
Light
Lit or
lighted
It was very dark, so I lit a
candle.
Perder
Lose
Lost
We lost a lot of money on the
horse race.
Hacer
Make
Made
She hurt me. She made me cry.
Querer decir – significar
Mean
Meant
When I said that, I meant
you’re fantastic.
Pagar
Pay
Paid
Finally she paid the rent.
Poner
Put
Put
She put her hand on my
shoulder and said:
Renunciar, dejar de hacer
Quit
Quit
He was tired of his job, so
he quit.
Leer
Read
Read (pronounced /red/)
I read the Bible in one year.
Montar
Ride
Rode
He rode a horse and had an
accident.
Timbrar
Ring
Rang
When the telephone rang, I
was sleeping.
Corer
Run
Ran
We ran after the bus but
didn’t catch it.
Decir
Say
Said
The man stood up and said
these words:
Ver
See
Saw
The saw me and ran away.
Buscar
Seek
Sought
They sought and sought but
didn’t find it.
Vender
Sell
Sold
We sold our house very cheap.
Enviar
Send
Sent
My parents sent me to Cube to
study.
Sacudir
Shake
Shook
I shook my head in surprise.
It was great.
Brillar
Shine
Shone or
shined
As the sun shone, we went out
to play.
Disparar
Shoot
Shot
The Government shot J.E.
Gaitán to death.
Mostrar
Show
Showed
At least, the rock star
showed up.
Cantar
Sing
Sang
The rock star sang about
eight songs.
Hundir (se)
Sink
Sank
The Titanic sank at two in
the morning.
Sentarse
Sit
Sat
She sat down and answered the
test.
Dormir
Sleep
Slept
I slept very well, thank you.
Resbalar
Slide
Slid
She slid and fell. Everybody
laughed.
Hablar
Speak
spoke
Jesus stood up and thus he
spoke:
Gastar
Spend
Spent
I spent all my money on this
motorbike.
Girar – rodar
Spin
Spun
Greg Moore’s car spun and
spun. He died.
Dividir – partir
Split
Split
After the game, we split the
money 50/50.
Esparcir
Spread
Spread
The farmer spread corn for
the chickens.
Pararse – estar de pie
Stand
Stood
When I came, there she stood
at the door.
Robar
Steal
Stole
They stole six million
dollars from the bank.
Pegar - adherir
Stick
Stuck
We stuck the poster on the
wall.
Oler mal – apestar
Stink
Stank
I didn’t eat that food. It
stank.
Jurar
Swear
Swore
I swore to God it was true.
Barrer
Sweep
Swept
He swept the room and went
away.
Nadar
Swim
Swam
We swam at the beach for
hours.
Tomar o coger
Take
Took
The robber took my wallet and
ran.
enseñar
Teach
Taught
He taught me irregular verbs
in English.
Decir
Tell
Told
She broke your heart. I told
you.
Pensar
Think
Thought
I thought you were a good
friend.
Vestir / llevar puesto
Wear
Wore
Yesterday she wore those
horrible glasses.
Ganar
Win
Won
Our friends won the
championship.
Escribir
Write
Wrote
Edgar A. Poe wrote “The Black
Cat”
March 23rd, 2021
Hello, boys and girls of 9th grade. Welcome to the fourth and last workshop this term. This time, we will be revising the simple past tense. On this blog, you'll see the most important grammar points; then, you have two simple exercises to solve. It's very important to look back down on the blog everything about simple past from last year. That's exactly the last three activities. Please, go there and revise for better comprehension of the simple past. Let´s begin.
Hola, chicos y chicas de noveno. Bienvenidos al cuarto y último taller de este primer periodo. Esta vez estaremos repasando el pasado simple. En este blog verán los aspectos gramaticales más importantes; después, tienen dos ejercicios sencillos por resolver. Es muy importante que se devulevan en el blog y revisen todo sobre el pasado simple del año pasado. Ahí está todo bien explicado en español e inglés. Revísenlo para una mejor comprensión. Comencemos.
1. Pasado simple: verbos regulares (ed)
2. Simple past: irregular verbs
Recuerden que existe una lista de verbos que no terminan en 'ed', sino que cambian de forma.
Recuerden que BE es un verbo auxiliar solo y no requiere el auxiliar 'did'.
Activity 1. Complete the conversations below.
Activity 2. Listen to an interview with an actress and complete the sentences with the right years.
March 8th, 2021. Monday
Hey, ninth graders. What's up! I hope you're having a good time with your families. On this occasion, we're going to review the present continuous tense. It's very easy to absorve. After that, there is a very simple practice or activity to solve. Let's do it.
Presente Continuo. Dado que este tema no es nuevo, solo lo vamos a practicar para afianzar su uso.
El presente continuo se usa para referirse a lo que está sucediendo en este momento o en estos días.
Observen: lo que está sucediendo. Se utilizan dos verbos (estar - otro verbo cualquiera que termina en la forma -ando, -endo). En inglés, es muy similar. Se usa el verbo Be + verb. Solo que el verbo Be está conjugado así: am (I am), is (he is, she is, it is) y are (they are, you are, we are). El otro verbo cualquiera, que termina en -ando, -endo, terminará en la forma -ing.
Ejemplos sencillos: I´m walking.... She's studying.... We are practicing...
Revisa este cuadro que explica muy bien.
Para dudas, revisar esta página: https://www.youtube.com/watch?v=oqT3evE9k14
Activity 1. Unscrambling
Put the following words into organized sentences.
1. is the shoppig my garden older and my mall parents brother are in at working the .____________________________________________________________________
2. you your are and with workshop sister any having the problems biology ?______________________________________________________________
3. playing the is studying car with baby his twins new and the are math._______________________________________________________________
4. not attention I'm to puzzle you because doing crossword I'm paying this.________________________________________________________________
5. Christina when sleeping, she's friends watching isn't tv her or with chatting .________________________________________________________________
Activity 2. Correcting.
The following sentences are wrong. Write the corrections.
1. You're listening to reggae right now?_____________________________________________________
2. Alice brother and sister isn't studing this year. ______________________________________________________
3. Colombians are haveing too much difficulties with the peace process._______________________________________________________
4. I'm always haveing coffee for breakfast, but today I drink chocolate._____________________________________________________________
5. Do you come to help me this afternoon, or are you stay home?______________________________________________________________
That's all for now.
February 24th, 2021. Wednesday. 9th grade.
Hello, ninth graders. Welcome to the second lesson and activity of the year. On this occasion, we are going to continue working on Simple Presente Tense. There is a simple reading comprehension activity that I hope you will solve without any problems. Let's start.
Clarkson town
Clarkson is a large town. It has more than fifty thousand people
living there. It sits next to a large river, the Clark River. Every day, people
take the ferry from North Clarkson to South Clarkson to go to work. A small
industry is growing in South Clarkson that includes furniture, clothes and shoe shops,
metalwork, housebuiding materials, food processing, and so on. This makes adults work in the south and youngsters to study in the north of the city.
Most people live in North Clarkson. There are many trees and the
streets are very broad. When the sun shines and the children run and play in
the safe streets, North Clarkson is a wonderful place to live. It’s usual to
see families, couples or group of teenagers walking along the streets, or
sitting at coffee shops or ice-cream parlors enjoying the day.
South Clarkson has a lot of shops and factories. People don't live
there, but they come in the morning to work. There is also a big stadium where
the Clarkson Tigers play. On Sundays, many people go to watch their favorite
team. As you may suppose, SouthClarkson is a busy and noisy área. There are some
signs of crime, but the town is not considered dangerous yet.
At the weekend, the people from Clarkson enjoy walking along the
bank of the Clark River. They also sail small boats on the water and if there
is a little wind, they fly kites in the large park. You can imagine the north of the city lively and very dinamic at the weekends, but the south full of people and work during the week. From Monday to Friday, North Clarkson is very quiet and peaceful. Sometimes it's boring.
Every year, Clarkson grows in size because a lot of people come to
live there. The government builds more houses and the streets get busier. Maybe
in the future, if the town continues to grow, it will become a city. However,
the people in Clarkson town are not very happy with this growth of population
because they know that it also makes delinquency increase.
I. Choose the best choice.
1. Nearly fifty thousand people live in Clarkson town.
a. It's true.b. It's false.c. We don't know exactly.d. It can be true or false.
2. In Clarkson town...a. You go to work by train or ferry.b. The main transport way to go to work is along the river.c. You go to work by bus, train or ferry. It has very broad roads.d. You can travel to work by air, river or land.
3. It's not true that in this town...a. childen can play in big parks near the stadium.b. most people love watching the Tigers play.c. the most beautiful houses are in the north.d. the south can be more dangerous than the north.
4. What's the best question for this statement: "The Tigers never play on a weekend if it's raining"a. Where do the Tigers play on the weekends?b. When do the Tigers usually play?c. Who plays on the weekends when it's raining?d. Why don't the Tigers play on a weekend?
5. We can deduce that...a. in the south, people don't enjoy life on a weekend.b. every day you see the buses full to go to work.c. children never fly a kite in the south because there is no wind.d. there are beautiful factories and parks in the north.
6. I don't usually go to the south because...a. I'm unemployed and I'm looking for a job.b. I'm a young student; in fact, I'm the best in my third-grade classroom.c. I don't like the ferry or the bus. I prefer walking.d. I live in the south and I really love it.
7. Many people are coming to Clarkson to live because...a. they're unemployed and in Clarkson there's a huge industry.b. their favorite team is the Tigers and they want to see them person to person.c. they are looking for a good place to live and also a good place to work.d. they know that there's no insecurity in Clarkson town.
8. The question "Where do you can find a good restaurant?" is wrong because...a. the auxiliary 'do' never works with the pronoun 'you'.b. the order of the structure is wrong. c. the main verb 'can' is also an auxiliary and it doesn't take 'do'.d. the correct 'wh' question word is 'what' because you need a good restaurant.
9. One sentence is wrong. Which one is it?a. Tension is growing between citizens from the north and south of Clarkson.b. The town is growing very fast, but it's not a city yet.c. Early in the morning, you can see many people moving from north to south.d. The best place to fly a kite is in a big park in the north.
10. One sentence is right. Which one is it?a. Crime is growing very fast and that makes people very frightened.b. The south of the town is very dynamic, but people prefer not to live there.c. The ferry and the airport are the only two means of transport.d. High school teenagers usually go to the south after school.
II. The following sentences are wrong. Please, write the corrections.
11. Clarkson town is becoming very dangerous these days.__________________________________________________________12. This town is now considered a big city. ___________________________________________________________13. North Clarkson is developing a great industry.___________________________________________________________
That's all for now.
9th grade2021, Happy New Year!
February 8th, 2021
Hey, boys and girls, what's up!! I'm back to brighten your days.
Hello, dear ninth graders. Welcome to the English classes, version 2021. I hope you and your families are all fine and ready to study. This year, we're beginning with a diagnose test. This test is supposed to comprise the most important topics seen last year. You have two weeks to solve it and send it back to me at hhhildeb@gmail.com. Let's start.
Hola, queridos estudiantes de noveno grado. Bienvenidos a las clases de inglés versión 2021. Espero que estén bien con sus familias y listos para estudiar. Este año, vamos a empezar con una prueba diagnóstica. La idea es que esta prueba compile los temas más importantes vistos el año pasado. Tienen dos semanas para resolverlo y enviármelo al correo hhhildeb@gmail.com. Comencemos.
I. Simple present tense.
What's the appropriate question for the following statements?
1. "Sandra likes Beyoncé very much". a. What do Sandra like? b. Why does Sandra likes Beyoncé? c. Who does Sandra like? d. Who does Sandra likes?
2. "My family and I live in a small house in Chia". a. Where do you and your family live?
b. When do you and your family live?
c. Where do you and your family lives?
d. Does your family and you live in Chia?
3. "The best hip-hop singer at the moment is Kenye West". a. What does Kenye West singer at the moment?
b. What do they sing at the moment?
c. Who is singing hip-hop at the moment?
d. Who's the best hip-hop singer at the moment?
4. "I don't really like horror movies. They are simply horrible". a. Why don't you like they?
b. Why don't you like it? c. Why don't you listen to other kinds of music?
d. Why don't you like them?
5. "Before having breakfast, I usually go running". a. Why do you have breakfast?
b. Where do you go running?
c. What time do you finish breakfast?
d. What do you do before breakfast?
Complete the following sentences:
6. Roger ______ a mechanic, but he _____________ a car. a. does / has b. is / has
c. is / doesn't have
d. is / don't have
7. - Do your parents like champeta? - My father _______, but my mother ________ a. do / do, too.
b. does / does, too.
c. don't / does
d. does / doesn't
8. Mary _________ downtown, but her brothers ___________ in Kennedy. a. does / works
b. works / work
c. doesn't work / doesn't work
d. works / do
9. What ____________ tv programs _________ Colombians watch? a. kind / do
b. do / watch
c. kind of / do
d. do you / do
10. We have a puppy called Rambo. He _______ aggressive, but rather cute. He _______eat dog food because he doesn´t like it. Our little brother really ________ him. a. is / doesn't / love
b. isn't / doesn't / loves
c. isn't / doesn't / love
d. is / does / loves
II. Invitations and responses
11. What's the best answer for the following invitation? "Would you like to see that movie with me?" a. Yes, I like.
b. No, I don't like to.
c. Sorry, I don't love to.
d. Oh, yes. I'd love to.
12. Only one sentence sounds logical. Which one is it? a. Would you like to want a sandwich three hours ago?
b. I'd love to go with you, but I have to take care of my sister.
c. There's a soccer match on tv tonight. Would you like to play?
d. I really love roses. I'd like to.
13. What's the best invitation for the following response: "Oh, I'm sorry, but I have to study for a test next week. Besides, you know I don' feel well speaking with strangers". a. I have an interview for a job this afternoon. Why don't you come with me?
b. We're having a barbecue with my family in July. Do you want to come?
c. I'm meeting some friends from France at an art exhibition this Saturday. Would you like to come?
d. Would you like to have dinner tomorrow night?
III. Present continuous
Complete the following sentences:
14. Sussy ___________ at a restaurant __________ for her lunch. a. sitting / are waiting
b. is eating / waiting c. does sitting / is waiting
d. is sitting / waiting
15. Hey, Charles, how ______ you and your family ____________ your holidays? a. are / enjoy
b. aren't / enjoy
c. are / enjoing
d. are / enjoying
16. It's seven am and people in the street _________________ fast, the newspaper boy ____________, but it's a beautiful day. The sun _______________. a. is walking / is shouting / is shining.
b. are walking / are shouting / is shining
c. is walking / are shouting / are shining
d. are walking / is shouting / is shining
17. One sentence is wrong. Which one is it? a. I'm bored in my room; I'm not doing nothing.
b. What's happening here? What are you doing?
c. Where are your sister and brother studying?
d. She isn't having a good time because she's babysittig.
IV. Adverbs of frequency
Read this short paragraph and answer:
Jenny is a typical school student, but she's also a sports girl. She loves to exercise for a long time. She goes walking, cycling, or jogging on weekend mornings. During the week, she does aerobics, or goes to the gym, or plays volleyball. She hardly ever plays basketball, or soccer and she never plays tennis; she doesn't like it. She prefers to play team sports. Once a month she goes to a sauna, or a jacuzzi. She keeps really fit.
18. Which statement is not true about Jenny? a. She usually meets friends to go to a jacuzzi.
b. Yesterday she was invited to watch a tennis game, but she rejected the idea.
c. She has several pairs of sports shoes at home
d. Last Saturday morning I came to her house, but she wasn't home.
19. Which statement is true about Jenny? a. In the evenings, she goes to the soccer field to play.
b. Nobody knows Jenny at the gym.
c. In the afternoon, she sits in front of the tv to watch her favorite sports.
d. She occasionally meets some friends to play basketball.
20. What did Jenny probably do last Sunday morning? a. She was training at the gym.
b. She had a delicious and nutritious lunch.
c. She went walking with her friend Emma.
d. She woke up at 10 am and had breakfast.
21. In Jenny's house you can never find... a. a racket
b. running shoes
c. a bike
d. shorts
22. Only one of the following sentences is correct. Which one is it? a. My family and I go to Monserrate hardly ever.
b. Peter once a week goes out to party.
c. How usually do you go to the cinema?
d. I almost never watch tv. It's boring.
V. Simple past tense
One sentence is wrong. Which one is it?
23. What did you do last weekend? a. I went out on Saturday and watch tv all day on Sunday.
b. I went shopping on Saturday and rested all Sunday.
c. I saw a good film on Saturday and went shopping on Sunday.
d. I did nothing important.
24. Were you a good student in primary school? a. Yes, I was. I always obtained the first place.
b. No, I didn't. I failed second and fifth grades.
c. Yes, I did. I was good at mathematics.
d. No, I was. I suffered very much with English.
25. What's the best question for this answer: "Oh, yes, I did. I had a wonderful time at the party". a. What did you do at the party?
b. Were you bored at the party.
c. Did you have a good time at the party.
d. Why did you go to the party?
26. Only one sentence is correct. Which one is it? a. I got out of the car when it stoped. b. Oh, I'm sorry, Mr. Hernández. I forget the homework.
c. We went to a karaoke bar and sang some songs.
d. She didn't had enough money to buy a cellphone.
27. Tell me about your vacation. Was it good? a. No, it weren't any good. It rained all the time.
b. No, it wasn't, but it was very good.
c. Yes, it was. It was sunny and we were on the beach all the time.
d. Yes, it was. I and my cousin was on the beach all the time.
28. My parents vacation was more interesting because... a. they were very happy and were visit different places.
b. they did had a romantic vacation.
c. they didn't go to the beach but visited many historic places.
d. they were angry and bored all the time and want to return home.
29. Only one sentence is wrong. Which one is it? a. When I was a child, I had many friends.
b. Yesterday I took an Italian lesson; it did very interesting.
c. I was scared when I first met you.
d. Nobody knew the answer. That was a hard question.
30. ¿Estás feliz de que ésta sea la última pregunta? a. Sí, porque ya estoy cansad@, desesperad@ y frustrad@
b. No, porque me pareció más bien sencilla la prueba.
c. Sí, porque la mayoría de cosas no las sé.
d. Sí, porque no entiendo nada, nada, nada.
e. No, porque estuvo algo difícil, pero la pude resolver.
f. No, porque averigüé cosas y aprendí.
That's all for now.
Nota: No he borrado nada del blog del año pasado porque puede servir de consulta.
2020 Merry Christmas!
October 13th, 2020
Unique activity. Reading
Lee las siguientes postales sobre las vacaciones de tres personas. Después, Lee las instrucciones de los puntos A y B y resuelvelos.
Point B: 1. _____________________________________________________________2. _____________________________________________________________3. _____________________________________________________________4. _____________________________________________________________
That's all.
September 22nd, 2020
Hey, eighth graders. What's up! Today we begin the fourth term. In this first activity, we'll practice the simple past through a reading comprehension activity. We'll also revise the structure to ask questions in English. So, let's begin.
Hola, muchach@s de octavo. Qué tal? Hoy empezamos el cuarto periodo. En esta primera actividad, practicaremos el pasado simple mediante una actividad de comprensión de lectura. También repasaremos la forma de hacer preguntas en inglés. Así que comencemos.
Preguntas. Para aclarar esta forma interrogativa, veamos primero la forma positiva, o afirmativa.Normalmente, se usa la siguiente estructura:
Subject + verb + complement Ex: I watched a movie last night. We went shopping yesterday.
Para preguntar, es necesario usar auxiliares e iniciar con el auxiliar correcto. En este caso (tiempo pasado) es 'DID'. La fórmula común es:
Aux + Subject + Verb + ComplementDid you watch a movie last night? Did your parents go to the party? Did she like it?
*Nota: Cuando se usa el auxiliar 'did', el verbo ya no va en pasado. El 'did' es suficiente pasado.
Cuando la pregunta es de información (Qué, Cómo, Cuándo, Dónde, etc.), Esa palabra de información (question word) va primero. El resto es similar a la pregunta de arriba.
Wh + Aux + Subj + Verb + Compl
When did she visit you? Where did you go last night? How did they get home this morning?
Les recuerdo las palabras qué preguntan por información:
What (Qué), Where (Dónde), When (Cuándo), Who (Quién), How (Cómo), Why (Por qué), Which (Cuál, de opción), How old (Qué edad, cuántos años), How long (Cuánto tiempo), What time (a qué hora). Y otras. Por ahora, éstas están bien.
Ex: Por qué llegaste hasta ahora? Why did you arrive just now? Para quién trabajaste? Who did you work for? Cómo saliste de ahí? How did you get out of there?
*Nota 2: Cuando la oración es negativa en pasado, se usa el auxiliar 'didn't' y el verbo normal, que ya no debe ir en pasado. El 'didn't' ya es suficiente pasado.
We didn't like it. She didn't want to talk to me. I didn't go to that party.
Empecemos con las actividades.
Activity 1. Reading.
Después de leer el artículo, debes leer las nueve oraciones abajo y corregirlas con oraciones. La primera está hecha como ejemplo.
Activity 2. Questions
Write the appropriate questions for these answers:Escribe las preguntas apropiadas para las siguientes preguntas:
1. I didn't go anywhere last night. I just stayed home. Q: ________________________________________________________?
2. My parents left home at six o'clock this morning.Q: ________________________________________________________?
3. No, I didn't know the answer.Q: _________________________________________________________?
That's all for now.
Fin del tercer periodo
Sept 9, publicación del cuadro de verbos irregulares con ejemplos para ser aprendidos de memoria. Descargar cuadro y, en lo posible, imprimir para practicar.
August 24, 2020
Hello, eighth graders. This is the third activity of the third term. This time, we will continue talking about the Simple Past tense. In the previous activity in this blog, I explained how the verbs change (regulars and irregulars) and the function of auxiliary 'DID'. I recommend taking a look back at that lesson to review and understand. Today, I'll leave you some YouTube pages for you to check for better comprehension.
Hola, muchach@s de octavo. Ésta es la tercera actividad del tercer periodo. Esta vez vamos a continuar hablando del Pasado Simple. En la anterior lección en este blog, expliqué cómo cambian los verbos en pasado (regulares e irregulares), y la función del auxiliar 'DID'. Les recomiendo que revisen esa lección para recordar y entender. Hoy les voy a dejar algunas páginas de YouTube para que las visiten y comprendan mejor.
Verbos regularesComo vimos antes, los verbos regulares siguen una regla: terminan en 'ed'. Sólo hay que tener en cuenta unos casos especiales. 1. En general, a los verbos se les agrega la 'ed', pero si ya terminan en e, solo se les agrega la 'd'. love = loved / hate = hated /
2. Si terminan en 'y', pero antes hay una letra (consonante, no vocal) se cambia la 'y' por una 'i' y se agrega la 'ed'. cry = cried / study = studied
3. Si terminan en 'y' pero antes hay una vocal, no se cambia la 'y'. play = Played / enjoy = enjoyed
4. Si el verbo termina en la combinación Consonate - Vocal - Consonante, la última consonante se duplica. shop = shopped / chat = chatted
Teniendo esto en cuenta, vamos a hacer dos actividades.
Activity 1
Mira el cuadro explicativo y completa las conversaciones con el verbo que ofrecen en paréntesis.
Activity 2
Completa las siguientes oraciones con tu propia información. Decide si lo hiciste, o no; o sea, si la oración es afirmativa o negativa.
Visita estas páginas
Hasta aquí por ahora.
Hi, everyone. Welcome the THE SIMPLE PAST. With simple past, you express everything you did, everything that happened, everything that already past. You see? It's very simple. Let me explain.
Hola a todos. Bienvenidos al PASADO SIMPLE. Con el pasado simple, ustedes expresan todo lo que hicieron, todo lo que ocurrió, todo lo que ya pasó. Ven? Es sencillo. Permítanme explicarles.
Cuando digo "Tengo dos hermanos" (I have two brothers), eso NO es pasado. Es presente.
Cuando digo "Estoy viendo una película" (I'm watching a movie), eso NO es pasado. Es presente continuo.
Cuando digo "Caminé tres pasos" (I walked three steps), eso SÍ es pasado. Se ve que ya di mis tres pasos. Ya ocurrió.
Veamos un paralelo entre el ahora (presente) y el antes (pasado):
I check my homework. = I checked my homework.
You always arrive late. = You arrived late this morning.
She wants a hamburger. = She wanted a hamburger.
Ya notaron que el único cambio es que en pasado el verbo termina en 'ed' ?
Muy bien. Eso pasa con la gran mayoría de verbos en inglés (pero no todos) Por ejemplo: believe (believed), close (closed), cook (cooked), call (called), dance (danced), open (opened), paint (painted), ask (asked), answer (answered), brush (brushed), change (changed), clean (cleaned), dress (dressed), die (died), enjoy (enjoyed), explain (explained), finish (finished), help (helped), happen (happened), imagine (imagined), y así, la lista sigue.
Estos verbos se llaman "regulares" porque siguen una regla: la 'ed'.
El problema es que hay otra lista, más corta, pero muy utilizada, de verbos que no terminan en 'ed' en tiempo pasado. Estos se llaman "irregulares" porque no tienen una regla fija.
Ejemplo de verbos irregulares: go (went), get (got), wake (woke), buy (bought), see (saw), speak (spoke), do (did), hear (heard), read (read), put (put), make (made) cut (cut), think (thought), drink (drank), have (had) y otros más.
Bien, hasta aquí, sólo hemos hablado de la forma de los verbos.
Les voy a contar lo que yo hice ayer.
I woke up at 7 am, but I got up at 7:30 am. I made my breakfast and ate it. Then I had a shower. I organized my day and started to work.
Me desperté.... me levanté... hice mi desayuno y me lo comí. Me di una ducha... organicé mi día y empecé a trabajar.
Fácil, no? Sólo hay que recordar los verbos irregulares y aprendérselos de memoria.
Ahora, PILAS!!! Para negar, decir que no hice algo, se usa el auxiliar "didn't". Ese auxiliar indica que NO.
I didn't watch tv. We didn't see the accident. She didn´t have breakfast.
ADEMÁS!!! Para preguntar, también usamos el auxiliar "did".
Did she have breakfast? Did you see the accident. Did they watch tv? What did you eat for lunch?
Mira lo que está en negrilla. Siempre que veas, o uses, el did, es porque hay otro verbo (el verbo importante de la oraciones). Por eso el did es auxiliar.
Lo ilustro de otra forma. En el presente, usamos el auxiliar 'do' y 'does', que deben recordar bien. Y negamos diciendo 'don't'.
Ex: Do you live with your parents? Yes, I do.
En pasado, el 'do' se cambia por 'did' y el 'don't' por 'didn't'.
Paralelo
What sports do you like? What sports did you like?
Does she go to English classes? Did she go to English classes?
Con esto dicho, vamos a empezar suave.
Activity única
En esta actividad, deben escuchar, practicar para ustedes mismos, y analizar la conversación. El título dice "Hiciste algo especial?".
El punto B sí me lo deben enviar diciendo, de lo que entienden, qué hizo Meg el domingo.
Hasta aquí.
Hello, eighth graders. Welcome to the third term (or Period III). We are going to do four workshops marked "Workshop 1, Workshop 2, etc. This first workshop is just a revision of the last two topics (presente continous and present simple). The other three consist of a new topic for which, you need to be very focused. So, let's begin.
Hola, muchach@s de octavo. Bienvenidos al tercer periodo. Vamos a realizar cuatro talleres marcados así "Workshop 1, Workshop 2, etc. (workshop = taller). El primer taller es sólo una revisión de los dos temas anteriores (presente continuo y presente simple). Los otros tres consisten en un tema nuevo, para lo cual, deben estar muy concentrados. Así que comencemos.
Activity 1. Listening
Listen to people do different things. What are they doing? Complete the chart.
Do sentences.
1. _____________________________________________
2. _____________________________________________
3. _____________________________________________
4. _____________________________________________
Activity 2.
Lee muy bien las instrucciones y resuelve.
Activity 3.
Nuevamente, lee las instrucciones y resuelve.
Eso es todo por ahora.
Hey, ninth graders. This second workshop is about the neighborhood, shops and places, descriptions of your neighborhood, and, in general, it's similar to the last topic seen in this blog. I recommend that you go back and revise the topic down in this blog. The activities are very simple. Let's go for them.
Realiza preguntas de tipo 'How much' y 'how many' siguiendo las palabras en paréntesis. Después, responde esas preguntas siguiendo la imagen abajo.
PERIODO |
CONTEXTUALIZACIÓN
DEL APRENDIZAJE Y MOTIVACIÓN |
CONCEPCIONES
PREVIAS |
PROPÓSITOS
DE FORMACIÓN |
DESARROLLO
Y POTENCIACIÓN DE LOS APRENDIZAJES |
EVALUACIÓN
DE APRENDIZAJES |
3 |
Responde a las preguntas que se aprende y por qué se
debe aprender |
Con qué conocimientos debe contar el estudiante para
desarrollar el propósito |
Que competencias y desempeño a desarrollar |
Establecer las condiciones
metodológicas y didácticas que facilitan el aprendizaje |
Criterios e indicadores de evaluación |
|
1. Simle past reading
comprehension, identification of audios and creation of stories.
Repaso
general del tema pasado simple, verbos regulares e irregulares de manera
presencial o virtual mediante textos, audios, videos y ejercicios de
práctica. 2. There is / are; one,
any, some, directions and prepositions of place in a city; how much and how many
with count and non-count nouns. Repaso
presencial y virtual del tema visto en Aprender en Casa. Usar
el lenguaje cotidiano para pedir información dentro de una ciudad. Identificar las formas
usadas con sustantivos contables e incontables.
3. Descriptions of
people through adjectives, questions, and modifiers. Describir
e identificar descripciones de personas con vocabulario enriquecido. Manejar las
preguntas apropiadas para describir a alguien.
4. Present perfect;
already and yet. Manifestar
acciones que iniciaron en el pasado pero siguen vigentes en el presente. Expresar
lo que han o no han hecho hoy, esta semana, este año, en su vida, etc. |
Uso
del pasado simple en general (auxiliares ‘did’, ‘was, were’). Uso
de verbos regulares e irregulares (ex: opened
- came) Vocabulario
básico en general.
Uso
del presente simple. Vocabulario
básico sobre partes y establecimientos en una ciudad.
Uso
del presente simple. Manejo
de vocabulario básico (adjetivos) para
describir personas.
Tiempo
pasado simple; manejo de los verbos irregulares en pasado simple. |
Escuchar
o leer historias de otras personas. Narrar
experiencias propias vividas a compañeros.
Preguntar
y responder sobre ubicaciones, direcciones u orientaciones dentro de una ciudad.
Describir
terceras personas con vocabulario más sofisticado y con oraciones reducidas.
Identifican
y expresan acciones o eventos que han o no han ocurrido en sus vidas o las de
personas allegadas. |
Presentación del tema mediante una ambientación visual, conversaciones
y audios.
Presentación del aspecto lingüístico objetivo del tema de manera
visual, presentación en pantalla.
Práctica en tiempo real de manera oral o mediante el chat de la plataforma
usada.
Asignación de ejercicios para practicar en casa y retroalimentar la
siguiente clase.
Sugerencia de canales o páginas de YouTube o de otros sitios de Internet
donde pueden reforzar los temas. Desarrollo y entrega de talleres subidos al blog del colegio.
*En todos los casos, los temas tratados en las clases virtuales serán
subidos al blog institucional para conocimiento general. Después de la
presentación, el estudiante encontrará el taller a resolver y entregar.
*La didáctica está basada en la Serie Interchange Third Edition, en
videos de YouTube y otras páginas de Internet.
|
La evaluación es
constante.
Se sugiere que el estudiante
mantenga una actitud positiva hacia la clase que se manifiesta en su asistencia
a las clases virtuales, participación, atención, seguimiento de notas en el
cuaderno y práctica de los temas. Sin embargo, la calificación de los temas
se basa casi exclusivamente en el resultado de los talleres del blog
institucional y enviados al correo hhhildeb@gmail.com |
Para
comenzar, es importante entender que hay sustantivos (cosas) que son contables
y otras cosas incontables. Contables son los que se pueden contar con números
exactos (dos carros, muchos parques, tres vasos de leche, etc). Los incontables
son los que no se cuentan así, sino con medidas diferentes (dinero: no decimos “tres
dineros”, sino “mucho o poco dinero”; tiempo: no decimos cinco tiempos, sino
bastante, o poco tiempo. Así, por ejemplo, ‘personas’ es contable; ‘agua’ es
incontable; ‘libros’ es contable; ‘tráfico’ es incontable.
Si esto está claro, entonces hay que tener en cuenta que los contables siempre son plurales y los incontables siempre son singulares. Veamos el siguiente cuadro (también lo puedes escuchar):
Activity 1.
Activity 2.
Hello, boys and
girls of ninth grade. I wish you a very nice and productive week. This is the
second workshop of the second term. On this occasion, we will talk about the
verb “There is / are” and some quantity words. The general topic is the
description of your city or neighborhood. I hope you like the topic and learn a
lot from it. Let’s begin.
Tema central: Descripciones
de la ciudad o el barrio en cuanto a los lugares, o establecimientos que encuentras
o no. Comencemos.
En inglés, el
verbo “haber” de existencia (hay un supermercado, hay dos discotecas, no hay
bibliotecas, etc) se expresa con dos palabras: There is (cuando hay un solo elemento),
o There are (cuando hay más de un elemento; o sea, plural).
Examples: There
is a supermarket. There are two disco-bars. There aren’t any libraries.
Veamos primero
algún vocabulario interesante.
Como trabajo de casa, intenta relacionar cada palabra con su definición. Example:
1. What's a barber shop? It's a place where you get a haircut.
Ahora, para ver como se usa este tema en la vida real, veamos la siguiente conversación. Escucha y practica.
Ahora, te invito a que analices este cuadro explicativo. También lo puedes escuchar y practicar.
Nota que para preguntar no se usa la forma there is ... , sino Is there... ? o Are there... ?
Fíjate en el cuadro de las preposiciones. Si es necesario, averigua qué significa cada una. Ex: On the corner of = En la esquina de ... con ...
Unique activityRealiza y responde preguntas sobre los sitios de este mapa. Mira el ejemplo. Usa el cuadro de preposiciones para responder.
Example:
1. Is there a bank around here? Yes, there is one opposite the King Plaza Hotel.
PERIODO |
CONTEXTUALIZACIÓN
DEL APRENDIZAJE Y MOTIVACIÓN |
CONCEPCIONES
PREVIAS |
PROPÓSITOS
DE FORMACIÓN |
DESARROLLO
Y POTENCIACIÓN DE LOS APRENDIZAJES |
EVALUACIÓN
DE APRENDIZAJES |
2 |
Responde a las preguntas que se aprende y por qué se
debe aprender |
Con qué conocimientos debe contar el estudiante para
desarrollar el propósito |
Que competencias y desempeño a desarrollar |
Establecer las condiciones
metodológicas y didácticas que facilitan el aprendizaje |
Criterios e indicadores de evaluación |
|
1.
Simle past reading comprehension, identification of audios and
creation of stories.
Identificar
las formas del pasado simple en historias, anécdotas, experiencias personales
vividas, mediante texto o audio. Realización de creación de historia propia. 2.
There is / are; one, any, some, directions and prepositions of place
in a city; how much and how many with count and non-count nouns. Usar
el lenguaje cotidiano para pedir información dentro de una ciudad. Identificar las formas
usadas con sustantivos contables e incontables.
3.
Descriptions of people through adjectives, questions, and modifiers. Describir
e identificar descripciones de personas con vocabulario enriquecido. Manejar las
preguntas apropiadas para describir a alguien. |
Uso
del pasado simple en general (auxiliares ‘did’, ‘was, were’). Uso
de verbos regulares e irregulares (ex: opened
- came) Vocabulario
básico en general.
Uso
del presente simple. Vocabulario
básico sobre partes y establecimientos en una ciudad.
Uso
del presente simple. Manejo
de vocabulario básico (adjetivos) para
describir personas. |
Escuchar
o leer historias de otras personas. Narrar
experiencias propias vividas a compañeros.
Preguntar
y responder sobre ubicaciones, direcciones u orientaciones dentro de una ciudad.
Describir
terceras personas con vocabulario más sofisticado y con oraciones reducidas. |
Presentación del tema mediante un ambientación visual, conversaciones
y audios.
Presentación del aspecto lingüístico objetivo del tema de manera
visual, presentación en pantalla.
Práctica en tiempo real de manera oral o mediante el chat de la plataforma
usada.
Asignación de ejercicios para practicar en casa y retroalimentar la
siguiente clase.
Sugerencia de canales o páginas de YouTube o de otros sitios de Internet
donde pueden reforzar los temas. Desarrollo y entrega de talleres subidos al blog del colegio.
*En todos los casos, los temas tratados en las clases virtuales serán
subidos al blog institucional para conocimiento general. Después de la
presentación, el estudiante encontrará el taller a resolver y entregar.
*La didáctica está basada en la Serie Interchange Third Edition, en
videos de YouTube y otras páginas de Internet.
|
La evaluación es
constante.
Se sugiere que el estudiante
mantenga una actitud positiva hacia la clase que se manifiesta en su asistencia
a las clases virtuales, participación, atención, seguimiento de notas en el
cuaderno y práctica de los temas. Sin embargo, la calificación de los temas
se basa casi exclusivamente en el resultado de los talleres del blog
institucional y enviados al correo hhhildeb@gmail.com |
Hello,
dear students of ninth grade. Welcome to the second term. On this occasion, we will
focus on the practical aspect of the simple past; that is, to identify stories
and be able to tell stories. I’m going to show you, in a very simple and fast
way, the use of the simple past. Here we go!
Por favor, tómense un timepo para leer lo de arriba con detenimiento.
Haré un pequeño resumen del pasado simple aquí.
El pasado simple se caracteriza porque implica o menciona una acción que ya terminó.
En una oración positiva, se usa un verbo en pasado:
She had roast chicken for lunch today.
I went to the dentist.
En una oración negativa, se usa el auxiliar 'didn't' y el verbo ya no va en pasado:
She didn't have chicken for lunch today.
I didn't go to the dentist.
En oraciones interrogativas (preguntas), se inicia con el auxiliar 'did' y el verbo no va en pasado.
Did she have roast chicken for lunch today?
Did you go to the dentist?
Importante recordar que con el verbo 'BE' (ser o estar), el asunto cambia un poco. En pasado, las formas del verbo 'be' son 'was' y 'were' y no requieren del auxiliar 'did', porque es un verbo auxiliar al mismo tiempo. Ejemplos:
I was at school yesterday. I wasn't at school today. Were you at school yesterday?
Yes, I was. O No, I wasn't.
Sugerencias para consultar en YouTube:
Simple past:
https://www.youtube.com/watch?v=PdbBP0F8GK8&t=61s
Present Perfect:
https://www.youtube.com/watch?v=kxUCqbUgXQM
Activity 1
Listen and complete the chart. Jason y Barbara hablan de sus vacaciones. Completa.
Meaning in
Spanish |
Infinitive
form |
Simple
past |
Example in
past |
Despertar |
Awake (wake up) |
Awoke (woke up) |
I woke up at 11 this morning. |
Ser – Estar |
Be |
Was / were |
The teacher was very angry. |
Golpear |
Beat |
Beat |
They beat him and almost
killed him. |
Comenzar |
Begin |
Began |
She saw me and began to cry. |
Apostar |
Bet |
Bet |
I bet all my money and lost
it. |
Morder |
Bite |
Bit |
A dog bit my brother. |
Sangrar |
Bleed |
Bled |
I cut my arm and bled very
much. |
Soplar |
Blow |
Blew |
The wind blew too strongly
yesterday. |
Romper |
Break |
Broke |
I broke a glass accidentally.
|
Traer |
Bring |
brought |
My mom brought me a coffee. |
Constuir |
Build |
Built |
We built a sand castle at the
beach. |
Explotar |
Burst |
Burst |
The balloons burst suddenly. |
Comprar |
Buy |
Bought |
I bought a new pair of shoes. |
Atrapar |
Catch |
Caught |
My dog ran and caught the
bone. |
Escoger |
Choose |
Chose |
I chose her for my wife. |
Venir |
Come |
Came |
They came late last night. |
Costar |
Cost |
Cost |
These jeans cost me $ 89. |
Cortar |
Cut |
Cut |
You cut my hand! Look! |
Hacer |
Do |
Did |
Very good! You did a good
job! |
Soñar |
Dream |
Dreamt or dreamed |
Last night I dreamt of you. |
Dibujar |
Draw |
Drew |
He drew a picture of his
girlfriend. |
Beber/tomar |
Drink |
Drank |
The soda? Sorry. I drank it
all. |
Manejar |
Drive |
Drove |
I drove from Bogotá to Tunja
in two hours. |
Comer |
Eat |
Ate |
She ate too much last night. |
Caer |
Fall |
Fell |
They fell into the swimming
pool. |
Alimentar – dar de comer |
Feed |
Fed |
I fed my dog with fish and it
died. |
Sentir |
Feel |
Felt |
Mary felt she would faint. |
Pelear |
Fight |
Fought |
The two guys fought in the
Street. |
Encontrar |
Find |
Found |
I was in need when I found
all that money |
Volar |
Fly |
Flew |
Today a chopper flew near my
house. |
Olvidar |
Forget |
Forgot |
Sorry, I forgot your money. |
Perdonar |
Forgive |
Forgave |
She never forgave me for my
offense. |
Congelar (se) |
Freeze |
Froze |
Last week in Siberia, the
rivers froze. |
Obtener – tener – conseguir |
Get |
Got |
She got home late last night. |
Dar |
Give |
Gave |
My partner gave me the
answer. |
Ir |
Go |
Went |
We went to the mountains last
month. |
Crecer |
Grow |
Grew |
Those roses grew very fast
and died. |
Tener |
Have |
Had |
We had a hard time with the
test. |
Oir |
Hear |
Heard |
What was that? I heard a noise. |
Esconder |
Hide |
Hid |
My mom hid my cellphone. |
Golpear |
Hit |
Hit |
That guy hit me on the head. |
Sostener |
Hold |
Held |
The waiter held a glass in
his hand. |
Herir |
Hurt |
Hurt |
She wasn’t careful and hurt
herself. |
Conservar – guardar |
Keep |
Kept |
My girlfriend kept the secret
very well. |
Saber |
Know |
Knew |
When the doorbell rang, I
knew it was you. |
Dejar – salir – abandonar |
Leave |
Left |
On, no! I left the keys on
the table. |
Dirigir – liderar |
Lead |
Led |
My uncle led the prison
escape. |
Prestar |
Lend |
Lent |
Here’s the money you lent me
last week. |
Permitir |
Let |
Let |
Who let the dogs out? |
Recostarse |
Lie |
Lay |
The girl was dizzy, so she
lay on the bed. |
Encender |
Light |
Lit or
lighted |
It was very dark, so I lit a
candle. |
Perder |
Lose |
Lost |
We lost a lot of money on the
horse race. |
Hacer |
Make |
Made |
She hurt me. She made me cry. |
Querer decir – significar |
Mean |
Meant |
When I said that, I meant
you’re fantastic. |
Pagar |
Pay |
Paid |
Finally she paid the rent. |
Poner |
Put |
Put |
She put her hand on my
shoulder and said: |
Renunciar, dejar de hacer |
Quit |
Quit |
He was tired of his job, so
he quit. |
Leer |
Read |
Read (pronounced /red/) |
I read the Bible in one year. |
Montar |
Ride |
Rode |
He rode a horse and had an
accident. |
Timbrar |
Ring |
Rang |
When the telephone rang, I
was sleeping. |
Corer |
Run |
Ran |
We ran after the bus but
didn’t catch it. |
Decir |
Say |
Said |
The man stood up and said
these words: |
Ver |
See |
Saw |
The saw me and ran away. |
Buscar |
Seek |
Sought |
They sought and sought but
didn’t find it. |
Vender |
Sell |
Sold |
We sold our house very cheap. |
Enviar |
Send |
Sent |
My parents sent me to Cube to
study. |
Sacudir |
Shake |
Shook |
I shook my head in surprise.
It was great. |
Brillar |
Shine |
Shone or
shined |
As the sun shone, we went out
to play. |
Disparar |
Shoot |
Shot |
The Government shot J.E.
Gaitán to death. |
Mostrar |
Show |
Showed |
At least, the rock star
showed up. |
Cantar |
Sing |
Sang |
The rock star sang about
eight songs. |
Hundir (se) |
Sink |
Sank |
The Titanic sank at two in
the morning. |
Sentarse |
Sit |
Sat |
She sat down and answered the
test. |
Dormir |
Sleep |
Slept |
I slept very well, thank you. |
Resbalar |
Slide |
Slid |
She slid and fell. Everybody
laughed. |
Hablar |
Speak |
spoke |
Jesus stood up and thus he
spoke: |
Gastar |
Spend |
Spent |
I spent all my money on this
motorbike. |
Girar – rodar |
Spin |
Spun |
Greg Moore’s car spun and
spun. He died. |
Dividir – partir |
Split |
Split |
After the game, we split the
money 50/50. |
Esparcir |
Spread |
Spread |
The farmer spread corn for
the chickens. |
Pararse – estar de pie |
Stand |
Stood |
When I came, there she stood
at the door. |
Robar |
Steal |
Stole |
They stole six million
dollars from the bank. |
Pegar - adherir |
Stick |
Stuck |
We stuck the poster on the
wall. |
Oler mal – apestar |
Stink |
Stank |
I didn’t eat that food. It
stank. |
Jurar |
Swear |
Swore |
I swore to God it was true. |
Barrer |
Sweep |
Swept |
He swept the room and went
away. |
Nadar |
Swim |
Swam |
We swam at the beach for
hours. |
Tomar o coger |
Take |
Took |
The robber took my wallet and
ran. |
enseñar |
Teach |
Taught |
He taught me irregular verbs
in English. |
Decir |
Tell |
Told |
She broke your heart. I told
you. |
Pensar |
Think |
Thought |
I thought you were a good
friend. |
Vestir / llevar puesto |
Wear |
Wore |
Yesterday she wore those
horrible glasses. |
Ganar |
Win |
Won |
Our friends won the
championship. |
Escribir |
Write |
Wrote |
Edgar A. Poe wrote “The Black
Cat” |
1. Pasado simple: verbos regulares (ed)
2. Simple past: irregular verbs
Activity 1. Complete the conversations below.
Activity 2. Listen to an interview with an actress and complete the sentences with the right years.
El presente continuo se usa para referirse a lo que está sucediendo en este momento o en estos días.
Observen: lo que está sucediendo. Se utilizan dos verbos (estar - otro verbo cualquiera que termina en la forma -ando, -endo). En inglés, es muy similar. Se usa el verbo Be + verb. Solo que el verbo Be está conjugado así: am (I am), is (he is, she is, it is) y are (they are, you are, we are). El otro verbo cualquiera, que termina en -ando, -endo, terminará en la forma -ing.
Ejemplos sencillos: I´m walking.... She's studying.... We are practicing...
Revisa este cuadro que explica muy bien.
Para dudas, revisar esta página: https://www.youtube.com/watch?v=oqT3evE9k14
Activity 1. Unscrambling
Activity 2. Correcting.
That's all for now.
Clarkson is a large town. It has more than fifty thousand people
living there. It sits next to a large river, the Clark River. Every day, people
take the ferry from North Clarkson to South Clarkson to go to work. A small
industry is growing in South Clarkson that includes furniture, clothes and shoe shops,
metalwork, housebuiding materials, food processing, and so on. This makes adults work in the south and youngsters to study in the north of the city.
Most people live in North Clarkson. There are many trees and the
streets are very broad. When the sun shines and the children run and play in
the safe streets, North Clarkson is a wonderful place to live. It’s usual to
see families, couples or group of teenagers walking along the streets, or
sitting at coffee shops or ice-cream parlors enjoying the day.
South Clarkson has a lot of shops and factories. People don't live
there, but they come in the morning to work. There is also a big stadium where
the Clarkson Tigers play. On Sundays, many people go to watch their favorite
team. As you may suppose, SouthClarkson is a busy and noisy área. There are some
signs of crime, but the town is not considered dangerous yet.
At the weekend, the people from Clarkson enjoy walking along the
bank of the Clark River. They also sail small boats on the water and if there
is a little wind, they fly kites in the large park.
Every year, Clarkson grows in size because a lot of people come to
live there. The government builds more houses and the streets get busier. Maybe
in the future, if the town continues to grow, it will become a city. However,
the people in Clarkson town are not very happy with this growth of population
because they know that it also makes delinquency increase.
I. Choose the best choice.
1. Nearly fifty thousand people live in Clarkson town.
That's all for now.
Nota: No he borrado nada del blog del año pasado porque puede servir de consulta.
2020 Merry Christmas!
Activity 1
Activity 2
You always arrive late. = You arrived late this morning.
She wants a hamburger. = She wanted a hamburger.
Ya notaron que el único cambio es que en pasado el verbo termina en 'ed' ?
Muy bien. Eso pasa con la gran mayoría de verbos en inglés (pero no todos) Por ejemplo: believe (believed), close (closed), cook (cooked), call (called), dance (danced), open (opened), paint (painted), ask (asked), answer (answered), brush (brushed), change (changed), clean (cleaned), dress (dressed), die (died), enjoy (enjoyed), explain (explained), finish (finished), help (helped), happen (happened), imagine (imagined), y así, la lista sigue.
Estos verbos se llaman "regulares" porque siguen una regla: la 'ed'.
El problema es que hay otra lista, más corta, pero muy utilizada, de verbos que no terminan en 'ed' en tiempo pasado. Estos se llaman "irregulares" porque no tienen una regla fija.
Ejemplo de verbos irregulares: go (went), get (got), wake (woke), buy (bought), see (saw), speak (spoke), do (did), hear (heard), read (read), put (put), make (made) cut (cut), think (thought), drink (drank), have (had) y otros más.
Bien, hasta aquí, sólo hemos hablado de la forma de los verbos.
Les voy a contar lo que yo hice ayer.
I woke up at 7 am, but I got up at 7:30 am. I made my breakfast and ate it. Then I had a shower. I organized my day and started to work.
Me desperté.... me levanté... hice mi desayuno y me lo comí. Me di una ducha... organicé mi día y empecé a trabajar.
Fácil, no? Sólo hay que recordar los verbos irregulares y aprendérselos de memoria.
Ahora, PILAS!!! Para negar, decir que no hice algo, se usa el auxiliar "didn't". Ese auxiliar indica que NO.
I didn't watch tv. We didn't see the accident. She didn´t have breakfast.
ADEMÁS!!! Para preguntar, también usamos el auxiliar "did".
Did she have breakfast? Did you see the accident. Did they watch tv? What did you eat for lunch?
Mira lo que está en negrilla. Siempre que veas, o uses, el did, es porque hay otro verbo (el verbo importante de la oraciones). Por eso el did es auxiliar.
Lo ilustro de otra forma. En el presente, usamos el auxiliar 'do' y 'does', que deben recordar bien. Y negamos diciendo 'don't'.
Ex: Do you live with your parents? Yes, I do.
En pasado, el 'do' se cambia por 'did' y el 'don't' por 'didn't'.
Paralelo
What sports do you like? What sports did you like?
Does she go to English classes? Did she go to English classes?
Activity única
Hola, muchach@s de octavo. Bienvenidos al tercer periodo. Vamos a realizar cuatro talleres marcados así "Workshop 1, Workshop 2, etc. (workshop = taller). El primer taller es sólo una revisión de los dos temas anteriores (presente continuo y presente simple). Los otros tres consisten en un tema nuevo, para lo cual, deben estar muy concentrados. Así que comencemos.
Do sentences.
1. _____________________________________________
Por favor, al enviar, escriban el número de actividad en el archivo.
26th May, 2020
Hola, muchach@s de octavo. Bienvenidos a la cuarta y última actividad del segundo periodo. En esta ocasión, estaremos hablando de 'frecuencia'. La pregunta clave es "¿Cada cuánto tú... ?" La respuesta incluye adverbios y expresiones de frecuencia. Este tema esta relacionado con deportes, ejercicio y hobbies (o actividades de tiempo libre).
No hay que enviar nada, pero sí, copiar en el cuaderno. Aquí solo debes escuchar, mirar y analizar el cuadro gramatical para comprender como se usan las expresiones de frecuencia. Igual que en español, los adverbios de frecuencia se ubican antes del verbo (I never go running; We always travel on vacation), mientras que las expresiones de dos o más palabras van al final de la oración (She does her homework everyday; I eat chicken three times a week)
Haré la primera como ejemplo:
1. A: Do you ever play sports?
B: Sure. I play soccer twice a week.
13 mayo, 2020
Hola, muchach@s. Bienvenidos a la tercera actividad del segundo periodo. Primero, les voy a dejar las respuestas al taller anterior.
1. Éste es el texto de la parte B.
Dave: Yes! That's another goal for the Ducks. That's the Ducks 3, the Frogs 0.
Susan: you really are a Ducks fan, Dave.
Dave: I know. They're my favorite team.
Susan: They're ok. But I like the Frogs a lot better. Especially, Mario Sánchez.
Dave: He is very talented. It's too bad he's not playing today.
Susan likes the Frogs. Dave likes the Ducks.
2. 1. Las respuestas para las invitaciones pueden ser así:
Yes, I would. I like baseball a lot. O I'd love to. I really like baseball.
O negativas: Sorry, I don't like baseball. O I'd like to, but I can't. I'm really busy (o alguna otra excusa)
También otras respuestas más creativas como: Sure. Of course. Why not?
2.2. Las invitaciones podrían ser como están en el cuadro.
Would you like to go..... Would you like to come.... Do you want to go..... (or come)... con los complementos que pueden ser muy variados.
Example: Would you like to go to the cinema tonight? Do you want to come to a party on Friday?
Por supuesto, no había respuestas muy exactas; eran más bien abiertas y creativas. Lo importante era usar las formas de invitación (Would you like to.... Do you want to....); de aceptación (I'd like to... I'd love to... Of course I'd like to. Sure, why not?) O de negación (I'd like to, but.... I'd love to, but)
Third activity. The family and Present Continuous.
We're going to talk about the family and what our family members are doing right now, or these days.
First, we´re going to practice a lot of vocabulary regarding the family. Then, we will talk about their activities at the present time, using Present continuous. Let's go for it!
Tercera actividad. La familia y el presente continuo.
Primero, vamos a practicar mucho vocabulario relacionado con la familia. Después, hablaremos de sus actividades en el presente, usando el presente continuo. Empecemos.
The family
Mira la siguiente lista:
mother: madre Recuerden que la expresión: My mother's sister significa la
brother: hermano hermana de mi madre. No al revés. Esa es la función del
wife: esposa apostrofe (').
children: hijos
father: padre
uncle: tío
sister: hermana
grandparents: abuel@s
dad: papá
grandfather: abuelo
parents: padres
grandmother: abuela
cousin: primo
relatives: familiares
niece: sobrina
aunt: tía
child: hijo o hija
brother-in-law: cuñado
mom: mamá
sister-in-law: cuñada
daughter: hija
wife: esposa
husband: esposo
son: hijo (hombre)
stepmother: madrastra
nephew: sobrino
stepfather: padrino.
male: masculino
female: femenina
Actividad 1
Teniendo en cuenta la lista anterior, vamos a resolver la siguiente actividad relacionando la columna A con la B.
Presente Continuo. Dado que este tema no es nuevo, solo lo vamos a practicar para afianzar su uso.
El presente continuo se usa para referirse a lo que está sucediendo en este momento o en estos días.
Observen: lo que está sucediendo. Se utilizan dos verbos (estar - otro verbo cualquiera que termina en la forma -ando, -endo). En inglés, es muy similar. Se usa el verbo Be + verb. Solo que el verbo Be está conjugado así: am (I am), is (he is, she is, it is) y are (they are, you are, we are). El otro verbo cualquiera, que termina en -ando, -endo, terminará en la forma -ing.
Ejemplos sencillos: I´m walking.... She's studying.... We are practicing...
Revisa este cuadro que explica muy bien.
Para dudas, revisar esta página: https://www.youtube.com/watch?v=oqT3evE9k14
Ahora, escucha y lee la siguiente conversación: (dale click al cuadrito si no se escucha)
Actividad 2
Escucha el resto de la conversación y responde:
1. Where do Rita's parents live? _________________________________
2. What do they do? ___________________________________________
Actividad 3
Resuelve el siguiente ejercicio con base en todo lo que has aprendido.
Y eso sería todo. Es conveniente copiar en el cuaderno para reforzar conceptos. Pero sólo me deben enviar tres ejercicios. Son cortos y sencillos. Ah, y entretenidos. Tienen dos semanas a partir de hoy.
Hasta aquí
Actividad 1
Presente Continuo. Dado que este tema no es nuevo, solo lo vamos a practicar para afianzar su uso.
El presente continuo se usa para referirse a lo que está sucediendo en este momento o en estos días.
Observen: lo que está sucediendo. Se utilizan dos verbos (estar - otro verbo cualquiera que termina en la forma -ando, -endo). En inglés, es muy similar. Se usa el verbo Be + verb. Solo que el verbo Be está conjugado así: am (I am), is (he is, she is, it is) y are (they are, you are, we are). El otro verbo cualquiera, que termina en -ando, -endo, terminará en la forma -ing.
Ejemplos sencillos: I´m walking.... She's studying.... We are practicing...
Revisa este cuadro que explica muy bien.
Para dudas, revisar esta página: https://www.youtube.com/watch?v=oqT3evE9k14
Ahora, escucha y lee la siguiente conversación: (dale click al cuadrito si no se escucha)
Subido el 30 de abril.
Correcciones para la actividad anterior.
Today, April 28th, we start another series of topics and activities. Such activities are thought to be presented to the e-mail hhhildeb@gmail.com, whenever you want, but with deadline Friday next week (May 8th).
Hoy abril 28, empezamos una nueva serie de temas y actividades. Tales actividades se pueden presentar al correo hhhildeb@gmail.com, cuando quieran, pero con fecha límite viernes de la próxima semana (8 de mayo).
Referente a las actividades de las dos semanas anteriores, debo decir que solo once estudiantes enviaron trabajo y eso no es buena señal. Los temas eran los mismos que habíamos trabajado incluso en el colegio.
El tema de estos días es muy sencillo. Qué lenguaje se usa para hacer invitaciones, para invitar a alguien a alguna actividad. También cómo se responde. Empezamos.
Would
El auxiliar "would" es clave aquí. También el verbo "like", pero este ya es conocido por ustedes. Observen:
Do you like to go to rock concerts? y Would you like to go to a rock concert?
Te gusta ir a conciertos de rock? Te gustaría ir a un concierto de rock?
(en general) (ahora, en estos días; no en general)
La diferencia son los auxiliares 'do' y 'would'
"Would" convierte el verbo en un condicional, asi: We would go (iríamos), She wouldn't like it (A ella no le gustaría), I wouldn't say that (yo no diría eso)
Es obvio que "Would you like to... " es una invitación. Si no está claro, escríbanme en los comentarios.
Ahora, como ocurre en el idioma inglés, cuando te hacen una pregunta (Sí o No), tu respondes con el mismo auxiliar que te preguntaron. En este caso, es 'would'.
Would you like to come over to my house to do the homework? Yes, I would. Thank you.
No, I wouldn't. Are you crazy?
O también: I'd love to. (Me encantaría)
La contracción (forma reducida, o recorte) de would es así:
I'd (I would) // She'd (she would) // We'd (we would), etc
Ejemplo: I'd like to go, but.... (Me gustaría ir, pero...)
Me gustaría decir que la invitación "Would you like... " es igual a la forma "Do you want..." (quieres...?).
Ahora paso a presentar el tema en una conversación con audio. Por favor, practiquen pronunciación y escucha (listening).
La segunda parte del audio, sin texto, te invita a responder qué equipo le gusta a cada uno.
Susan _____________________
David______________________
Aquí hay un cuadro que explica el tema en inglés. Espero que lo absorbas bien.
Nota que cuando no puedes aceptar una invitación, agregas una razón; a veces, una excusa. Aquí debes ser muy creativo (a).
I'd like to, but I have to work late. Me gustaría, pero tengo que trabajar hasta tarde.
Ahora, resuelve la siguiente actividad. En las tres primeras (1, 2, 3) debes responder a tres invitaciones. En las tres siguientes (4, 5, 6) debes hacer tres invitaciones para las tres respuestas que da el texto.
Preguntas en el espacio para comentarios.
Dejo esta página de Youtube para que repasen si no está claro.
https://www.youtube.com/watch?v=AQqf85JrMw8
Siempre que sea posible y necesario, activen los subtítulos en los videos.
O también: I'd love to. (Me encantaría)
Me gustaría decir que la invitación "Would you like... " es igual a la forma "Do you want..." (quieres...?).
Dejo esta página de Youtube para que repasen si no está claro.
https://www.youtube.com/watch?v=AQqf85JrMw8
Siempre que sea posible y necesario, activen los subtítulos en los videos.
Buenas tardes profe.
ReplyDeleteSera q me puede hacer el favor de decirme si las talleres de antes el 1 y el 2 se pueden recuperar con un trabajo extra.
Gracias
Claro, este es el momento. Voy a dejar mas talleres en este blog y tú escojes uno o dos y me los envías resueltos.
DeleteListo muchas gracias profe
DeleteClaro. Para todos, mi correo es hhhildeb@gmail.com. Si tienen dificultades con el taller, despues de revisar los videos (y de las clases, por supuesto), me pueden escribir aquí.
ReplyDeleteAdemás, voy a publicar aquí mismo el taller por si las fotocopias no se ven muy claras. Gracias por su atención.
Muchachos, les sugiero enormemente que realicen el taller (los que no lo hayan resuelto) porque no están cumpliendo. Además, deben estar pendientes de las asignaciones nuevas. Pilas!
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteHola, muchachos de 801. Les voy a reportar aquí sus notas por el taller que estregaron los que califico sobre 10.0.
ReplyDeleteEscríbanme a mi correo hhhildeb@gmail.com para preguntas. Estos estudiantes todavía pueden subir su nota si corrigen sus errores y me envían las correcciones. Los demás pueden entregar el taller calificando sobre 80.0.
Por el correo les puedo respender preguntas, o por aquí también.
Caleb Almannza 55
Tania Bello 55
Mary Luna Cano 70
Angie Castillo 50
Karen Delgado 50
Wendy González 88
Juana Gutiérrez 60
Juan David Rivera 47
Valentina Velásquez 40
Michell Vélez 36
Angie Amaya 85
Por los demás, estoy algo preocupado porque no han enviado el taller. Aprovechen porque voy a seguir enviando más talleres para estudiar y resolver.
Recuerden que pueden hacer preguntas por este medio o por mi correo.
Pilas!
Los que entregaron la carpeta con el taller anterior, o sea, la carpeta completa, tienen un mayor valoración.
ReplyDeleteGood afternoon teacher, I would like to know what points fit me wrong to be able to correct, thank you.
ReplyDeleteWendy Michell González Romero. 801
Of course, Wendy. Write me a message at hhhildeb@gmail.com so I can send you feedback (corrections).
DeleteHola a todos. Como seguramente ya lo saben de sus directores de curso, hoy es el último día del primer periodo. Ya tuvieron suficiente tiempo para hacer y entregar el taller de inglés y otras tareas. Voy a recibir solo hasta hoy lo del primer periodo. Desde el 13 de abril comenzamos el segundo periodo. Estudien mucho y buena suerte!
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteHola profe buenas tardes yo quisiera saber por que no me a respondido
ReplyDelete