9th Grade

9th grade

Fourth Term

October 12, 2021

Plazo hasta el 7 de noviembre

Apreciados estudiantes de noveno grado, éstas son los dos talleres que van a realizar en este cuarto periodo.  Empezaremos  haciendo ejercicios de descripción de personas, como lo hicieron antes, pero con un agregado: el uso de 'one' y 'ones' y el uso de algunos modificadores. 

Workshop 1: One and Ones


Explico el uso de one y ones: Estas palabras se usan para reemplazar a alguien o algo.  Tú puedes decir 'La señora de rojo', o 'la de rojo' sin mencionar a la señora.
 
                                                              'The lady in red', o 'the one in red. 

Para no mencionar a la persona, o al objeto, se usa 'the one', y si son varia/os, se usa 'the ones'. 

Ejemplos: El de la esquina = The one on the corner
                 La del pelo rojo = The one with red hair. 
                 Los azules = The blue ones.
                 Los de la mesa = The ones at the table.

Ahora, algunos modificadores. No se preocupen por la palabra 'modificadores'; es sencillo. 

Si te refieres a personas que están haciendo algo, usas un verbo con 'ing'. 
Ej: Los que están tomando tinto. =  The ones drinking coffee.
     El que está discutiendo con la profe = The one arguing with the teacher.                                                                                                                   

Ahora, 'the one', o 'the ones' seguido de una preposición:

Ej: The one with the yellow hat. =  El del sombrero amarillo.
       The ones by the window. =  Los de la ventana (o al lado de la ventana)
       The ones in uniform. =  Los de uniforme.

Así de simple es. 

Ahora a practicar.

Activity 1

En el siguiente ejercicio, debes definir el orden en que son descritas las personas. Además, debes decir cómo se llaman y  qué edad tienen. Si la manito no aparece, dale click en el cuadrito para abrir ventana nueva.





.  Escribe el nombre y la edad de cada uno.
1.    ______________________________________________
2.    ______________________________________________
3.    _______________________________________________
4.    _______________________________________________
5.    ______________________________________________

Activity 2


En ese ejercicio, debes practicar la escucha y pronunciación con el audio y la conversación. En la parte B, que está sin texto, debes decidir quién es Joe, Michiko, Rosa and John; es decir, etiquetarlos. Es más exigente, pero muy interesante. 





1. Joe ________________________________
2. Michiko ___________________________
3. Jhon ________________________________
4. Rosa  _______________________________


Workshop 2

Este taller es continuación del tema anterior.  Mira la explicación de los modificadores (verbos terminados en  - ing,  o preposiciones). Compáralos con la explicación del siguiente cuadro (tiene audio para practicar):




La idea es unir dos oraciones en una sola. En español, sería así: 

2. Adam y Louise son la pareja bonita. Ellos están hablando con Tom. 
    Adam y Louise son la pareja bonita que está hablando con Tom. 

Adam and Louise are the good-looking couple talking to Tom. 

La tercera sería: 

Lynne is the young girl in a striped T-shirt and blue jeans.

Unique Activity
Realiza el mismo ejercicio con las siguientes oraciones:

Similar to the examples above, please write one sentence that unites the two sentences.

 

1. Samuel is the tall and thin boy. He's smoking a cigarette. 
_______________________________________________________________________

2. Jenny and Tom are the blonde couple. They are talking outside. 
____________________________________________________________________

3. Tony is the cute white little dog. It's pissing on the bushes. 
__________________________________________________________________

4. Mary is the ugly girl. She's wearing her pajamas.
____________________________________________________________________

5. Michael and Daniel are the long-haired boys. They are wearing black clothes.
__________________________________________________________________

6. My parents are the fat couple. They are sitting next to the window.
__________________________________________________________________

7. Sarah is the beautiful girl. She has long wavy black hair.
_______________________________________________________________

8. Johan is the short fat boy.  He's painting the door. 
_________________________________________________________________

9. Anne and Helena are the elderly women. They are walking very slowly.
__________________________________________________________________

10. Your teacher William is the tall blond man. He's wearing sunglasses. 
__________________________________________________________________



Third Term

August 17, 2021

Third workshop

Hello, ninth graders. Welcome to the third workshop of this third term. On this occasion, we will learn how to ask and answer questions related to descriptions of people.  They are very simple. 

La idea es realizar preguntas relacionadas con la apariencia física (estatura, cabello, ojos, edad, complexión, etc).

Let's begin analyzing this chart (listen and read)



Es necesario averiguar las preguntas que no estén claras y después grabárselas. 

Veamos ese tema en una conversación:


Activity 1. 
Listen to the second part of the conversation and answer:
What else can you say abut Ashley?
_________________________________________________

Activity 2. 
Write questions for the following answers:







August 10, 2021

Second workshop

Hey, ninth graders. This second workshop is about the neighborhood, shops and places, descriptions of your neighborhood, and, in general, it's similar to the last topic seen in this blog. I recommend that you go back and revise the topic down in this blog. The activities are very simple. Let's go for them. 


Hola, muchach@s de noveno grado. Este segundo taller es sobre las tiendas y lugares  del barrio, descripciones de tu barrio y, en eneral, es similar al último tema visto en este blog. Les recomiendo que vayan atrkás y revisen este tema. Las actividades son muy sencillas. Vamos por ellas. 

Activity 1.  
Read and complete the chart below:


Activity 2

Realiza preguntas de tipo 'How much' y 'how many' siguiendo las palabras en paréntesis. Después, responde esas preguntas siguiendo la imagen abajo. 








July 27th

First workshop

Contents

PERIODO

CONTEXTUALIZACIÓN DEL APRENDIZAJE Y MOTIVACIÓN

CONCEPCIONES PREVIAS

PROPÓSITOS DE FORMACIÓN

DESARROLLO Y POTENCIACIÓN DE LOS APRENDIZAJES

EVALUACIÓN DE APRENDIZAJES

3

Responde a las preguntas que se aprende y por qué se debe aprender

Con qué conocimientos debe contar el estudiante para desarrollar el propósito

Que competencias y desempeño a  desarrollar

     Establecer las condiciones metodológicas y didácticas que facilitan el aprendizaje

Criterios e indicadores de evaluación

 

 

1.      Simle past reading comprehension, identification of audios and creation of stories.

 

Repaso general del tema pasado simple, verbos regulares e irregulares de manera presencial o virtual mediante textos, audios, videos y ejercicios de práctica.

 

2.      There is / are; one, any, some, directions and prepositions of place in a city; how much and how many with count and non-count nouns.

Repaso presencial y virtual del tema visto en Aprender en Casa.

Usar el lenguaje cotidiano para pedir información  dentro de una ciudad. Identificar las formas usadas con sustantivos contables e incontables.

 

3.      Descriptions of people through adjectives, questions, and modifiers.

Describir e identificar descripciones de personas con vocabulario enriquecido. Manejar las preguntas apropiadas para describir a alguien.

 

4.      Present perfect; already and yet.

Manifestar acciones que iniciaron en el pasado pero siguen vigentes en el presente. Expresar lo que han o no han hecho hoy, esta semana, este año, en su vida, etc.

 

Uso del pasado simple en general (auxiliares ‘did’, ‘was, were’).

Uso de verbos regulares e irregulares (ex: opened  -  came)

Vocabulario básico en general.

 

 

 

 

 

 

Uso del presente simple.

Vocabulario básico sobre partes y establecimientos en una ciudad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uso del presente simple.

Manejo de vocabulario básico (adjetivos)  para describir personas.

 

 

 

 

Tiempo pasado simple; manejo de los verbos irregulares en pasado simple.

 

Escuchar o leer historias de otras personas.

Narrar experiencias propias vividas a compañeros.

 

 

 

 

 

 

 

Preguntar y responder sobre ubicaciones, direcciones u orientaciones dentro de una ciudad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Describir terceras personas con vocabulario más sofisticado y con oraciones reducidas.

 

 

 

 

 

Identifican y expresan acciones o eventos que han o no han ocurrido en sus vidas o las de personas allegadas.

 

Presentación del tema mediante una ambientación visual, conversaciones y audios.

 

Presentación del aspecto lingüístico objetivo del tema de manera visual, presentación en pantalla.

 

Práctica en tiempo real de manera oral o mediante el chat de la plataforma usada.

 

Asignación de ejercicios para practicar en casa y retroalimentar la siguiente clase.

 

Sugerencia de canales o páginas de YouTube o de otros sitios de Internet donde pueden reforzar los temas.

Desarrollo y entrega de talleres subidos al blog del colegio.

 

*En todos los casos, los temas tratados en las clases virtuales serán subidos al blog institucional para conocimiento general. Después de la presentación, el estudiante encontrará el taller a resolver y entregar.

 

*La didáctica está basada en la Serie Interchange Third Edition, en videos de YouTube y otras páginas de Internet.

 

 

 

La evaluación es constante.

 

Se sugiere que el estudiante mantenga una actitud positiva hacia la clase que se manifiesta en su asistencia a las clases virtuales, participación, atención, seguimiento de notas en el cuaderno y práctica de los temas. Sin embargo, la calificación de los temas se basa casi exclusivamente en el resultado de los talleres del blog institucional y enviados al correo hhhildeb@gmail.com



9th grade

June 8, 2021

Third workshop

Hello, ninth graders. Welcome to the third and last workshop. This time, we will continue leaning about descriptions of our neighborhood and  city. The topic is the use of "How much" and "How many", togehter with  expressions of quantity. Let's start. 

Hola, muchach@s. El tema, en esta ocasión, son las preguntas de cantidad (cuánto, o cuántos) con algunas expresiones de cantidad. Empecemos. 

Para comenzar, es importante entender que hay sustantivos (cosas) que son contables y otras cosas incontables. Contables son los que se pueden contar con números exactos (dos carros, muchos parques, tres vasos de leche, etc). Los incontables son los que no se cuentan así, sino con medidas diferentes (dinero: no decimos “tres dineros”, sino “mucho o poco dinero”; tiempo: no decimos cinco tiempos, sino bastante, o poco tiempo. Así, por ejemplo, ‘personas’ es contable; ‘agua’ es incontable; ‘libros’ es contable; ‘tráfico’ es incontable. 

Si esto está claro, entonces hay que tener en cuenta que los contables siempre son plurales y los incontables siempre son singulares. Veamos el siguiente cuadro (también lo puedes escuchar):


Ahora, veámoslo en una conversación casi real:

 


Ahora, vamos con las actividades. 

Activity 1.  

Responde las siguientes preguntas sobre tu barrio: 

Activity 2. 

Ask me questions about my neigborhood using the following aspects:
Example:

traffic:  Is there much traffic in our neighborhood?
1. schools: __________________________________
2. crime: ___________________________________
3. parks: ____________________________________
4. Pollution: _________________________________
5. traffic lights: _____________________________




May 23, 2021

Second workshop

Hello, boys and girls of ninth grade. I wish you a very nice and productive week. This is the second workshop of the second term. On this occasion, we will talk about the verb “There is / are” and some quantity words. The general topic is the description of your city or neighborhood. I hope you like the topic and learn a lot from it. Let’s begin.

Tema central: Descripciones de la ciudad o el barrio en cuanto a los lugares, o establecimientos que encuentras o no. Comencemos.

En inglés, el verbo “haber” de existencia (hay un supermercado, hay dos discotecas, no hay bibliotecas, etc) se expresa con dos palabras: There is (cuando hay un solo elemento), o There are (cuando hay más de un elemento; o sea, plural).

Examples: There is a supermarket. There are two disco-bars. There aren’t any libraries.

Veamos primero algún vocabulario interesante.


Como trabajo de casa, intenta relacionar cada palabra con su definición. Example:

1. What's a barber shop?     It's a place where you get a haircut.

Ahora, para ver como se usa este tema en la vida real, veamos la siguiente conversación. Escucha y practica. 


Ahora, te invito a que analices este cuadro explicativo. También lo puedes escuchar y practicar.


Nota que para preguntar no se usa la forma there is ... , sino  Is there... ? o Are there... ? 

Fíjate en el cuadro de las preposiciones. Si es necesario, averigua qué significa cada una. Ex: On the corner of  =  En la esquina de ...  con ... 

También te invito a que consultes esta página de YouTube u otras similares para mejor comprensión.

https://www.youtube.com/watch?v=ZczyV8LVbjs

Ahora, la actividad. 

Unique activity
Realiza y responde preguntas sobre los sitios de este mapa. Mira el ejemplo. Usa el cuadro de preposiciones para responder.


Example:

1. Is there a bank around here?   Yes, there is one opposite the King Plaza Hotel. 




May 10, 2021
Second term
Contents
Este contenido lo pueden copiar o imprimir para pegar en el cuaderno. 

PERIODO

CONTEXTUALIZACIÓN DEL APRENDIZAJE Y MOTIVACIÓN

CONCEPCIONES PREVIAS

PROPÓSITOS DE FORMACIÓN

DESARROLLO Y POTENCIACIÓN DE LOS APRENDIZAJES

EVALUACIÓN DE APRENDIZAJES

2

Responde a las preguntas que se aprende y por qué se debe aprender

Con qué conocimientos debe contar el estudiante para desarrollar el propósito

Que competencias y desempeño a  desarrollar

     Establecer las condiciones metodológicas y didácticas que facilitan el aprendizaje

Criterios e indicadores de evaluación

 

 

1.      Simle past reading comprehension, identification of audios and creation of stories.

 

Identificar las formas del pasado simple en historias, anécdotas, experiencias personales vividas, mediante texto o audio. Realización de creación de historia propia.

 

2.      There is / are; one, any, some, directions and prepositions of place in a city; how much and how many with count and non-count nouns.

Usar el lenguaje cotidiano para pedir información  dentro de una ciudad. Identificar las formas usadas con sustantivos contables e incontables.

 

3.      Descriptions of people through adjectives, questions, and modifiers.

Describir e identificar descripciones de personas con vocabulario enriquecido. Manejar las preguntas apropiadas para describir a alguien.

 

Uso del pasado simple en general (auxiliares ‘did’, ‘was, were’).

Uso de verbos regulares e irregulares (ex: opened  -  came)

Vocabulario básico en general.

 

 

 

 

 

 

Uso del presente simple.

Vocabulario básico sobre partes y establecimientos en una ciudad.

 

 

 

 

 

 

 

 

Uso del presente simple.

Manejo de vocabulario básico (adjetivos)  para describir personas.

 

Escuchar o leer historias de otras personas.

Narrar experiencias propias vividas a compañeros.

 

 

 

 

 

 

 

Preguntar y responder sobre ubicaciones, direcciones u orientaciones dentro de una ciudad.

 

 

 

 

 

 

 

Describir terceras personas con vocabulario más sofisticado y con oraciones reducidas.

 

Presentación del tema mediante un ambientación visual, conversaciones y audios.

 

Presentación del aspecto lingüístico objetivo del tema de manera visual, presentación en pantalla.

 

Práctica en tiempo real de manera oral o mediante el chat de la plataforma usada.

 

Asignación de ejercicios para practicar en casa y retroalimentar la siguiente clase.

 

Sugerencia de canales o páginas de YouTube o de otros sitios de Internet donde pueden reforzar los temas.

Desarrollo y entrega de talleres subidos al blog del colegio.

 

*En todos los casos, los temas tratados en las clases virtuales serán subidos al blog institucional para conocimiento general. Después de la presentación, el estudiante encontrará el taller a resolver y entregar.

 

*La didáctica está basada en la Serie Interchange Third Edition, en videos de YouTube y otras páginas de Internet.

 

 

 

La evaluación es constante.

 

Se sugiere que el estudiante mantenga una actitud positiva hacia la clase que se manifiesta en su asistencia a las clases virtuales, participación, atención, seguimiento de notas en el cuaderno y práctica de los temas. Sin embargo, la calificación de los temas se basa casi exclusivamente en el resultado de los talleres del blog institucional y enviados al correo hhhildeb@gmail.com



Hello, dear students of ninth grade. Welcome to the second term. On this occasion, we will focus on the practical aspect of the simple past; that is, to identify stories and be able to tell stories. I’m going to show you, in a very simple and fast way, the use of the simple past. Here we go!

Por favor, tómense un timepo para leer lo de arriba con detenimiento. 

Haré un pequeño resumen del pasado simple aquí.

El pasado simple se caracteriza porque implica o menciona una acción que ya terminó. 

En una oración positiva, se usa un verbo en pasado:

She had roast chicken for lunch today. 

went to the dentist. 

En una oración negativa, se usa el auxiliar 'didn't' y el verbo ya no va en pasado:

She didn't have chicken for lunch today.

didn't go to the dentist.

En oraciones interrogativas (preguntas), se inicia con el auxiliar 'did' y el verbo no va en pasado.

Did she have roast chicken for lunch today?

Did you go to the dentist?

Importante recordar que con el verbo 'BE' (ser o estar), el asunto cambia un poco. En pasado, las formas del verbo 'be' son 'was' y 'were' y no requieren del auxiliar 'did', porque es un verbo auxiliar al mismo tiempo.  Ejemplos:

was at school yesterday.  wasn't at school today.  Were you at school yesterday?  

Yes, I was.   O   No, I wasn't.

Sugerencias para consultar en YouTube:

Simple past:

https://www.youtube.com/watch?v=PdbBP0F8GK8&t=61s

Present Perfect:

https://www.youtube.com/watch?v=kxUCqbUgXQM

Activity 1

Listen and complete the chart. Jason y Barbara hablan de sus vacaciones. Completa.



Activity 2
Listen, read the story and organize the pictures below:




Now organize dth efollowing picures ccoridng to th story. 

Y eso es todo por ahora.






April 9, 2021

Irregular verbs in past

https://docs.google.com/document/d/12QHHjlL-r8vqsThu4QpDiLhg6tSO8bA-/edit

Meaning in Spanish

Infinitive form

Simple past

Example in past

Despertar

Awake  (wake up)

Awoke  (woke up)

I woke up at 11 this morning.

Ser – Estar

Be

Was / were

The teacher was very angry.

Golpear

Beat

Beat

They beat him and almost killed him.

Comenzar

Begin

Began

She saw me and began to cry.

Apostar

Bet

Bet

I bet all my money and lost it.

Morder

Bite

Bit

A dog bit my brother.

Sangrar

Bleed

Bled

I cut my arm and bled very much.

Soplar

Blow

Blew

The wind blew too strongly yesterday.

Romper

Break

Broke

I broke a glass accidentally.

Traer

Bring

brought

My mom brought me a coffee.

Constuir

Build

Built

We built a sand castle at the beach.

Explotar

Burst

Burst

The balloons burst suddenly.

Comprar

Buy

Bought

I bought a new pair of shoes.

Atrapar

Catch

Caught

My dog ran and caught the bone.

Escoger

Choose

Chose

I chose her for my wife.

Venir

Come

Came

They came late last night.

Costar

Cost

Cost

These jeans cost me $ 89.

Cortar

Cut

Cut

You cut my hand! Look!

Hacer

Do

Did

Very good! You did a good job!

Soñar

Dream

Dreamt or dreamed

Last night I dreamt of you.

Dibujar

Draw

Drew

He drew a picture of his girlfriend.

Beber/tomar

Drink

Drank

The soda? Sorry. I drank it all.

Manejar

Drive

Drove

I drove from Bogotá to Tunja in two hours.

Comer

Eat

Ate

She ate too much last night.

Caer

Fall

Fell

They fell into the swimming pool.

Alimentar – dar de comer

Feed

Fed

I fed my dog with fish and it died.

Sentir

Feel

Felt

Mary felt she would faint.

Pelear

Fight

Fought

The two guys fought in the Street.

Encontrar

Find

Found

I was in need when I found all that money

Volar

Fly

Flew

Today a chopper flew near my house.

Olvidar

Forget

Forgot

Sorry, I forgot your money.

Perdonar

Forgive

Forgave

She never forgave me for my offense.

Congelar (se)

Freeze

Froze

Last week in Siberia, the rivers froze.

Obtener – tener – conseguir

Get

Got

She got home late last night.

Dar

Give

Gave

My partner gave me the answer.

Ir

Go

Went

We went to the mountains last month.

Crecer

Grow

Grew

Those roses grew very fast and died.

Tener

Have

Had

We had a hard time with the test.

Oir

Hear

Heard

What was that?  I heard a noise.

Esconder

Hide

Hid

My mom hid my cellphone.

Golpear

Hit

Hit

That guy hit me on the head.

Sostener

Hold

Held

The waiter held a glass in his hand.

Herir

Hurt

Hurt

She wasn’t careful and hurt herself.

Conservar – guardar

Keep

Kept

My girlfriend kept the secret very well.

Saber

Know

Knew

When the doorbell rang, I knew it was you.

Dejar – salir – abandonar

Leave

Left

On, no! I left the keys on the table.

Dirigir – liderar

Lead

Led

My uncle led the prison escape.

Prestar

Lend

Lent

Here’s the money you lent me last week.

Permitir

Let

Let

Who let the dogs out?

Recostarse

Lie

Lay

The girl was dizzy, so she lay on the bed.

Encender

Light

Lit  or  lighted

It was very dark, so I lit a candle.

Perder

Lose

Lost

We lost a lot of money on the horse race.

Hacer

Make

Made

She hurt me. She made me cry.

Querer decir – significar

Mean

Meant

When I said that, I meant you’re fantastic.

Pagar

Pay

Paid

Finally she paid the rent.

Poner

Put

Put

She put her hand on my shoulder and said:

Renunciar, dejar de hacer

Quit

Quit

He was tired of his job, so he quit.

Leer

Read

Read (pronounced  /red/)

I read the Bible in one year.

Montar

Ride

Rode

He rode a horse and had an accident.

Timbrar

Ring

Rang

When the telephone rang, I was sleeping.

Corer

Run

Ran

We ran after the bus but didn’t catch it.

Decir

Say

Said

The man stood up and said these words:

Ver

See

Saw

The saw me and ran away.

Buscar

Seek

Sought

They sought and sought but didn’t find it.

Vender

Sell

Sold

We sold our house very cheap.

Enviar

Send

Sent

My parents sent me to Cube to study.

Sacudir

Shake

Shook

I shook my head in surprise. It was great.

Brillar

Shine

Shone  or  shined

As the sun shone, we went out to play.

Disparar

Shoot

Shot

The Government shot J.E. Gaitán to death.

Mostrar

Show

Showed

At least, the rock star showed up.

Cantar

Sing

Sang

The rock star sang about eight songs.

Hundir (se)

Sink

Sank

The Titanic sank at two in the morning.

Sentarse

Sit

Sat

She sat down and answered the test.

Dormir

Sleep

Slept

I slept very well, thank you.

Resbalar

Slide

Slid

She slid and fell. Everybody laughed.

Hablar

Speak

spoke

Jesus stood up and thus he spoke:

Gastar

Spend

Spent

I spent all my money on this motorbike.

Girar – rodar

Spin

Spun

Greg Moore’s car spun and spun. He died.

Dividir – partir

Split

Split

After the game, we split the money 50/50.

Esparcir

Spread

Spread

The farmer spread corn for the chickens.

Pararse – estar de pie

Stand

Stood

When I came, there she stood at the door.

Robar

Steal

Stole

They stole six million dollars from the bank.

Pegar  - adherir

Stick

Stuck

We stuck the poster on the wall.

Oler mal – apestar

Stink

Stank

I didn’t eat that food. It stank.

Jurar

Swear

Swore

I swore to God it was true.

Barrer

Sweep

Swept

He swept the room and went away.

Nadar

Swim

Swam

We swam at the beach for hours.

Tomar o coger

Take

Took

The robber took my wallet and ran.

enseñar

Teach

Taught

He taught me irregular verbs in English.

Decir

Tell

Told

She broke your heart. I told you.

Pensar

Think

Thought

I thought you were a good friend.

Vestir / llevar puesto

Wear

Wore

Yesterday she wore those horrible glasses.

Ganar

Win

Won

Our friends won the championship.

Escribir

Write

Wrote

Edgar A. Poe wrote “The Black Cat”















March 23rd, 2021

Hello, boys and girls of 9th grade. Welcome to the fourth and last workshop this term.  This time, we will be revising the simple past tense. On this blog, you'll see the most important grammar points; then, you have two simple exercises to solve. It's very  important to look back down on the blog everything about simple past from last year. That's exactly the last three activities. Please, go there and revise for better comprehension of the simple past.  Let´s begin.

Hola, chicos y chicas de noveno.  Bienvenidos al cuarto y último taller de este primer periodo. Esta vez estaremos repasando el pasado simple. En este blog verán los aspectos gramaticales más importantes; después, tienen dos ejercicios sencillos por resolver. Es muy importante que se devulevan en el blog y revisen todo sobre el pasado simple del año pasado. Ahí está todo bien explicado en español e inglés. Revísenlo para una mejor comprensión. Comencemos.

1. Pasado simple: verbos regulares (ed)


2. Simple past: irregular verbs

Recuerden que existe una lista de verbos que no terminan en 'ed', sino que cambian de forma. 

3. Simple past: verb BE

Recuerden que BE es un verbo auxiliar solo y no requiere el auxiliar 'did'.


Activity 1. Complete the conversations below.



Activity 2. Listen to an interview with an actress and complete the sentences with the right years.









March 8th, 2021. Monday

Hey, ninth graders. What's up! I hope you're having a good time with your families. 
On this occasion, we're going to review the present continuous tense. It's very easy to absorve. After that, there is a very simple practice or activity to solve. Let's do it. 

Presente Continuo. Dado que este tema no es nuevo, solo lo vamos a practicar para afianzar su uso.

El presente continuo se usa para referirse a lo que está sucediendo en este momento o en estos días. 

Observen: lo que está sucediendo. Se utilizan dos verbos (estar - otro verbo cualquiera que termina en la forma -ando, -endo).  En inglés, es muy similar.  Se usa el verbo Be + verb. Solo que el verbo Be está conjugado así:  am (I am), is (he is, she is, it is)  y are (they are, you are, we are).  El otro verbo cualquiera, que termina en -ando, -endo, terminará en la forma -ing.
Ejemplos sencillos: I´m walking....   She's studying.... We are practicing...

Revisa este cuadro que explica muy bien.



Para dudas, revisar esta página: https://www.youtube.com/watch?v=oqT3evE9k14

Activity 1. Unscrambling 


Put the following words into organized sentences. 

1. is the shoppig  my garden older and my mall parents brother are in  at working the .
____________________________________________________________________ 

2.  you  your  are and  with workshop sister any having   the problems biology ?
______________________________________________________________

3. playing the  is studying car with baby his twins new  and the  are  math.
_______________________________________________________________

4.  not  attention I'm to puzzle you because doing crossword I'm  paying this.
________________________________________________________________

5.  Christina  when sleeping, she's friends watching isn't tv her or  with  chatting .
________________________________________________________________

Activity 2. Correcting.


The following sentences are wrong. Write the corrections. 

1. You're listening to reggae right now?
_____________________________________________________

2. Alice brother and sister isn't studing this year. 
______________________________________________________

3. Colombians are haveing too much difficulties with the peace process.
_______________________________________________________

4.   I'm always haveing coffee for breakfast, but today I drink chocolate.
_____________________________________________________________

5. Do you come to help me this afternoon, or are you stay home?
______________________________________________________________

That's all for now.




February 24th, 2021.  Wednesday.   9th grade.

Hello, ninth graders. Welcome to the second lesson and activity of the year. On this occasion, we are going to continue working on Simple Presente Tense. There is a simple reading comprehension activity that I hope you will solve without any problems. Let's start.

                            Clarkson town



Clarkson is a large town. It has more than fifty thousand people living there. It sits next to a large river, the Clark River. Every day, people take the ferry from North Clarkson to South Clarkson to go to work. A small industry is growing in South Clarkson that includes furniture, clothes and shoe shops, metalwork, housebuiding materials, food processing, and so on. This makes adults work in the south and youngsters to study in the north of the city.

Most people live in North Clarkson. There are many trees and the streets are very broad. When the sun shines and the children run and play in the safe streets, North Clarkson is a wonderful place to live. It’s usual to see families, couples or group of teenagers walking along the streets, or sitting at coffee shops or ice-cream parlors enjoying the day. 

South Clarkson has a lot of shops and factories. People don't live there, but they come in the morning to work. There is also a big stadium where the Clarkson Tigers play. On Sundays, many people go to watch their favorite team. As you may suppose, SouthClarkson is a busy and noisy área. There are some signs of crime, but the town is not considered dangerous yet.

At the weekend, the people from Clarkson enjoy walking along the bank of the Clark River. They also sail small boats on the water and if there is a little wind, they fly kites in the large park. You can imagine the north of the city lively and very dinamic at the weekends, but the south full of people and work during the week. From Monday to Friday, North Clarkson is very quiet and peaceful. Sometimes it's boring. 

Every year, Clarkson grows in size because a lot of people come to live there. The government builds more houses and the streets get busier. Maybe in the future, if the town continues to grow, it will become a city. However, the people in Clarkson town are not very happy with this growth of population because they know that it also makes delinquency increase. 

I. Choose the best choice.

1. Nearly fifty thousand people live in Clarkson town.

a. It's true.
b. It's false.
c. We don't know exactly.
d. It can be true or false.

2. In Clarkson town...
a. You go to work by train or ferry.
b. The main transport way to go to work is along the river.
c. You go to work by bus, train or ferry. It has very broad roads.
d. You can travel to work by air, river or land.

3. It's not true that in this town...
a. childen can play in big parks near the stadium.
b. most people love watching the Tigers play.
c. the most beautiful houses are in the north.
d. the south can be more dangerous than the north.

4. What's the best question for this statement: "The Tigers never play on a weekend if it's raining"
a. Where do the Tigers play on the weekends?
b. When do the Tigers usually play?
c. Who plays on the weekends when it's raining?
d. Why don't the Tigers play on a weekend?

5. We can deduce that...
a. in the south, people don't enjoy life on a weekend.
b. every day you see the buses full to go to work.
c. children never fly a kite in the south because there is no wind.
d. there are beautiful factories and parks in the north.

6. I don't usually go to the south because...
a. I'm unemployed and I'm looking for a job.
b. I'm a young student; in fact, I'm the best in my third-grade classroom.
c. I don't like the ferry or the bus. I prefer walking.
d. I live in the south and I really love it.

7. Many people are coming to Clarkson to live because...
a. they're unemployed and in Clarkson there's a huge industry.
b. their favorite team is the Tigers and they want to see them person to person.
c. they are looking for a good place to live and also a good place to work.
d. they know that there's no insecurity in Clarkson town.

8. The question "Where do you can find a good restaurant?" is wrong because...
a. the auxiliary 'do' never works with the pronoun 'you'.
b. the order of the structure is wrong. 
c. the main verb 'can' is also an auxiliary and it doesn't take 'do'.
d. the correct 'wh' question word is 'what' because you need a good restaurant.

9. One sentence is wrong. Which one is it?
a. Tension is growing between citizens from the north and south of Clarkson.
b. The town is growing very fast, but it's not a city yet.
c. Early in the morning, you can see many people moving from north to south.
d. The best place to fly a kite is in a big park in the north.

10. One sentence is right. Which one is it?
a. Crime is growing very fast and that makes people very frightened.
b. The south of the town is very dynamic, but people prefer not to live there.
c. The ferry and the airport are the only two means of transport.
d. High school teenagers usually go to the south after school.

II. The following sentences are wrong. Please, write the corrections.

11. Clarkson town is becoming very dangerous these days.
__________________________________________________________
12. This town is now considered a big city. 
___________________________________________________________
13. North Clarkson is developing a great industry.
___________________________________________________________

                       That's all for now.


9th grade
2021, Happy New Year!

February 8th, 2021

Hey, boys and girls, what's up!! I'm back to brighten your days.

Hello, dear ninth graders. Welcome to the English classes, version 2021. I hope you and your families are all fine and ready to study. This year, we're beginning with a diagnose test. This test is supposed to comprise the most important topics seen last year. You have two weeks to solve it and send it back to me at hhhildeb@gmail.com. Let's start.

Hola, queridos estudiantes de noveno grado. Bienvenidos a las clases de inglés versión 2021. Espero que estén bien con sus familias y listos para estudiar. Este año, vamos a empezar con una prueba diagnóstica. La idea es que esta prueba compile los temas más importantes vistos el año pasado. Tienen dos semanas para resolverlo y enviármelo al correo hhhildeb@gmail.com. Comencemos.

I. Simple present tense.

What's the appropriate question for the following statements?

1. "Sandra likes Beyoncé very much".
    a. What do Sandra like?
    b. Why does Sandra likes Beyoncé?
    c. Who does Sandra like?
    d. Who does Sandra likes?

2. "My family and I live in a small house in Chia".
    a. Where do you and your family live?
    b. When do you and your family live?
    c. Where do you and your family lives?
    d. Does your family and you live in Chia?

3. "The best hip-hop singer at the moment is Kenye West".
    a. What does Kenye West singer at the moment?
    b. What do they sing at the moment?
    c. Who is singing hip-hop at the moment?
    d. Who's the best hip-hop singer at the moment?

4. "I don't really like horror movies. They are simply horrible".
    a. Why don't you like they?
    b. Why don't you like it?
    c. Why don't you listen to other kinds of music?
    d. Why don't you like them?

5. "Before having breakfast, I usually go running".
    a. Why do you have breakfast?
    b. Where do you go running?
    c. What time do you finish breakfast?
    d. What do you do before breakfast?

Complete the following sentences:

6. Roger ______ a mechanic, but he _____________ a car.
    a. does / has
    b. is  /  has
    c. is  / doesn't have
    d. is  / don't have

7.  - Do your parents like champeta? - My father _______, but my mother ________
    a. do / do, too.
    b. does  / does, too.
    c. don't / does
    d. does  / doesn't

8. Mary _________  downtown, but her brothers ___________ in Kennedy.
    a. does  /  works
    b. works  /  work
    c. doesn't work / doesn't work
    d. works /  do

9. What ____________  tv programs _________ Colombians watch?
    a. kind  /  do
    b. do  /  watch
    c. kind of  /  do
    d. do you  /  do

10.  We have a puppy called Rambo. He _______ aggressive, but rather cute. He _______eat dog food because he doesn´t like it. Our little brother really ________ him.
    a. is  /  doesn't  /  love
    b. isn't  / doesn't  /  loves
    c. isn't  / doesn't /  love
    d. is  /  does  / loves

II. Invitations and responses

11. What's the best answer for the following invitation? "Would you like to see that   movie with me?"
    a. Yes, I like.
    b. No, I don't like to.
    c. Sorry, I don't love to.
    d. Oh, yes. I'd love to.

12.  Only one sentence sounds logical. Which one is it?
    a. Would you like to want a sandwich three hours ago?
    b. I'd love to go with you, but I have to take care of my sister.
    c. There's a soccer match on tv tonight. Would you like to play?
    d. I really love roses. I'd like to.

13.  What's the best invitation for the following response:
      "Oh, I'm sorry, but I have to study for a test next week. Besides, you know I don' feel well speaking with strangers".
    a. I have an interview for a job this afternoon. Why don't you come with me?
    b. We're having a barbecue with my family in July. Do you want to come?
    c. I'm meeting some friends from France at an art exhibition this Saturday. Would you   like to come?
    d. Would you like to have dinner tomorrow night?

III. Present continuous

Complete the following sentences:

14. Sussy ___________ at a restaurant __________ for her lunch.
    a. sitting  /  are waiting
    b. is eating  /  waiting
    c. does sitting  /  is waiting
    d. is sitting  /  waiting

15. Hey, Charles, how ______ you and your family ____________ your holidays?
    a. are  / enjoy
    b. aren't / enjoy
    c. are  /  enjoing
    d. are  /  enjoying

16. It's seven am and people in the street _________________ fast, the newspaper boy ____________, but it's a beautiful day. The sun _______________.
    a. is walking  /  is shouting  /  is shining.
    b. are walking  /  are shouting  /  is shining
    c. is walking  /  are shouting  /  are shining
    d. are walking  /  is shouting  / is shining

17. One sentence is wrong. Which one is it?
    a. I'm bored in my room; I'm not doing nothing.
    b. What's happening here? What are you doing?
    c. Where are your sister and brother studying? 
    d. She isn't having a good time because she's babysittig.

IV. Adverbs of frequency

Read this short paragraph and answer:

Jenny is a typical school student, but she's also a sports girl. She loves to exercise for a long time. She goes walking, cycling, or jogging on weekend mornings. During the week, she does aerobics, or goes to the gym, or plays volleyball. She hardly ever plays basketball, or soccer and she never plays tennis; she doesn't like it. She prefers to play team sports. Once a month she goes to a sauna, or a jacuzzi. She keeps really fit. 

18. Which statement is not true about Jenny?
    a. She usually meets friends to go to a jacuzzi.
    b. Yesterday she was invited to watch a tennis game, but she rejected the idea.
    c. She has several pairs of sports shoes at home
    d. Last Saturday morning I came to her house, but she wasn't home.

19.  Which statement is true about Jenny?
    a. In the evenings, she goes to the soccer field to play. 
    b. Nobody knows Jenny at the  gym.
    c. In the afternoon, she sits in front of the tv to watch her favorite sports.
    d. She occasionally meets some friends to play basketball.

20.  What did Jenny probably do last Sunday morning?
    a. She was training at the gym.
    b. She had a delicious and nutritious lunch.
    c. She went walking with her friend Emma. 
    d. She woke up at 10 am and had breakfast.

21. In Jenny's house you can never find...
    a. a racket
    b. running shoes
    c. a bike
    d. shorts

22. Only one of the following sentences is correct. Which one is it?
    a. My family and I go to Monserrate hardly ever.
    b. Peter once a week goes out to party.
    c. How usually do you go to the cinema?
    d. I almost never watch tv. It's boring.

V. Simple past tense

One sentence is wrong. Which one is it?

23. What did you do last weekend?
    a. I went out on Saturday and watch tv all day on Sunday.
    b. I went shopping on Saturday and rested all Sunday.
    c. I saw a good film on Saturday and went shopping on Sunday.
    d. I did nothing important. 

24. Were you a good student in primary school?
    a. Yes, I was. I always obtained the first place.
    b. No, I didn't. I failed second and fifth grades.
    c. Yes, I did. I was good at mathematics.
    d. No, I was. I suffered very much with English. 

25. What's the best question for this answer: "Oh, yes, I did. I had a wonderful time at    the party".
    a. What did you do at the party?
    b. Were you bored at the party. 
    c. Did you have a good time at the party. 
    d. Why did you go to the party?

26. Only one sentence is correct. Which one is it?
    a. I got out of the car when it stoped. 
    b. Oh, I'm sorry, Mr. Hernández. I forget the homework.
    c. We went to a karaoke bar and sang some songs.
    d. She didn't had enough money to buy a cellphone.

27. Tell me about your vacation. Was it good?
    a. No, it weren't any good. It rained all the time.
    b. No, it wasn't, but it was very good.
    c. Yes, it was. It was sunny and we were on the beach all the time.
    d. Yes, it was. I and my cousin was on the beach all  the time.

28. My parents vacation was more interesting because...
    a. they were very happy and were visit different places.
    b. they did had a romantic vacation.
    c. they didn't go to the beach but visited many historic places.
    d. they were angry and bored all the time and want to return home.

29. Only one sentence is wrong. Which one is it?
    a. When I was a child, I had many friends.
    b. Yesterday I took an Italian lesson; it did very interesting.
    c. I was scared when I first met you. 
    d. Nobody knew the answer. That was a hard question.

30.  ¿Estás feliz de que ésta sea la última pregunta?
    a. Sí, porque ya estoy cansad@, desesperad@ y frustrad@
    b. No, porque me pareció más bien sencilla la prueba.
    c. Sí, porque la mayoría de cosas no las sé.
    d. Sí, porque no entiendo nada, nada, nada.
    e. No, porque estuvo algo difícil, pero la pude resolver. 
    f. No, porque averigüé cosas y aprendí.


                               That's all for now. 


Nota: No he borrado nada del blog del año pasado porque puede servir de consulta.

    

2020 Merry Christmas!


October 13th, 2020

Unique activity. Reading

Lee las siguientes postales sobre las vacaciones de tres personas. Después, Lee las instrucciones de los puntos A y B y resuelvelos. 




Point B: 
1. _____________________________________________________________
2. _____________________________________________________________
3. _____________________________________________________________
4. _____________________________________________________________

That's all.



September 22nd, 2020

Hey, eighth graders. What's up! Today we begin the fourth term.  In this first activity, we'll practice the simple past through a reading comprehension activity. We'll also revise the structure to ask questions in English. So, let's begin. 

Hola, muchach@s de octavo. Qué tal?  Hoy empezamos el cuarto periodo. En esta primera actividad, practicaremos el pasado simple mediante una actividad de comprensión de lectura. También repasaremos la forma de hacer preguntas en inglés. Así que comencemos.

Preguntas.  Para aclarar esta forma interrogativa, veamos primero la forma positiva, o afirmativa.
Normalmente, se usa la siguiente estructura:

Subject + verb + complement     Ex:  I watched a movie last night.   We went shopping yesterday.

Para preguntar, es necesario usar auxiliares e iniciar con el auxiliar correcto. En este caso (tiempo pasado) es 'DID'. La fórmula común es:

Aux + Subject + Verb + Complement
Did you watch a movie last night?   Did your parents go to the party?  Did she like it?

*Nota: Cuando se usa el auxiliar 'did', el verbo ya no va en pasado. El 'did' es suficiente pasado.

Cuando la pregunta es de información (Qué, Cómo, Cuándo, Dónde, etc.), Esa palabra de información (question word) va primero. El resto es similar a la pregunta de arriba.

Wh + Aux + Subj + Verb + Compl

When did she visit you?    Where did you go last night?    How did they get home this morning?

Les recuerdo las palabras qué preguntan por información: 

What (Qué), Where (Dónde), When (Cuándo), Who (Quién), How (Cómo), Why (Por qué), Which (Cuál, de opción), How old (Qué edad, cuántos años), How long (Cuánto tiempo), What time (a qué hora).  Y otras. Por ahora, éstas están bien.

Ex: Por qué llegaste hasta ahora?    Why did you arrive just now?
       Para quién trabajaste?     Who did you work for?
       Cómo saliste de ahí?        How did you get out of there?

*Nota 2:  Cuando la oración es negativa en pasado, se usa el auxiliar 'didn't' y el verbo normal, que ya no debe ir en pasado. El 'didn't' ya es suficiente pasado.

We didn't like it.    She didn't want to talk to me.   I didn't go to that party. 

Empecemos con las actividades.

Activity 1.   Reading. 

Después de leer el artículo, debes leer las nueve oraciones abajo y corregirlas con oraciones. La primera está hecha como ejemplo. 


Activity 2. Questions

Write the appropriate questions for these answers:
Escribe las preguntas apropiadas para las siguientes preguntas:

1. I didn't go anywhere last night. I just stayed home. 
Q: ________________________________________________________?

2. My parents left home at six o'clock this morning.
Q:  ________________________________________________________?

3. No, I didn't know the answer.
Q: _________________________________________________________?


That's all for now.





Fin del tercer periodo

Sept 9, publicación del cuadro de verbos irregulares con ejemplos para ser aprendidos de memoria. Descargar cuadro y, en lo posible, imprimir para practicar.


  


August 24, 2020

Hello, eighth graders. This is the third activity of the third term. This time, we will continue talking about the Simple Past tense. In the previous activity in this blog, I explained how the verbs change (regulars and irregulars) and the function of auxiliary 'DID'.  I recommend taking a look back at that lesson to review and understand. Today, I'll leave you some YouTube pages for you to check for better comprehension. 

Hola, muchach@s de octavo. Ésta es la tercera actividad del tercer periodo. Esta vez vamos a continuar hablando del Pasado Simple. En la anterior lección en este blog, expliqué cómo cambian los verbos en pasado (regulares e irregulares), y la función del auxiliar 'DID'. Les recomiendo que revisen esa lección para recordar y entender. Hoy les voy a dejar algunas páginas de YouTube para que las visiten y comprendan mejor. 

Verbos regulares
Como vimos antes, los verbos regulares siguen una regla: terminan en 'ed'. 
Sólo hay que tener en cuenta unos casos especiales. 
1. En general, a los verbos se les agrega la 'ed', pero si ya terminan en e, solo se les agrega la 'd'. 
    love =  loved   /   hate   =   hated   /   

2. Si terminan en 'y', pero antes hay una letra (consonante, no vocal) se cambia la 'y' por una 'i' y se agrega la 'ed'.
    cry  =   cried   /   study   =   studied

3. Si terminan en 'y' pero antes hay una vocal, no se cambia la 'y'.
    play   =   Played   /   enjoy   =   enjoyed

4.  Si el verbo termina en la combinación Consonate - Vocal - Consonante, la última consonante se                duplica.
     shop   =   shopped   /   chat  =  chatted 

Teniendo esto en cuenta, vamos a hacer dos actividades.

Activity 1


Mira el cuadro explicativo y completa las conversaciones con el verbo que ofrecen en paréntesis.


Activity 2

Completa las siguientes oraciones con tu propia información. Decide si lo hiciste, o no; o sea, si la oración es afirmativa o negativa.

Visita estas páginas

Hasta aquí por ahora.




Hi, everyone. Welcome the THE SIMPLE PAST.  With simple past, you express everything you did, everything that happened, everything that already past. You see? It's very simple. Let me explain.

Hola a todos. Bienvenidos al PASADO SIMPLE. Con el pasado simple, ustedes expresan todo lo que hicieron, todo lo que ocurrió, todo lo que ya pasó. Ven? Es sencillo. Permítanme explicarles.

Cuando digo "Tengo dos hermanos" (I have two brothers), eso NO es pasado. Es presente. 

Cuando digo "Estoy viendo una película" (I'm watching a movie), eso NO es pasado. Es presente continuo.

Cuando digo "Caminé tres pasos" (I walked three steps), eso SÍ es pasado. Se ve que ya di mis tres pasos. Ya ocurrió. 

Veamos un paralelo entre el ahora (presente) y el antes (pasado): 

I check my homework.   =   I checked my homework.
You always arrive late.   =   You arrived late this morning.
She wants a hamburger.   =   She wanted a hamburger.

Ya notaron que el único cambio es que en pasado el verbo termina en 'ed' ?   

Muy bien. Eso pasa con la gran mayoría de verbos en inglés (pero no todos)  Por ejemplo: believe (believed), close (closed), cook (cooked), call (called), dance (danced), open (opened), paint (painted), ask (asked), answer (answered), brush (brushed), change (changed), clean (cleaned), dress (dressed), die (died), enjoy (enjoyed), explain (explained), finish (finished), help (helped), happen (happened), imagine (imagined), y así, la lista sigue. 

Estos verbos se llaman "regulares" porque siguen una regla: la 'ed'.

El problema es que hay otra lista, más corta, pero muy utilizada, de verbos que no terminan en 'ed' en tiempo pasado. Estos se llaman "irregulares" porque no tienen una regla fija. 

Ejemplo de verbos irregulares: go (went), get (got), wake (woke), buy (bought), see (saw), speak (spoke), do (did), hear (heard), read (read), put (put), make (made) cut (cut), think (thought), drink (drank), have (had) y otros más. 

Bien, hasta aquí, sólo hemos hablado de la forma de los verbos. 

Les voy a contar lo que yo hice ayer.

I woke up at 7 am, but I got up at 7:30 am. I made my breakfast and ate it. Then I had a shower. I organized my day and started to work. 

Me desperté....  me levanté... hice mi desayuno y me lo comí. Me di una ducha... organicé mi día y empecé a trabajar. 

Fácil, no? Sólo hay que recordar los verbos irregulares y aprendérselos de memoria. 

Ahora, PILAS!!!  Para negar, decir que no hice algo, se usa el auxiliar "didn't". Ese auxiliar indica que NO. 

I didn't watch tv.  We didn't see the accident.  She didn´t have breakfast. 

ADEMÁS!!!  Para preguntar, también usamos el auxiliar "did". 

Did she have breakfast?   Did you see the accident. Did they watch tv?  What did you eat for lunch?

Mira lo que está en negrilla. Siempre que veas, o uses, el did, es porque hay otro verbo (el verbo importante de la oraciones). Por eso el did es auxiliar.

Lo ilustro de otra forma. En el presente, usamos el auxiliar 'do' y 'does', que deben recordar bien. Y negamos diciendo 'don't'. 

Ex: Do you live with your parents?  Yes, I do.

En pasado, el 'do' se cambia por 'did' y el 'don't' por 'didn't'. 

Paralelo

What sports do you like?                  What sports did you like?
Does she go to English classes?      Did she go to English classes?



Con esto dicho, vamos a empezar suave. 


Activity única

En esta actividad, deben escuchar, practicar para ustedes mismos, y analizar la conversación. El título dice "Hiciste algo especial?".
El punto B sí me  lo deben enviar diciendo, de lo que entienden, qué hizo Meg el domingo. 



Hasta aquí.



Hello, eighth graders. Welcome to the third term (or Period III). We are going to do four workshops marked "Workshop 1, Workshop 2, etc. This first workshop is just a revision of the last two topics (presente continous and present simple). The other three consist of a new topic for which, you need to be very focused. So, let's begin.

Hola, muchach@s de octavo. Bienvenidos al tercer periodo. Vamos a realizar cuatro talleres marcados así "Workshop 1, Workshop 2, etc. (workshop = taller). El primer taller es sólo una revisión de los dos temas anteriores (presente continuo y presente simple). Los otros tres consisten en un tema nuevo, para lo cual, deben estar muy concentrados. Así que comencemos.

Activity 1. Listening



Listen to people do different things. What are they doing? Complete the chart.


Do sentences.

1. _____________________________________________
2. _____________________________________________
3. _____________________________________________
4. _____________________________________________

Activity 2. 

Lee muy bien las instrucciones y resuelve.

Activity 3. 

Nuevamente, lee las instrucciones y resuelve.


Eso es todo por ahora. 



Por favor, al enviar, escriban el número de actividad en el archivo.


26th May, 2020

Hey, eighth graders. Welcome to the fourth and last activity of the second term. In this case, we will be talking about frequency.  The key question is "How often do you... "  The answer includes frequency adverbs and expressions.  This topic is related to sports, exercise, and hobbies. 

Hola, muchach@s de octavo. Bienvenidos a la cuarta y última actividad del segundo periodo. En esta ocasión, estaremos hablando de 'frecuencia'. La pregunta clave es "¿Cada cuánto tú... ?"   La respuesta incluye adverbios y expresiones de frecuencia. Este tema esta relacionado con deportes, ejercicio y hobbies (o actividades de tiempo libre). 

Actividad 1. 
No es para entregar. Solo para estudiar vocabulario. 

Realiza estos ejercicios de vocabulario. Son juegos interesantes. Hazlo a conciencia. Las respuestas están en la parte de abajo, pero debes primero esforzarte por realizarlo tú sol@. Dale click al cuadrito para abrir el archivo completo y descargar. 




Activity 2.   
Audio and completion

Escucha y lee al tiempo para ver cómo se usan las expresiones y adverbios de frecuencia. Escucha la parte B sin texto y responde:
What else does Paul do in his free time? _____________________________________________________________________________







Activity 3. 
Listen and analyze the grammar chart

No hay que enviar nada, pero sí, copiar en el cuaderno. Aquí solo debes escuchar, mirar y analizar el cuadro gramatical para comprender como se usan las expresiones de frecuencia. Igual que en español, los adverbios de frecuencia se ubican antes del verbo (I never go  running; We always travel on vacation), mientras que las expresiones de dos o más palabras van al final de la oración (She does her homework everyday; I eat chicken three times a week)



Activity 4. 
Para enviar

Se trata de ubicar los adverbios en el lugar correcto dentro de la oración que les dan. El adverbio está en paréntesis.

Haré la primera como ejemplo:

1. A: Do you ever play sports?
    B: Sure. I play soccer twice a week.


Hasta aquí

13 mayo, 2020

Hola, muchach@s. Bienvenidos a la tercera actividad del segundo periodo. Primero, les voy a dejar las respuestas al taller anterior. 

1. Éste es el texto de la parte B. 

Dave: Yes! That's another goal for the Ducks. That's the Ducks 3, the Frogs 0.
Susan: you really are a Ducks fan, Dave. 
Dave: I know. They're my favorite team. 
Susan: They're ok. But I like the Frogs a lot better. Especially, Mario Sánchez.
Dave: He is very talented. It's too bad he's not playing today. 

Susan likes the Frogs.  Dave likes the Ducks.

2. 1.  Las respuestas para las invitaciones pueden ser así: 

Yes, I would. I like baseball a lot.  O   I'd love to. I really like baseball. 
O negativas:   Sorry, I don't like baseball. O   I'd like to, but I can't. I'm really busy (o alguna otra excusa)

También otras respuestas más creativas como: Sure. Of course. Why not? 

2.2.  Las invitaciones podrían ser como están en el cuadro. 
Would you like to go.....   Would you like to come....   Do you want to go.....   (or come)... con los complementos que pueden ser muy  variados.  
Example:  Would you like to go to the cinema tonight?  Do you want to come to a party on Friday?

Por supuesto, no había respuestas muy exactas; eran más bien abiertas y creativas.  Lo importante era usar las formas de invitación (Would you like to....  Do you want to....); de aceptación (I'd like to...   I'd love to... Of course I'd like to.   Sure, why not?)  O de negación  (I'd like to, but.... I'd love to, but)


Third activity.  The family and Present Continuous.

We're going to talk about the family and what our family members are doing right now, or these days. 
First, we´re going to practice a lot of vocabulary regarding the family. Then, we will talk about their activities at the present time, using Present continuous.  Let's go for it!

Tercera actividad. La familia y el presente continuo.

Primero, vamos a practicar mucho vocabulario relacionado con la familia. Después, hablaremos de sus actividades en el presente, usando el presente continuo. Empecemos.

The family


Mira la siguiente lista: 

mother: madre                                     Recuerden que la expresión: My mother's sister significa la 
brother: hermano                                 hermana de mi madre.  No al revés.  Esa es la función del 
wife: esposa                                         apostrofe (').
children: hijos
father: padre
uncle: tío
sister: hermana
grandparents: abuel@s
dad: papá
grandfather: abuelo
parents: padres
grandmother: abuela
cousin: primo
relatives: familiares
niece: sobrina
aunt: tía
child: hijo o hija
brother-in-law: cuñado
mom: mamá
sister-in-law: cuñada 
daughter: hija 
wife: esposa
husband: esposo
son: hijo (hombre)
stepmother: madrastra
nephew: sobrino
stepfather: padrino. 
male: masculino
female: femenina

Actividad 1

Teniendo en cuenta la lista anterior, vamos a resolver la siguiente actividad relacionando la columna A con la B.



Presente Continuo. Dado que este tema no es nuevo, solo lo vamos a practicar para afianzar su uso.

El presente continuo se usa para referirse a lo que está sucediendo en este momento o en estos días. 

Observen: lo que está sucediendo. Se utilizan dos verbos (estar - otro verbo cualquiera que termina en la forma -ando, -endo).  En inglés, es muy similar.  Se usa el verbo Be + verb. Solo que el verbo Be está conjugado así:  am (I am), is (he is, she is, it is)  y are (they are, you are, we are).  El otro verbo cualquiera, que termina en -ando, -endo, terminará en la forma -ing.
Ejemplos sencillos: I´m walking....   She's studying.... We are practicing...

Revisa este cuadro que explica muy bien.



Para dudas, revisar esta página: https://www.youtube.com/watch?v=oqT3evE9k14

Ahora, escucha y lee la siguiente conversación: (dale click al cuadrito si no se escucha)




Actividad 2

Escucha el resto de la conversación y responde:

1. Where do Rita's parents live?  _________________________________
2. What do they do?  ___________________________________________

Actividad 3

Resuelve el siguiente ejercicio con base en todo lo que has aprendido.



Y eso sería todo.  Es conveniente copiar en el cuaderno para reforzar conceptos. Pero sólo me deben enviar tres ejercicios. Son cortos y sencillos. Ah, y entretenidos.  Tienen dos semanas a partir de hoy. 

Hasta aquí

Subido el 30 de abril.

Correcciones para la actividad anterior.

1. Audio: Conversation. I really like pop music. Part B. 

Tom: What about groups, Liz? Who do you like?
Liz: Oh, I like a lot of different groups. I guess my favorite group is the Beatles.
Tom: The Beatles! You must be kidding!
Liz: Why? Don't you like them?
Tom: No, I don't. I guess they have some good songs, but I think their music isn't very interesting anymore.

Liz's favorite group? The Beatles
Tom doesn't like the Beatles. Their music isn't interesting anymore. 

2. Grammar focus. 

1. A: Do you like science fiction movies?
    B: No, I don't. I don't like them very much.

2.  A: Do Jake and Lisa like soup operas?
     B: I think Jake does. But I don't know about Lisa.  Why don't you ask her?

3.  A: What kind of music do Noriko and Ethan like?
     B: They love classical music. Noriko really likes Yo-Yo Ma.
     A: What does he play?
     B: The cello. I have his new CD. Let´s listen to it.

3. The Game Show. Listening. Who's my date. 

Hostess (anfitriona): Welcome to Who's My Date. Today, Linda is going to meet Bill, John and Tony.  So, let's start with the first question... on music. Bill, what kind of music do you like?
Bill: Oh, classical music.
Hostess: Classical, ok. And how about you, John?
John: Well, I like jazz.
Hostess: And you, Tony?
Tony: My favorite music is rock.
Hostess: How about you, Linda?
Linda: Well, I like pop music. I don't like jazz or classical music very much. 
Hostess: Well. Now, let's talk about movies. Bill, what kind of movies do you like?
Bill: I like thrillers.
Hostess: And how about you, John?
John: Oh, I like westerns.
Hostess: Westerns are good. And how about you, Tony?
Tony: I love horror films. 
Hostess: And what about you, Linda?
Linda: I really like horror films, too.
Hostess: And now, for question number three. Bill, what kind of tv programs do you like?
Bill: Well, I like to watch news programs. 
Hostess: John?
John: Aah... well, you know, I really like talk shows.
Hostess: And Tony, how about you?
Tony: I like game shows a lot.
Hostess: And Linda, what do you like?
Linda: Well, I like talk shows and game shows. 
Hostess: Ok, time is up. Now, who's the best date for Linda? (APPLAUSE)





Today, April 28th, we start another series of topics and activities. Such activities are thought to be presented to the e-mail hhhildeb@gmail.com,  whenever you want, but with deadline Friday next week (May 8th).


Hoy abril 28, empezamos una nueva serie de temas y actividades. Tales actividades se pueden presentar al correo hhhildeb@gmail.com, cuando quieran, pero con fecha límite viernes de la próxima semana (8 de mayo). 

Referente a las actividades de las dos semanas anteriores, debo decir que solo once estudiantes enviaron trabajo y eso no es buena señal.  Los temas eran los mismos que habíamos trabajado incluso en el colegio. 

El tema de estos días es muy sencillo. Qué lenguaje se usa para hacer invitaciones, para invitar a alguien a alguna actividad. También cómo se responde.  Empezamos.

Would

El auxiliar "would" es clave aquí. También el verbo "like", pero este ya es conocido por ustedes. Observen: 

Do you like to go to rock concerts?  y   Would you like to go to a rock concert?
Te gusta ir a conciertos de rock?           Te gustaría ir a un concierto de rock?
(en general)                                              (ahora, en estos días; no en general)

La diferencia son los  auxiliares 'do' y 'would'
"Would" convierte el verbo en un condicional, asi: We would go (iríamos), She wouldn't like it (A ella no le gustaría), I wouldn't say that (yo no diría eso)

Es obvio que "Would you like to... " es una invitación.  Si no está claro, escríbanme en los comentarios.

Ahora, como ocurre en el idioma inglés, cuando te hacen una pregunta (Sí o No), tu respondes con el mismo auxiliar que te preguntaron. En este caso, es 'would'.

Would you like to come over to my house to do the homework?  Yes, I would. Thank you.
                                                                                                        No, I wouldn't. Are you crazy?
                                                                             O también:         I'd love to. (Me encantaría)

La contracción (forma reducida, o recorte) de would es así:
I'd (I would) // She'd (she would) // We'd (we would), etc

Ejemplo: I'd like to go, but.... (Me gustaría ir, pero...)

Me gustaría decir que la invitación "Would you like... " es igual a la forma "Do you want..." (quieres...?). 


Ahora paso a presentar el tema en una conversación con audio. Por favor, practiquen pronunciación y escucha (listening).

 

La segunda parte del audio, sin texto, te invita a responder qué equipo le gusta a cada uno. 

Susan  _____________________
David______________________

Aquí hay un cuadro que explica el tema en inglés. Espero que lo absorbas bien. 


Nota que cuando no puedes aceptar una invitación, agregas una razón; a veces, una excusa. Aquí debes ser muy creativo (a).  

I'd like to, but I have to work late. Me gustaría, pero tengo que trabajar hasta tarde. 

Ahora, resuelve la siguiente actividad. En las tres primeras (1, 2, 3) debes responder a tres invitaciones. En las tres siguientes (4, 5, 6) debes hacer tres invitaciones para las tres respuestas que da el texto. 


Preguntas en el espacio para comentarios.

Dejo esta página de Youtube para que repasen si no está claro.
https://www.youtube.com/watch?v=AQqf85JrMw8

Siempre que sea posible y necesario, activen los subtítulos en los videos. 

Hasta aquí

Dear eighth graders, welcome to the second term. We will be talking about music, movies, television, and invitations, to begin this period. 

Apreciados estudiantes de octavo grado, bienvenidos al segundo periodo. Vamos a estar hablando de música, cine, televisión e invitaciones, para empezar este periodo. 

Primero, una introducción al tema donde hay que aprender mucho vocabulario. 

English music kinds (clases): rock, rap, rhythm and blues (R&B), pop, country, gospel, jazz, classical, etc. Palabras como salsa, merengue, charanga, etc, se mantienen igual en inglés. 

movie kinds: horror, science fiction, thrillers (de suspenso), westerns (del oeste, o de vaqueros), comedies, adventure movies, classics. 

Kinds of tv programs: game shows (programas de concurso), news (noticieros), talk shows (charlas, entrevistas), soup operas (novelas), realities. 

Escucha y lee la siguiente conversación. Practica escucha y pronunciación. Resuelve el punto B que está sin texto.  Después, en el Grammar Focus, observa la forma de hacer preguntas y resuelve el ejercicio de abajo. Es muy sencillo. 




 Para este ejercicio, fíjate en el cuadro de los pronombres objeto. 
I        me
you    you
she    her
he     him
it       it
we     us
they   them

Por ejemplo, para decir "Me agrada ella", no diría "I like she", sino " I like her "


 El siguiente ejercicio es muy interesante. Se trata de un 'game show' donde hay tres pretendientes para una muchacha. Hay que escuchar el audio sin texto y llenar el cuadro. 






Today, April 28th, we start another series of topics and activities. Such activities are thought to be presented to the e-mail hhhildeb@gmail.com,  whenever you want, but with deadline Friday next week (May 8th).


Hoy abril 28, empezamos una nueva serie de temas y actividades. Tales actividades se pueden presentar al correo hhhildeb@gmail.com, cuando quieran, pero con fecha límite viernes de la próxima semana (8 de mayo). 



Recuperación Periodo I







13 comments:

  1. Buenas tardes profe.
    Sera q me puede hacer el favor de decirme si las talleres de antes el 1 y el 2 se pueden recuperar con un trabajo extra.
    Gracias

    ReplyDelete
    Replies
    1. Claro, este es el momento. Voy a dejar mas talleres en este blog y tú escojes uno o dos y me los envías resueltos.

      Delete
  2. Claro. Para todos, mi correo es hhhildeb@gmail.com. Si tienen dificultades con el taller, despues de revisar los videos (y de las clases, por supuesto), me pueden escribir aquí.
    Además, voy a publicar aquí mismo el taller por si las fotocopias no se ven muy claras. Gracias por su atención.

    ReplyDelete
  3. Muchachos, les sugiero enormemente que realicen el taller (los que no lo hayan resuelto) porque no están cumpliendo. Además, deben estar pendientes de las asignaciones nuevas. Pilas!

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Hola, muchachos de 801. Les voy a reportar aquí sus notas por el taller que estregaron los que califico sobre 10.0.
    Escríbanme a mi correo hhhildeb@gmail.com para preguntas. Estos estudiantes todavía pueden subir su nota si corrigen sus errores y me envían las correcciones. Los demás pueden entregar el taller calificando sobre 80.0.
    Por el correo les puedo respender preguntas, o por aquí también.

    Caleb Almannza 55
    Tania Bello 55
    Mary Luna Cano 70
    Angie Castillo 50
    Karen Delgado 50
    Wendy González 88
    Juana Gutiérrez 60
    Juan David Rivera 47
    Valentina Velásquez 40
    Michell Vélez 36
    Angie Amaya 85

    Por los demás, estoy algo preocupado porque no han enviado el taller. Aprovechen porque voy a seguir enviando más talleres para estudiar y resolver.
    Recuerden que pueden hacer preguntas por este medio o por mi correo.
    Pilas!

    ReplyDelete
  6. Los que entregaron la carpeta con el taller anterior, o sea, la carpeta completa, tienen un mayor valoración.

    ReplyDelete
  7. Good afternoon teacher, I would like to know what points fit me wrong to be able to correct, thank you.
    Wendy Michell González Romero. 801

    ReplyDelete
    Replies
    1. Of course, Wendy. Write me a message at hhhildeb@gmail.com so I can send you feedback (corrections).

      Delete
  8. Hola a todos. Como seguramente ya lo saben de sus directores de curso, hoy es el último día del primer periodo. Ya tuvieron suficiente tiempo para hacer y entregar el taller de inglés y otras tareas. Voy a recibir solo hasta hoy lo del primer periodo. Desde el 13 de abril comenzamos el segundo periodo. Estudien mucho y buena suerte!

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Hola profe buenas tardes yo quisiera saber por que no me a respondido

    ReplyDelete